Vzdělávací cíle:
- Žáci reflektují možné scénáře vlastní budoucnosti a upevňují si vlastní hodnoty.
Pomůcky:
- Vytištěné Tři příběhy z budoucnosti (Příloha 1) podle počtu skupin, video (Příloha 2), dataprojektor + PC (pro prezentaci videa).
Postup:
Evokace a příprava (10 minut)
Přehrajte žákům na úvod první tři příběhy ve videu Příběhy z budoucnosti. Začněte od začátku a stopněte ho v čase 4:08:
Následně rozdělte žáky na tři menší skupiny. Každá skupina dostane ke čtení jiný příběh – Lidé s.r.o., Rychlík do záhuby, Zelenokracie. Pokud máte větší skupinu žáků, můžete ji rozdělit do šesti skupin, přičemž dvě skupiny budou číst samostatně stejný příběh.
Čtení a diskuze (15 minut)
Po přečtení příběhu vyzvěte žáky aby ve skupině diskutovali o svých dojmech a pocitech a hledali souvislosti mezi jejich příběhem a současností. Vypište na tabuli následující otázky, které žákům pomohou strukturovat diskuzi:
- Jaké pocity ve vás příběh vyvolává?
- Chtěli byste žít v takové budoucnosti?
- Zlepšuje se v tomto scénáři životní prostředí?
- Zlepšují se v tomto příběhu podmínky pro lidi?
- Jaké hodnoty se v příběhu projevují?
- Jak se situace v této budoucnosti liší od současnosti?
- Co má příběh společného se současností?
- Jaká rozhodnutí/události by mohly vést k takové budoucnosti (jaké byly dílky společenské transformace)?
Po diskusi skupiny představí svůj příběh a odpovědi na tyto otázky zbytku skupiny.
Reflexe (5 minut)
Nakreslete na tabuli matici (vodorovná osa ukazuje zhoršující se – zlepšující se sociální podmínky, svislá osa ukazuje zhoršující se – zlepšující se podmínky životního prostředí). Seřaďte společně se žáky přečtené příběhy v matici a diskutujte o tom, proč je tomu tak:
- Lidé s.r.o. – sociální podmínky se zlepšují, ale životní prostředí se zhoršuje;
- Rychlovlak do zkázy – zhoršují se sociální podmínky i stav životního prostředí;
- Zelenokracie – stav životního prostředí se zlepšuje, ale na úkor společnosti.
V aktivitě žáci pracují se třemi scénáři. Ve videu je však zmíněn ještě jeden, a to příběh s názvem Post Antropocén. Vyzvěte žáky aby napsali příběh, který vychází z tohoto scénáře a který zlepšuje stav životního prostředí i sociální podmínky. Studenti mohou příběh vytvářet sami, nebo ve skupinách.
Pro lepší představu si pusťte zbytek videa od času 4:09. Nakonec si své příběhy lepší budoucnosti nasdílejte.
Autoři lekce:
Původní verzi aktivity nalezneme v metodice Four Plausible Futures – 2050 Scenarios organizace Arup. Aktivitu přeložili a upravili Boglárka Kurka Ivanegová (SUSTO) a Jakub Opršal (SEVER Horní Maršov).
Pro potřeby webu Učím o klimatu aktivitu upravila Katarína Čižmárová díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Anna aneb jaký bude rok 2082?
Jaký bude rok 2082? Na to se ptá kniha Anna od spisovatele Josteina Gaardera, někdy nazývaná také jako bajka o klimatu […]
Klimatický uprchlík
Co by se muselo stát, abys opustil navždy svůj domov? Nejen na tuto otázku si zkusí žáci odpovědět. Zjistí, že […]
Race to zero
Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]