Vzdělávací cíle:
- Žáci kriticky hodnotí informace o možnostech změny dopravy ve městech.
- Žáci diskutují a aktivně hledají řešení problému.
Pomůcky:
- Vytištěné role (Příloha 1) a opatření ke změně dopravy (Příloha 2) do každé skupiny; papír; psací potřeby.
Postup:
Evokace (10 minut)
Zeptejte se žáků, co si představí pod pojmem „udržitelná doprava“. Udělejte se žáky krátký brainstorming. Výroky můžete psát na tabuli/flipchart.
Potom jim položte otázku: Je podle vás doprava v okolí školy funkční a udržitelná?
Své odpovědi ano/ne musí žáci odůvodnit.
TIP: Pokud by si žáci nevěděli rady, můžete jim poskytnout následující příklady:
mnoho úrazů, žádné místo pro chodce, chybí cyklostezka/místo pro kola, hluk, dopravní zácpy, znečištění výfukovými plyny, chybí přechody pro chodce, semafor ad.
Sehrávka rolové hry (45 minut)
Jako učitel se stáváte starostou obce, který svolává diskusi o opatřeních pro zlepšení dopravy v obci, a to konkrétně o vytvoření větší oblasti bez aut. Diskuse se žáci účastní v různých rolích.
TIP: Pro dotvoření atmosféry se můžete převléknout do oděvu starosty/-sky, obyčejné sako postačí. Prostor ve třídě upravte tak, jak bývá při zasedání obce (společný stůl apod).
1. Zadání hry
Rozdělte třídu do šesti skupin dle rolí. Popisy jednotlivých rolí najdete v příloze (Příloha 1). Sedmou skupinu tvoří sám starosta. Každé skupině rozdejte odpovídající popis. Zadejte žákům za úkol, aby ve skupině prozkoumali všechna opatření pro změnu dopravy z pohledu jejich role. Ať vyberou texty (Příloha 2), které jsou pro ně důležité, a rozdělí si mezi sebou zpracování materiálů.
Každá skupina si připraví svůj příspěvek do diskuse. Zapíše si argumenty a myšlenky týkající se změny dopravy. Jaké argumenty hovoří pro zónu bez aut a jaké jsou argumenty proti? Veďte žáky k tomu, aby přemýšleli o tom, jak můžou v diskusi přesvědčivě prezentovat své argumenty a myšlenky. Na přípravu žákům nechte 15 minut.
2. Diskuze
V roli starosty poté zahajte a moderujte diskuzi představením pohledu místní samosprávy. Postupně dejte všem skupinám prostor k vyjádření svých připravených příspěvků, na který mají omezený čas.
Pokud by diskuze vázla, můžete vnášet otázky, např: Jak by bylo možné uspořádat dopravní situaci ve městě/obci do budoucna? Diskuze může mít různý konec, který je třeba přizpůsobit jejímu obsahu.
TIP: Pokud chcete se žáky pokračovat v tématu dopravy, můžete diskuzi uzavřít s tím, že ačkoliv se všechny skupiny neshodnou, mohou se dohodnout ve snaze zlepšit dopravu alespoň v okolí místní školy a navázat s ní spolupráci. Takové uzavření diskuze může dobře posloužit jako tzv. oslí můstek pro další práci (více v příloze).
Shrnutí a reflexe (15 minut)
Nejprve nechte žáky vystoupit z role. Učiníte tak např. tím, že je necháte jejich roli doslova setřást, podlézt lavici, přestávkou a podobně. Tak, aby bylo opravdu jasné, že od teď vystupují opět sami za sebe.
Uspořádejte třídu do původního stavu a shrňte, jak lekce probíhala. Poté se žáků ptejte na některé z následujících otázek:
- Jak jste se cítili ve své roli?
- Dokázali jste se ztotožnit s jejími potřebami/názory?
- Jaké ze hry máte pocity?
- Dokázali jste vybrat argumenty, které by ostatní přesvědčily ke změně názoru?
- Myslíte si, že takto podobně může vypadat veřejné zasedání zastupitelstva?
- Které opatření by se podle vás nejvíce vyplatilo u vás v obci a proč?
- Bylo tam naopak opatření, které by se nevyplatilo? Proč?
- Pozorujete již některá opatření ve své obci? Jaká?
- Jak asi dopadnou v budoucnu obce, které nepřijmou žádná opatření?
Tip pro další práci a zdroje naleznete uvnitř kompletní lekce v příloze.
Autoři lekce:
Původní verzi aktivity nalezneme pod názvemVerkehr na webovém portálu saschen.de. Za obsah odpovídá Saské státní ministerstvo energetiky, ochrany klimatu, životního prostředí a zemědělství (SMEKUL SACHSEN).
Pro web Učím o klimatu přeložila a upravila Julie Brožová díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Klimaticky odpovědná dovolená
Jaký má naše cestování vliv na změnu klimatu? Žáci pracují s vlastním textem a zkušenostmi, které porovnávají s grafy a texty z ověřených zdrojů. Společně […]
Mitigace a adaptace ve vašem městě
Stává se život ve vašem městě v letních měsících nesnesitelný? Máte pocit, že všude je jen rozpálená dlažba a množství aut, že […]
Race to zero
Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]