Vzdělávací cíle:
- žáci si uvědomují dopad činností člověka na nevratnou proměnu krajiny
- žáci porozumí, jak změna klimatu může ovlivnit životy společnosti, lidí, komunit a rodin
- žáci se seznámí s pojmem klimatický uprchlík
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač, reproduktory
- papír, psací potřeby
- tabule/flipchart
Synopse filmu:
Ostrov Isle de Jean Charles v americké Louisianě mizí vlivem klimatických změn pomalu ale jistě pod mořem. Pro rodinu Brunetových je ostrov ale jediným domovem, který kdy měla. Většinu obyvatel mizejícího ostrova tvoří potomci původních obyvatel Severní Ameriky. Na úzkém pruhu země na jihovýchodě USA žijí po generace od počátku 19. století. Nyní se poslední ostrované, jejichž domov ohrožuje eroze a činnost hurikánů, mají stát prvními klimatickými uprchlíky na území Spojených států. Sourozenci Juliette a Howard tu po tragické smrti svých rodičů žijí se svým strýcem. Americká vláda pro ně chystá nový domov ve vnitrozemí, kam se mají přesunout už za dva roky. Jak se vypořádají s další ztrátou ve svém životě?
Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz.
Postup:
1. Evokace (5 min)
Aktivitu zahájíme krátkým brainstormingem. Ptáme se žáků: Co pro tebe znamená slovo domov?
Dále vyzveme žáky, aby se zamysleli nad otázkou: Co by se muselo stát, abys domov NAVŽDY opustil?
Své myšlenky sdílí s ostatními ve třídě.
2. Projekce a diskuse (30 min)
Následuje projekce filmu (22 min, anglicky s titulky)
Po projekci provedeme reflexi emocí metodou I.N.S.E.R.T. Na tabuli napíšeme znaménka plus (+), minus (−), vykřičník (!) a otazník (?). Ke znaménku plus žáci uvádějí, co na filmu vnímají jako pozitivní, ke znaménku minus co vnímají naopak jako negativní. U vykřičníku zmiňují, co pro ně bylo nové, nebo co považují za nejsilnější část filmu. Otazník umožňuje klást otázky. S žáky můžeme debatovat, nebo své postřehy píší na papír a poté je sdílí.
TIP: Další metody reflexe emocí najdete v informačním textu Jak na reflexi emocí po filmové projekci.
Ptáme se žáků:
- Proč lidé ve filmu musí v budoucnu opustit svůj domov?
- Co si představíte pod pojmem klimatický uprchlík?
- Napadají vás další příklady, proč lidé opouštějí své domovy z důvodů změn klimatu nebo zásahů do krajiny?
TIP: Můžete využít informační texty Otázky a odpovědi, které naleznete mezi výukovými materiály.
3. Reflexe (10 min)
Závěrečná reflexe probíhá formou diskuse. Ptáme se žáků:
Znáte z naší historie případy, kdy museli Češi (popř. Čechoslováci) opustit svůj domov z důvodu těžby, ekologické či přírodní katastrofy nebo jiného lidského zásahu v krajině?
Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele.
Autor: Jeden svět na školách, Člověk v tísni.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Klimatická změna a migrace
Kladete si někdy otázky: jak souvisí klimatická změna a lidská mobilita? Nebo: jakým způsobem ovlivňuje průměrná roční teplota osídlení vybrané lokality? […]
Změna klimatu pohledem z Pacifiku
Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem zakladatelky projektu Palau Ocean Collective, Boly Majekobaje, která představuje, jak velké a naléhavé je […]
Stromy – pomocníci planety
V této lekci se spolu se svými žáky podíváte do Keni. Žáci si uvědomí konkrétní dopady změny klimatu, pochopí důležitost […]