Vzdělávací cíle:
- Žák se prakticky seznámí se způsoby zadržování vody v půdě.
- Žák se zamýšlí, jak možnosti zadržování vody v půdě využít pro zmírnění dopadů
klimatické změny.
Pomůcky:
- lepicí papírky, psací potřeby, počítač a dataprojektor, doprovodná prezentace (příloha 1)
- do skupin: květináče, papírový ubrousek na dno květináče, spodní část plastové láhve / větší sklenici na zachytávání vody vyteklé ze vzorku půdy (musí do ní květináč sedět)
- vzorky půdy: minimálně 0,5 l, vzorky musí být absolutně suché, odebrány několik dní před experimentem a usušeny na slunci nebo na topení; o zajištění vzorků můžete poprosit žáky, poskytuje to rozmanitost výsledků a činí experiment zajímavějším; je důležité, aby žáci zaznamenali, odkud půda pochází, a uvedli stručný popis místa odběru
TIP: Zadržování vody v půdě je součástí série tří lekcí Vlhké město. Doporučujeme začít tímto pokusem, pokračovat pokusem Zadržování vody v krajině a zakončit vše venkovní lekcí, ve které prozkoumáte okolí své školy, Návrhy adaptačních opatření.
Postup:
1. Brainstorming – úvod do tématu (10 min)
Na úvod se žáků ptejte na následující otázky:
- Jak se podle vás ve městě hospodaří s vodou?
- Využíváme ji dobře, nebo pozorujete nějaké problémy s vodou spojené?
- Jak se dá voda ve městě zadržovat?
Můžete napsat jejich názory na tabuli nebo dát každému žákovi několik lepicích papírků, aby nejprve přemýšleli samostatně a později se o své názory podělili (nalepí papírky na tabuli).
2. Zadržování vody v půdě (25 min)
Příprava:
Na dno květináče dejte kousek papírového ubrousku, abyste zabránili propadávání písku nebo jemné půdy. Poté do květináče připravte vzorek půdy (0,5 litru půdy) a umístěte ho na druhou nádobu –plastovou láhev / sklenici (se značkami objemu). U tohoto experimentu není nutné žádné speciální uspořádání učebny.
Popis:
Budete zkoumat schopnost půdy absorbovat a zadržovat vodu jako houba. Žáci si vyzkouší, kolik vody mohou různé vzorky půdy nasát.
Pokus:
Nalijte vodu na půdu. Změřte množství vody, které vytéká ven v různých časových intervalech, např. každou minutu, a zakreslete do grafu.
Představení výsledků:
Následně žáci třídě představí grafy a interpretují a porovnávají své výsledky.
3. Diskuze a reflexe (10 min)
Po uzavření pokusu vyhodnoťte s žáky následující otázky, můžete se také opřít o doprovodnou prezentaci (příloha 1). Otázky:
- Byly nějaké rozdíly ve vzorcích půdy?
- Které vzorky zadržely nejvíce vody a které nejméně?
- Co způsobuje rozdíly ve schopnosti půd nasáknout vodu?
- Proč je dobrá nasákavost půdy důležitá?
- Jak byste vylepšili kvalitu půdy na vlastní zahradě?
Kompost, hnůj, bobovité rostliny. - Jaká opatření byste provedli, abyste v půdě zadrželi co nejvíce vody?
Mulčování, méně plevelení, žádná holá půda nebo krátce posekaná tráva. - Které rostliny trpí suchem a které rostliny jsou vůči suchu odolnější?
Mokřadní rostliny, sukulentní rostliny. - Jak vyšší schopnost zadržovat vodu v půdě pomáhá přizpůsobit se klimatické změně?
Menší ohrožení v obdobích sucha, zeleň může zadrženou vodu využívat i v déle trvajícím období bez dešťů. Může omezit negativní dopady např. přívalových dešťů a bleskových povodní (vodu zachytí a zpomalí její odtok). - Jaká konkrétní klimatická opatření můžete ve městě zavést pro zadržování více vody v půdě?
Je potřeba obnovit zasakovací a propustné plochy (např. štěrkový trávník, dlažby se zatravněnými spárami, propustný asfalt), zřízení zelených střech, dešťových zahrádek, zasakovacích pásů se zelení. Více viz např. http://www.opatreni-adaptace.cz/.
Autorky: Milada Dobiášová a Radka Zelená, Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Vlhké město: zadržování vody v krajině
Vyzkoušejte si experiment, který odhalí význam různých technik zadržování vody v krajině a jejich klíčové funkce.
Vlhké město: návrhy adaptačních opatření
Prozkoumejte své nejbližší okolí a zkuste zjistit, kterým místům by prospělo zadržování vody nebo změna způsobu hospodaření s vodou. Navrhněte konkrétní opatření, […]
Jak hospodaříme s vodou
Osvojme si šetrné hospodaření s vodou! Především o zdrojích sladké vody platí, že jsou stále ohroženější v důsledku nárůstu počtu lidí na planetě, […]