Tři pilíře angažovanosti

Proč se lidé nechtějí zapojit do řešení environmentálních problémů? Tři pilíře angažovanosti zalepí propast mezi jednotlivcem a systémem, bourají zmatení ze složitých vlivů a souvislostí společenského problému. Přinášejí vizi cesty k udržitelnosti, která léčí bezmoc a smysluplně propojuje osobní, sdílecí a občanskou úroveň.

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Vzdělávací cíl:

  • Žák rozeznává různé úrovně angažovanosti a aktivně se zapojuje do řešení environmentálních problémů, včetně klimatické krize.

Pomůcky:

  • dataprojektor, počítač, reproduktory;
  • papíry, tužky;

Postup:

Webinář (30 minut)

Žákům představte téma nebo přečtěte anotaci k lekci. Promítněte/napište, nebo řekněte žákům následující otázky (můžete vybrat jen některé), na které budou hledat ve videu odpovědi. Odpovědi si mohou zaznamenávat v průběhu sledování na papír. Poté pusťte promítání. Video stačí pustit v čase od 1.25 – 22.15.

  1. Jaký smysl a přínosy má činnost jednotlivce?
  2. Proč je potřeba změnit systémové nastavení, aby došlo ke skutečné změně?
    (viz nepřímý dopad)
  3. Vnímáš individuální zapojení jako smysluplné i v environmentálně neprosperujícím systému? Proč?
  4. Co podle Tebe zabraňuje lidem v zapojení se do řešení? Jak to změnit?
  5. Jaký pozitivní/negativní vliv má na Tebe škola, když se chceš zapojit do řešení problémů? Promluv si o svých návrzích s učiteli.
  6. Jaká vede cesta od jednotlivce k systémové změně?
    Popiš jednotlivé kroky a prostředky.

Po skončení sledování nechte žákům ještě pár minut na dopsání, poté sdílejte. Je vhodné mít připravené odpovědi na otázky (1, 2, 4, 6), abyste případně mohli podpořit diskuzi.

Reflexe (15 minut)

Na konec můžete vybrat z otázek níže a nechat žákům čas, aby si na ně samostatně odpověděli. Žáci sdílí odpovědi v trojicích/čtveřicích, dobrovolně pak přede všemi.

1. Vybav si nějaký svůj spotřebitelský krok – může být pozitivní i negativní (např.: nekupuji PET láhve, jím hodně masa, …):

  • Představ si cestu, kterou tímto svým rozhodnutím podporuješ (jakým jsi pro ostatní příkladem, jaké signály vysíláš politikům, vedoucím supermarketů atp.) – co takový krok ve větším měřítku způsobuje v těchto sférách?
  • Obrať svůj příklad na “pozitivně ovlivňující“ a vyjmenuj výčet kroků, které je potřeba udělat, aby Tvůj individuální čin vedl až k systémové změně.
  • Zamysli se, jak bys k těmto krokům mohl/a přispět Ty osobně.

2. Je něco, co jsi zaslechl/a jako dobrý krok, kterým můžeš přispět, ale Tobě přijde, že to nemá smysl? Zkus na základě Vize třech pilířů vysvětlit, proč Ti to přijde bezvýznamné. Dává Ti už Tvůj krok smysl?

3. Doplň:

Podstatou ……………. úrovně je být s příkladem změny, které chci dosáhnout. Protože když ……………. petice nebo pořádám komunitní akce, a při tom se každodenním životě podílím na tom, proti čemu bojuji, jsem sám proti ……………. . Výrobcům např. dávám svým chováním signál, že je o to ……………. . Je ale pochopitelné, že ne vždy je možné dovolit si ……………. alternativu. Ale pokud si ji můžeme dovolit podporovat, je důležité to ……………. mezi ostatní, aby se náš dopad sčítal a byl viditelnější pro spouštěče systému. Když jsme touto kombinací osobní a ……………. úrovně vytvořili dostatečné podklady vybízející ke změně, je potřeba zviditelnit je např. politikům. A to např. peticí, ……………. atp. Pokud chceme rovnou změny místního systému, můžeme se v rámci občanské aktivní úrovně pustit do komunitních projektů nebo akcí s dopadem v měřítku našeho ……………., respektive školy.

Autor: Ludmila Kozlová, Telperion

Video bylo součástí Kampaně obyčejného hrdinství v roce 2023 a vzniklo ve spolupráci s organizací TEREZA v rámci programu Ekoškola.

Přílohy:

pdf
Lekce_Tri_pilire_angazovanosti.pdf
pdf
Priloha_1_Doplnovacka.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Klimatické dny

Rádi byste svým studentům pomohli najít jejich roli v příběhu změny klimatu? Nevíte jak na to a hledáte způsoby, jak se zapojit? Objednejte si Klimatické dny, které pořádají středoškolští studenti s pomocí několika odborníků.

Více informací

Změna klimatu a já

Jakou po sobě nechávám uhlíkovou stopu? Je větší nebo menší než průměr ČR, EU a světa? A jak ji snížím? Právě na […]

Více informací

Foto: Nick Walker z Pixabay

Problém zvaný změna klimatu

Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]

Více informací

Zdroj: Telperion
Web tvoří: