Vlny veder

Lekce vede žáky k získání základních informací o extrémních projevech počasí jako důsledku klimatické změny a přibližuje opatření ke zmírnění jejích dopadů.

Zdroj: Freepik.com

Vzdělávací cíle: 

Žák:

  • uvede příklady a projevy extrémního počasí,
  • vybere z textu konkrétní opatření ke zmírnění veder.
  • roztřídí opatření dle zadaných kritérií (realizátora opatření) a uvede přínos jejich zavedení,
  • využívá základy studijního čtení, vyhledá v textu klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu.

Pomůcky: 

  • psací potřeby, přílohy č. 1–5, dataprojektor.

Postup:

1. Evokace (15-20 minut)

Promítneme žákům na dataprojektoru fotografie, viz příloha č. 1 (povodeň, vlny veder, požár, sucho, krajina). Jejich úkolem je odhalit černou ovci, tj. tu, která mezi ně nepatří a najít pojítko mezi zbývajícími obrázky. Své rozhodnutí zdůvodňují. Poté prozradíme správné řešení. Je nutné vnímat argumenty žáků, jejich perspektiva může být odlišná od našeho záměru, což neznamená, že domněnky žáků jsou nesprávné.

Rozdáme žákům přílohu č. 2 a vyzveme je, aby vyplnili druhý sloupec, tedy rozhodli, zda s uvedeným tvrzením souhlasí, či nikoli. Ptáme se žáků, podle čeho se rozhodovali. Můžeme odpovědi sepisovat na tabuli.

Poté rozdáme přílohu č. 3. Žáci ji prostudují a vyplní 4. sloupec tabulky v příloze č. 2. Přínosné je vzájemné sdílení ve dvojici.

Poznámka: Pro žáky s SPU můžeme doplnit, že se při práci s přílohou č. 3 mají soustředit pouze na texty s označením: vlny veder, povodně, sucha, požáry a přívaly sněhu. Popřípadě je možné použít přílohu s vyznačenými informacemi v textu, viz příloha č. 3a.

Vyzveme žáky, aby se pohybovali/“těkali“ po třídě. Po zaznění slova „štronzo“ se zastavili (zkameněli), po slově „dvojice“ vytvořili dvojici s nejbližším spolužákem.

Položíme žákům otázku: „Jaké dopady mohou mít vlny veder na krajinu a člověka?“

Ve vytvořené dvojici na ni žáci hledají odpověď. Učitel dá prostor ke společnému sdílení. Aktivitu lze opakovat s ohledem na časové možnosti.

2. Uvědomění (20 minut)

Žáci se rozdělí do čtveřic. Rozdáme žákům text věnující se vlnám veder. Dva ze čtveřice pracují s částí A, dva ze čtveřice s částí B, viz příloha č. 4. Podtrhávají si klíčová slova – jednotlivá opatření ke zmírnění vln veder. Pracují nejprve samostatně, pak sdílí ve dvojici.

Žáci ve dvojici vyplňují tabulku opatření, viz příloha č. 5. U některých opatření není přímo napsán realizátor a žáci ho musí vyvodit, např. zemědělské družstvo, stát, starosta obce, jedinec atd. Ve čtveřici pak sdílí své výsledky formou hraní rolí – např. „Já jsem starosta a v našem městě se nesmí ………., protože ……….“

3. Reflexe (10 minut)

Formou řízené diskuze pokládáme žákům otázky a odpovědi píšeme na tabuli.

  • Jaká opatření jsi znal? Jaká naopak ne?
  • Jaká opatření jsou realizována ve tvém okolí?
  • Jaká opatření by měla být ve tvém okolí realizována a proč?

Rozšiřující informace:

  • Téma je možné rozšířit do dalších hodin. Například hraní rolí lze využít později nebo v další vyučovací hodině zařadit práci s přílohou č. 6.
  • Na základě pilotáže lekce na školách se dá lekce realizovat i v 9. třídách v rámci tématu ochrana krajiny včetně vodohospodářství v rámci přírodopisu, zejména závěrečná část lekce – práce s přílohou č. 5 – hraní rolí.
  • Možnou variantou je také s žáky nasdílet odkazy z metodiky, aby s nimi mohli sami pracovat, zejména s odkazem https://zivavoda.biz/, a zkoumat dané téma do hloubky. Poté je možné v českém jazyce navázat na toto téma napsáním úvahy nebo novinového článku do místních novin apod.

Doplňující informace, odkazy na články a použité zdroje najdete v popisu lekce a v přílohách v PDF.

Přílohy:

pdf
Vlny-veder_popis_lekce.pdf
pdf
Priloha_1_Cerne_ovce_obrazky.pdf
pdf
Priloha_2_Tabulka_tvrzeni.pdf
pdf
Priloha_3_Tabulka_Jaky_vliv_ma_klima_na_extremy_pocasi.pdf
pdf
Priloha_4_Vlny_veder_cast_A_B.pdf
pdf
Priloha_5_Tabulka_opatreni.pdf
pdf
Priloha_6_Doplnujici_text_s_ukoly_pro_zaky.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Věda vs. veřejnost

Lekce vede žáky k rozpoznání vědecky podložených informací o změnách klimatu a motivuje k dlouhodobému vzdělávání se o klimatické změně.

Více informací

Zdroj: Jakub Wittka, ARPOK

Na Antarktidě tajou ledy

Lekce vede žáky k ověřování si informací z hudebního klipu a poukazuje na důsledky změny klimatu ve vybrané části světa.

Více informací

Zdroj: Jakub Wittka, ARPOK

Problém zvaný změna klimatu

Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]

Více informací

Zdroj: Telperion
Web tvoří: