Na zapojení celé školy záleží
Hodně toho zmůže každý učitel ve své výuce, ale ještě více dokáže koordinovaný postup celé školy. Jako škola máte obrovské možnosti, jak smysluplně žáky nejenom učit o jedné z největších a nejpalčivějších společenských výzev současnosti, ale také je zapojit do jejího řešení. Co víc, jako škola ovlivňujete nejen žáky, ale také rodiče a místní komunity, jdete příkladem a dáváte signál do širokého okolí. Máte zkrátka velkou odpovědnost.
Model celoškolního přístupu
UNESCO, Organizace OSN pro vzdělávání, vědu a kulturu již v roce 2016 zpracovala doporučení pro školy, jak se postavit čelem ke stupňující se klimatické krizi. Sdělení je jasné: nejde jen o předávání informací žákům. Ve stejné míře je vhodné zapojit školy do ochrany klimatu a adaptaci na změny, které přijdou, snižovat provozní emise školy a spolupracovat v místních komunitách na celospolečenských řešeních.
Co vše můžete udělat?
Vsaďte na celoškolní přístup: Zasazujte se o to, aby se klimatické vzdělávání netýkalo jen některých učitelů, tříd nebo žáků. Podporou vedení školy, koordinací společného postupu a propojením s ŠVP můžete vtáhnout všechny.
Přecházejte mezi obory: Kvalitní klimatické vzdělávání je průřezové a zahrnuje přírodovědné stejně jako společenskovědní obory. Plánujte společně návaznosti a mezipředmětová propojení, experimentujte s přípravou, realizací a vyhodnocováním větších vzdělávacích celků nebo projektů ve spolupráci několika různých učitelů.
Podporujte další vzdělávání a kolegiální spolupráci učitelů: Potřebujete zajistit, aby se do výuky promítly principy „dobrého“ klimatického vzdělávání – přesnost a kritičnost, blízkost a hmatatelnost, sociální a emoční rozměr, aktivní zapojení do ochrany klimatu. Jejich shrnutí je v článku Co si pohlídat, když začínám s klimatickým vzděláváním?
Propojte učení se skutečnou ekologizací (dekarbonizací) školy: O čem se žáci učí ve výuce, to by také měli zažívat na vlastní kůži. Prostředí a fungování školy, které by postupně nevedlo k šetrnému provozu a snížení emisí CO2, může jako „skryté kurikulum“ podkopávat vaše ostatní snahy. Vysvětlete to i svému zřizovateli.
Vydejte se ke klimatické neutralitě: Jestliže se celá Evropa zavázala ke klimatické neutralitě do roku 2050, bylo by záhodné, aby veřejné instituce, jimiž jsou i školy, stály v čele naplňování tohoto úkolu a šly ostatním příkladem. Zkuste si stanovit vlastní ambicióznější termín. Zvládnete to jako škola do roku 2030? Nebo 2040?
Vzdělávejte celou komunitu: Škola má vždy vliv na širší společenství lidí a rodin, někdy na celou obec. Veřejně informujte o vašich snahách ve vzdělávání o klimatu a klimatických závazcích školy. Buďte iniciativní a vstupujte do místních projektů na snížení emisí CO2 a adaptaci na změnu klimatu. Opět se vyplatí spolupracovat se zřizovatelem.
Zapojte žáky a podporujte jejich iniciativu: Do většiny výše zmíněných snah zkuste přizvat žáky a z plánování, realizace a vyhodnocování proměn ve škole a v obci udělat bohatou vzdělávací zkušenost. V žádném případě netrestejte žáky za účast na stávkách k ochraně klimatu. Naopak hledejte možnosti, jak jim pomoci pochopit občanská hnutí a procesy systémových změn, aby jim jejich osobní angažovanost přinesla také co největší učení.
Připojte se k síti škol: Různé sítě škol v krajském, národním nebo celosvětovém měřítku zaměřené na environmentální výchovu, globální a rozvojové vzdělání nebo přímo klimatické vzdělávání vám poskytnou cennou podporu, vzdělávací materiály, výměnu zkušeností i kontakty. Nejvíce vám pomohou propracované a ověřené programy, například Ekoškola, Světová škola, CO2 liga, Škola pro udržitelný život apod.
Nabídněte žákům kontakt s experty: Umožněte žákům setkávání a spolupráci s dalšími lidmi, kteří je mohou obohatit v klimatickém vzdělávání, například vědci a dalšími odborníky. Výraznou oporou pro žáky bude školní psycholog dobře obeznámený s tím, jak pracovat s rostoucími projevy ekologické úzkosti či environmentálního žalu. Další příležitostí je kariérové poradenství, které zahrne i tzv. zelené kariéry – jejich rozšíření a význam bude v dalších letech narůstat.
Zdroj:
Tipy, co vše můžete udělat ve škole, jsou převzaty z publikace Klima se mění – A co my? Proč a jak se učit o změně klimatu.
Vyzkoušejte také
Projektovou výukou ke klimatickému vzdělávání
Zajímá vás, jak začít s projektovou výukou, aby splnila všechna očekávání, cíle a navíc žáky a studenty bavila? A jak díky ní rozvíjet povědomí […]
Co žáci vědí o změně klimatu a jak se cítí?
Oporu pro porozumění prioritám klimatického vzdělávání nám mohou dát i závěry nejnovějších výzkumů. Přinášíme vám proto výtah klíčových informací ze tří […]
Publikace Klima se mění – a co my? radí, jak učit
První česká publikace shrnuje doporučení, jak vzdělávat o změně klimatu. Poradí, co funguje, vybaví vás potřebnými informacemi a pomůže se sestavením hodin. […]