Vzdělávací cíle:
- Žák díky měření a bádání zjistí, jak různé povrchy v okolí školy či v parku ovlivňují místní mikroklima.
- Žák vlastními slovy popíše, co způsobuje rozdíly v mikroklimatických podmínkách místa.
Pomůcky:
- psací potřeby, vytištěné pracovní listy (příloha 1), podložky s klipem a teploměry do skupin
Podívejte se, jak lekci realizovali její tvůrci přímo ve výuce:
Postup:
1. V čem se liší? (20 min)
Uveďte lekci evokačními otázkami:
- Všimli jste si někdy, o kolik je chladněji ve stínu než na přímém slunci?
- Nebo o kolik vyšší teplotu pociťujete na rozpálené betonové dlažbě než na travnaté ploše?
Vysvětlete žákům, že klimatické podmínky na malé ploše se označují jako mikroklima. Dále s nimi krátce diskutujte, v čem se liší dvojice pojmů, a uveďte si příklady každého z nich:
- klima a mikroklima
- prostorová a časová proměnlivost
- klima a počasí
Nechte žáky pojmenovat charakteristiky prostředí, které se mohou lišit v mikroklimatickém měřítku. Jedním z příkladů je teplota, která se může lišit v mikroklimatickém měřítku.
2. Mapa okolí školy (20 min)
Požádejte žáky, aby jednotlivě nebo v malých skupinách nakreslili schematickou mapu okolí školy, kde budou zkoumat mikroklimatické rozdíly. Následně jim řekněte, aby si v mapě vyznačili čísly místa, která se podle nich liší v teplotě vzduchu (např. okolí stromů, betonové parkoviště, vodní plocha, osluněná stěna budovy).
3. Měření teploty vzduchu (30 min)
Nechte žáky na označených místech v mapě změřit teplotu vzduchu vždy ve stejné výšce nad povrchem. Naměřené teploty u daného stanoviště si žáci zaznamenají do pracovního listu (příloha 1). Následně vypočítají a zapíší průměr všech teplot, které v místě naměřili.
Dále žákům řekněte, aby na základě zjištěných rozdílů v teplotách vzduchu a povrchu odpověděli na závěrečné otázky v pracovním listu.
TIP: V případě dostatku času mohou žáci naměřit i teploty povrchů různých míst. Měření je možné zopakovat v den, kdy je počasí zcela odlišné (třeba kvůli oblačnosti), a následně porovnat výsledky.
4. Sdílení výsledků skupin a závěrečná diskuse (20 min)
Dejte prostor jednotlivým skupinám, aby sdílely výsledky svého měření:
- Byly velké rozdíly v naměřených teplotách?
- Kde jste zjistili nejvyšší teploty a kde naopak nejnižší?
- Co může způsobovat velké rozdíly teplot na místech měření?
V závěrečné diskusi žákům položte otázku:
- Jak se změna klimatu projevuje na místních mikroklimatických podmínkách?
V rámci diskuse žáci pravděpodobně dojdou k tomu, že růst teplot se projevuje i na úrovni místního mikroklimatu. Nechte je uvést konkrétní příklady toho, jak je klimatická změna propojená s místními podmínkami (růst teploty působí vyšší teploty v okolí budov, méně srážek působí změnu charakteru vegetace apod.).
Autor: Jakub Holec, Základní škola Kunratice, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Chladné město
Je horký letní den, teploty stoupají a město se začíná nepříjemně přehřívat. Jde tomu zabránit? A jak? V této lekci mají žáci za […]
Strom a jeho mikroklima
Vzrostlé stromy pomáhají zmírňovat klimatickou změnu. Jak to dokáží? Vydejte se přímo pod zelenou korunu a na vlastní kůži zažijete, jak […]
Klimamapa
Jak je na tom vaše obec z hlediska klimatické změny? Máte v obci nějaká fungující adaptační či mitigační opatření? Prozkoumejte rizika a ohrožená […]