Vzdělávací cíle:
- Žák pomocí metody INSERT vyhodnocuje relevantní informace o vlivu změny klimatu na budoucnost sportu. Své závěry diskutuje s ostatními.
Pomůcky:
- Příloha 1 – Popis rolí
- Příloha 2 – Lyžaři
- Příloha 3 – Klima ochránci
- Příloha 4 – Rezidenti
- Příloha 5 – Podnikatelé
Postup:
1. Evokace (5 min)
Přivítejte žáky na občanském sněmu na téma „Budoucnost zimních sportů“. Vysvětlete, že občanské sněmy slouží jako doplňující prostředek demokracie k hledání nejlepších řešení pro všechny. Dnes se tady sešly 4 skupiny obyvatel:
- lidé, kteří mají rádi lyžování,
- ochránci přírody,
- rezidenti lyžařských středisek,
- podnikatelé v lyžařském průmyslu.
Vyučující je v roli facilitátora a průvodce.
2. Role + rešerše (30 min)
Žáky rozdělte podle svého uvážení, buď losováním nebo určením do 4 skupin. Každé skupině dejte popis role a příslušné texty, ve kterých mají pomocí metody INSERT hledat argumenty pro svoji roli.
Zároveň by měli identifikovat problémy zimních sportů a navrhnout jejich možná řešení.
Ať si žáci texty mezi sebou rozdělí a každý hledá ve svém textu. Na posledních pět minut je vyzvěte, ať svá zjištění ve skupině sdílí a zkusí z nich vybrat to nejdůležitější.
Metoda INSERT:
✓ Fajfkou, označíme informace, které jsou pro nás již známé.
− Minusem, označí informace, které jsou v rozporu s tím, co ví.
+ Plusem, označí informace, které jsou pro něj nové.
? Otazníkem, označí informace, kterým nerozumí nebo o nich chce vědět více.
Informace značené plusem a fajfkou si žák vypíše. Informace označené minusem a otazníkem si ověří nebo o nich dohledá další informace.
3. Prezentace a diskuze (20 min)
Každá skupina přednese nejprve svůj postoj k zimním sportům, který by měl být podpořen relevantními argumenty. Poté skupiny odprezentují své návrhy, jak by mohla vypadat budoucnost zimních sportů.
Nad návrhy nechte žáky diskutovat, nahlas přemýšlet či upravovat předešlé návrhy. Cílem je zformulovat co nejvíce možností, jak a co změnit. Na co se připravit apod.
4. Reflexe (10 min)
Nejprve nechte žáky vystoupit z role. Učiňte tak např. tím, že je necháte jejich roli doslova setřást, podlézt lavici nebo vložíte přestávku. To vše tak, aby bylo opravdu jasné, že od teď vystupují opět sami za sebe.
Jakmile žáci uspořádají třídu do původního stavu, shrnete si společně, jak lekce probíhala. Poté se žáků ptáte na některé z následujících otázek:
- Jak jste se cítili ve své roli? Dokázali jste se ztotožnit s jejími potřebami/názory?
- Jaké máte pocity ze závěrečné diskuze?
- Dozvěděli jste se nějaké nové informace? Změnil se váš pohled na zimní sporty?
- Myslíte si, že to takto nějak může vypadat na občanském sněmu?
- Myslíte si, že navrhovaná řešení jsou uskutečnitelná?
- Existuje podle vás něco jako udržitelná budoucnost zimních sportů? Jak by asi vypadala?
Odkazy na zdroje a informace o občanském sněmu naleznete v kompletní lekci v příloze.
Autorka: Pro web Učím o klimatu vytvořila Julie Brožová (SEVER Horní Maršov) díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Race to zero
Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě […]
Emisní (ne)rovnost
Jaký podíl na klimatické změně má Německo, Čína, Brazílie nebo Tanzánie? Je jejich produkce skleníkových plynů úměrná počtu obyvatel? A je […]
Může za klimatickou změnu lidská činnost?
Jaký je vliv lidské činnosti na klimatickou změnu? A co stojí za globálním oteplováním? Najděte odpovědi ve videu s Alexandrem Ačem, vědcem […]