Vzdělávací cíle:
- Žák uvede příklady toho, co ovlivňuje lidi v jejich úsudku o změně klimatu.
- Žák parafrázuje informace z textu o vybraných subjektech klimatické politiky.
- Žák zvažuje vliv vybraných subjektů na vnímání změny klimatu veřejností.
Pomůcky:
vytištěné texty do skupin pro každého (příloha 1), tužky, „mikrofon“, tabule, křída/fixa, papíry s názvy subjektů
Postup:
Evokace (15 min)
Napište na tabuli otázku:
- Co ovlivňuje lidi v jejich úsudku o změně klimatu?
- např. to, zda její existenci popírají nebo uznávají ?
- nebo to, k jakým řešením změny klimatu se přiklání ?
Dejte žákům a žákyním pár minut, aby otázku probrali ve dvojicích a následně společně sepište na tabuli nápady, které se ve třídě sešly.
Zaznít může mnohé, např. zázemí, sociální status, místo, kde žiji (zejména pokud vidíme dopady na vlastní oči a vnímáme je), osobní charakteristiky (míra zodpovědnosti, schopnost systémového myšlení apod.), vzdělání, přístup k informacím, příslušnost k dané komunitě, sociální sítě, zpravodajství atd.
Následně můžete nechat žáky přidat značky k těm faktorům, které ovlivňují je samotné (např. 3 značky na každého).
Možná to na první pohled není patrné, ale mezi důležitými hráči, kteří ovlivňují veřejné mínění o změně klimatu, byly a jsou také různé subjekty klimatické politiky. Můžete si ve skupině shrnout, které subjekty a nástroje klimatické politiky znáte.
Subjekty klimatické politiky – práce s texty (30 minut)
V této aktivitě se žáci a žákyně seznámí se čtyřmi subjekty, které velmi významně ovlivnily veřejné vnímání změny klimatu a pomohly z jejího řešení udělat jednu z globálních priorit. Jedná se o Římský klub, Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC), Pařížská dohoda, Greta Thunberg.
Rozdělte žáky a žákyně do 4 skupin a každé skupině dejte text pojednávající o jednom subjektu (viz příloha 1). Ideálně dejte vlastní text každému ve skupině.
Úkolem žáků a žákyň je přečíst si společně text a vytáhnout z něj hlavní sdělení, tj. o čem se dočetli a v čem spočívá důležitost toho konkrétního subjektu v souvislosti s vnímáním změny klimatu veřejností. Tato hlavní sdělení poté žáci mohou zpracovat formou oslavné básně nebo stručné zpravodajské zprávy.
Průběžně obcházejte jednotlivé skupiny a ověřujte, zda textům dobře porozuměly (např.: Co mají za cíl členové a členky Římského klubu? O čem pojednává zpráva Meze růstu? Komu jsou především určeny zprávy IPCC? Můžu se k ní dostat i já? Co je výstupem Pařížské dohody? Jakou přímou akci udělala Greta Thunberg a co z ní vzniklo? atp.)
Prezentaci můžete pojmout jako soubor po sobě jdoucích zpráv v klimatickém zpravodajství (např. s tématem: „Důležití hráči v klimatické politice“) či jako přehlídku oslavných básní (např. s tématem: „Chvalozpěvy na klimatickou politiku“).
Reflexe – 4 rohy (5–10 minut)
Rozmístěte ve třídě (nejlépe do 4 rohů) papíry s názvy představených subjektů klimatické politiky. Položte žákům následující otázku a nechte je rozmístit se do rohů:
- Který z představených subjektů klimatické politiky (Římský klub, IPCC, Pařížská dohoda, Greta Thunberg) podle vás nejvíce ovlivnil/ovlivňuje veřejnost ve vnímání změny klimatu?
Dále žákům a žákyním řekněte, aby se v daných skupinách pobavili o těchto otázkách:
- Proč jste se rozhodli právě pro tento subjekt?
- Jak konkrétně (čím, jakými nástroji) tento subjekt ovlivňuje veřejné mínění?
Následně krátce sdílejte v celé skupině. Můžete se ještě pozastavit nad tím, který subjekt vnímají žáci jako ten s největším vlivem na veřejné mínění a proč.
Autorka: Gabriela Doležalová, ZŠ Slunovrat
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také
Klimatická konference
Z žáků se v této hře stanou zástupci různých zemí. Ti mají jeden jediný cíl – najít řešení klimatické změny. Každý […]
Tři ostrovy
Jak se asi cítí obyvatelé pomalu se potápějícího ostrova? Skupinová hra, která jednoduchou formou simuluje katastrofický scénář a jeho řešení. Ukazuje, […]
Race to zero
Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]






