Vybrané subjekty klimatické politiky 

Co ovlivňuje veřejné mínění o změně klimatu a jakou roli v tom hrají vybrané organizace, dohody anebo konkrétní lidé, kteří se klimatickou změnou zabývají? Poznejte pomocí kreativní práce s texty čtyři z nich – Římský klub, Mezivládní panel pro změny klimatu (IPCC), Pařížskou dohodu a Gretu Thunberg.

Zdroj: Freepik.com

Vzdělávací cíle:

  • Žák uvede příklady toho, co ovlivňuje lidi v jejich úsudku o změně klimatu.  
  • Žák parafrázuje informace z textu o vybraných subjektech klimatické politiky.  
  • Žák zvažuje vliv vybraných subjektů na vnímání změny klimatu veřejností.

Pomůcky:

vytištěné texty do skupin pro každého (příloha 1), tužky, „mikrofon“, tabule, křída/fixa, papíry s názvy subjektů 

Postup:

Evokace (15 min) 

Napište na tabuli otázku:  

  • Co ovlivňuje lidi v jejich úsudku o změně klimatu?  
    • např. to, zda její existenci popírají nebo uznávají ?
    • nebo to, k jakým řešením změny klimatu se přiklání ?

Dejte žákům a žákyním pár minut, aby otázku probrali ve dvojicích a následně společně sepište na tabuli nápady, které se ve třídě sešly. 

Zaznít může mnohé, např. zázemí, sociální status, místo, kde žiji (zejména pokud vidíme dopady na vlastní oči a vnímáme je), osobní charakteristiky (míra zodpovědnosti, schopnost systémového myšlení apod.), vzdělání, přístup k informacím, příslušnost k dané komunitě, sociální sítě, zpravodajství atd. 

Následně můžete nechat žáky přidat značky k těm faktorům, které ovlivňují je samotné (např. 3 značky na každého).  

Možná to na první pohled není patrné, ale mezi důležitými hráči, kteří ovlivňují veřejné mínění o změně klimatu, byly a jsou také různé subjekty klimatické politiky. Můžete si ve skupině shrnout, které subjekty a nástroje klimatické politiky znáte. 

Subjekty klimatické politiky – práce s texty (30 minut) 

V této aktivitě se žáci a žákyně seznámí se čtyřmi subjekty, které velmi významně ovlivnily veřejné vnímání změny klimatu a pomohly z jejího řešení udělat jednu z globálních priorit. Jedná se o Římský klub, Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC), Pařížská dohoda, Greta Thunberg. 

Rozdělte žáky a žákyně do 4 skupin a každé skupině dejte text pojednávající o jednom subjektu (viz příloha 1). Ideálně dejte vlastní text každému ve skupině.  

Úkolem žáků a žákyň je přečíst si společně text a vytáhnout z něj hlavní sdělení, tj. o čem se dočetli a v čem spočívá důležitost toho konkrétního subjektu v souvislosti s vnímáním změny klimatu veřejností. Tato hlavní sdělení poté žáci mohou zpracovat formou oslavné básně nebo stručné zpravodajské zprávy. 

Průběžně obcházejte jednotlivé skupiny a ověřujte, zda textům dobře porozuměly (např.: Co mají za cíl členové a členky Římského klubu? O čem pojednává zpráva Meze růstu? Komu jsou především určeny zprávy IPCC? Můžu se k ní dostat i já? Co je výstupem Pařížské dohody? Jakou přímou akci udělala Greta Thunberg a co z ní vzniklo? atp.) 

Prezentaci můžete pojmout jako soubor po sobě jdoucích zpráv v klimatickém zpravodajství (např. s tématem: „Důležití hráči v klimatické politice“) či jako přehlídku oslavných básní (např. s tématem: „Chvalozpěvy na klimatickou politiku“).

Reflexe – 4 rohy (5–10 minut) 

Rozmístěte ve třídě (nejlépe do 4 rohů) papíry s názvy představených subjektů klimatické politiky. Položte žákům následující otázku a nechte je rozmístit se do rohů: 

  • Který z představených subjektů klimatické politiky (Římský klub, IPCC, Pařížská dohoda, Greta Thunberg) podle vás nejvíce ovlivnil/ovlivňuje veřejnost ve vnímání změny klimatu? 

Dále žákům a žákyním řekněte, aby se v daných skupinách pobavili o těchto otázkách:  

  • Proč jste se rozhodli právě pro tento subjekt? 
  • Jak konkrétně (čím, jakými nástroji) tento subjekt ovlivňuje veřejné mínění? 

Následně krátce sdílejte v celé skupině. Můžete se ještě pozastavit nad tím, který subjekt vnímají žáci jako ten s největším vlivem na veřejné mínění a proč. 

Autorka: Gabriela Doležalová, ZŠ Slunovrat 

Přílohy:

VYBRANE_SUBJ_KLIMA_POLITIKY_Lekce.pdf
VYBRANE_SUBJ_KLIMA_POLITIKY_Priloha1.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Klimatická konference

Z žáků se v této hře stanou zástupci různých zemí. Ti mají jeden jediný cíl – najít řešení klimatické změny. Každý […]

Více informací

Foto: Ryan Brown / UN Women

Tři ostrovy

Jak se asi cítí obyvatelé pomalu se potápějícího ostrova? Skupinová hra, která jednoduchou formou simuluje katastrofický scénář a jeho řešení. Ukazuje, […]

Více informací

Foto: Eva Kučerová

Race to zero

Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]

Více informací

Foto: Karolína Poláčková
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: