Vzdělávací cíle:
- Žák si uvědomí, jak klimatické změny dopadají na malé ostrovní státy a zamýšlí se nad tím, jak sám může ke zmírnění problému klimatických změn přispět.
Pomůcky:
- video “Bola Majekobaje – Změna klimatu pohledem z Pacifiku”,
- dataprojektor, reproduktory, počítač, papír, psací pomůcky, otázky k videu pro žáky
Postup:
EVOKACE (10 min)
Zeptejte se žáků, zda si myslí, že by z důvodu klimatických změn mohly zmizet ze světa některé země. A pokud ano, tak které. Poté můžete doplnit, že právě malým ostrovním tichomořských státům hrozí zánik – stoupající hladina moře může zaplavit v následujících letech velké části těchto ostrovů. Ne, že by ostrovy zmizely úplně pod hladinou moře, ale slaná voda bude tak vysoko, že na ostrovech nezbyde žádná sladká. Více např. v článku zde. A kromě stoupání hladiny oceánů se nyní tyto ostravy potýkají i s dalšími výzvami… Pozvěte žáky, aby se podívali, jak konkrétně dopadá klimatická změna na ostrovní stát Palau.
VIDEO (15 min video, 10 min na odpovědi na otázky, 10 min diskuze ke třetí otázce)
Řekněte žákům, že se pomocí videa podíváte do Mikronésie, do oblasti, která je z hlediska dopadů klimatických změn jednou z nejpostiženějších a nejohroženějších na světě. Žáci by před shlédnutím videa měli vědět základní informace o změně klimatu (jaké jsou příčiny). Žáky před shlédnutím seznamte s reflektivními otázkami, na které by během sledování videa měli najít odpovědi.
Video zastavte v minutáži 11:22, projděte se žáky jejich odpovědi na reflektivní otázky. Poté veďte diskuzi k aktuálnímu slidu na pozastaveném videu, který zobrazuje “5 věcí, které může udělat každé dítě”. Debatujte s nimi ke každému bodu – zda mají konkrétní nápady, jak to lze realizovat nebo zda už to třeba někdo z nich dělá. Vyzvěte je, aby si pod třetí reflektivní otázku zapsali, zda a co jsou ochotni oni sami dělat pro zlepšení situace.
Video potom můžete pustit dále, až do minutáže 14:45 lektorka komentuje těchto “5 věcí, které může udělat každé dítě” ze svého pohledu. Dále v promítání není nutno pokračovat.
REFLEKTIVNÍ OTÁZKY
- Jakým rizikům jsou vystavena zvířata na Palau (konkrétně tabon mikronéský, kareta pravá)?
- Jaké jsou očekávané dopady a důsledky klimatických změn na Palau?
- Co můžete a jste ochotni udělat vy pro zmírnění klimatické změny?
ODPOVĚDI
- Lidé je loví jako potravu, k výrobě šperků, kradou jim vejce a jsou ohrožena také klimatickými změnami. Pro tabona mikronéského je problémem stoupající hladina moří, protože staví svá hnízda blízko pobřeží. Pro karety jsou ohroženy zdroje potravy a ohrožením je i stoupající teplota písku – rodí se více samiček, tento druh tak může vyhynout.
- Odhaduje se, že hladina moře stoupne do roku 2030 o 7,5 – 16 cm, a do roku 2090 o 28 – 63 cm. Dále se očekávají častější a závažnější projevy extrémního počasí, změny v rozložení srážek, stoupání teploty, extrémně horké dny, stoupání kyselosti oceánů, častější záplavy slanou vodou, větší množství bouřek a snížení kvality vody, což povede k vyblednutí korálů a jejich úmrtí. Dále v případě Palau klimatické změny budou mít za následek úpadek rybolovu, redukce mořských zdrojů, riziko vyhynutí zvířat a jejich nahrazení invazivními druhy, jako jsou krysy. Méně pracovních příležitostí, to může vést k chudobě, stresu a větší úmrtnosti. Nárůst nemocí z vody a dalších přenašečů, možná migrace lidí.
- Dle diskuze ve třídě
Autoři: Kateřina Borovinová, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Vyzkoušejte také
Jak klimatická změna ovlivňuje oceány?
Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na […]
Jordánsko a voda nad zlato
Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem mladé Američanky, která představuje, jak klimatická změna, nestabilní politická situace nebo zanedbaná infrastruktura […]
Klimatická spravedlnost
Které státy a kontinenty jsou na prvních příčkách v produkci skleníkových plynů? A bylo to tak vždycky? Diskutujme o tom, kdo má nést hlavní […]