Co metodika přináší?
Text Jak pracovat s emocemi dětí při výuce o změně klimatu poskytuje metodickou podporu vyučujícím žáků 2. stupně ZŠ, SŠ a VŠ. Metodika je rozdělena do dvou částí, jejichž cílem je:
- 1. část: blíže seznámit vyučující, kteří*ré s dětmi a dospívajícími probírají téma změny klimatu a další environmentální témata, s fenoménem ekologické úzkosti a environmentálního žalu
- 2. část: nabídnout konkrétní techniky práce s emocemi u dětí, poskytnout podporu těm, kteří váhají a obávají se emočních reakcí žáků a žaček, a v neposlední řadě načrtnout způsoby, jak mohou vyučující využít zmíněné emoce k hledání vhodných vizí a jak v dětech posílit environmentální naději.
Jaké jsou hlavní principy uvedené metodiky?
- Při výuce o ekologických tématech a změně klimatu je třeba brát emoce žáků v potaz. V souladu s principy celostního vzdělávání doporučujeme s nimi aktivně pracovat a čerpat z nich zdroje pro samotnou výuku. Emoce mohou totiž sloužit jako důležitý kompas pro další směřování, a to na individuální, ale i celospolečenské úrovni. Naopak potlačené či nezpracované emoce mohou mít nejen negativní vliv na psychický a fyzický stav studujících, ale také mohou bránit hledání vhodných vizí a řešení.
- Z průzkumů vyplývá, že děti a mladí lidé klimatickou krizi emocionálně prožívají. Podle všeho jak rostou znalosti dětí o tématu, roste i pravděpodobnost rozvinutí ekologické úzkosti.
- Děti potřebují být těžkým tématem klimatické krize emocionálně doprovázeny. Základem je pochopení a přijetí toho, jak celou situaci vnímají a prožívají. Z různých důvodů mohou mít zábrany o svých emocích mluvit nebo je dát najevo, proto může být na místě poskytnout jim v rámci výuky bezpečný prostor k tomu si své emoce zvědomit a pomoci jim je zpracovat. Taková integrace toho, co dané dítě či celý školní kolektiv cítí, je součástí psychohygieny a napomáhá tomu, aby nepříjemné emoce děti nezavalily či neparalyzovaly.
Jaké praktické nástroje v metodice najdete?
Metodický text poskytuje nástroje k podpoře emočních zdrojů mladých lidí tak, aby mohli celým procesem projít posíleni:
- vědomím, že v tom nejsou sami,
- vizí, jaký svět si přejí tvořit pro sebe a své děti,
- vírou, že tyto vize můžou vytrvalým úsilím spoluvytvářet, přispět k jejich realizaci
- a uvědoměním, že někdy je v pořádku odpočívat a regenerovat se.
Metodika dále popisuje základní principy krizové intervence a odkazy na užitečné zdroje.
Metodický text vytvořila terapeutka Zdeňka Voštová ve spolupráci s dětskou psycholožkou Nikol Nesvadbovou v rámci projektu Futuropolis organizace NaZemi.
Metodiku stahujte zde:
Vyzkoušejte také
Získejte více jistoty v tématu díky online kurzu Klimatická změna
Přihlaste se do online kurzu pro pedagožky a pedagogy, kteří chtějí učit o změně klimatu a hledají informační i metodickou podporu. Je to zdarma […]
Co žáci vědí o změně klimatu a jak se cítí?
Oporu pro porozumění prioritám klimatického vzdělávání nám mohou dát i závěry nejnovějších výzkumů. Přinášíme vám proto výtah klíčových informací ze tří […]
Jak rozumět různým postojům studentů ke změně klimatu?
Výzkum České klima 2021 přinesl zajímavé poznatky o segmentaci české společnosti z hlediska postojů ke změně klimatu. V článku se dozvíte, jak výzkumníci […]