Klima v lese: Výprava do nitra přírody

Další díl série metodických videí, jež mají inspirovat k tomu, proč a jak učit o klimatu, se věnuje významu lesa pro člověka a klima. Seznámíte se v něm se studenty Frýdlantského gymnázia, kteří se pod vedením učitele Tomáše Lengála vydali objevovat krásu a význam Jizerskohorských bučin – chráněné přírodní lokality zařazené na seznam Světového dědictví organizace UNESCO.

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Co má les společného s klimatem?

Lesy hrají klíčovou roli v každodenním životě člověka i v ochraně klimatu. Jsou domovem nespočtu druhů rostlin a živočichů, roste v nich dřevo, lesní plody a léčivé byliny. Člověku nabízí prostor ke každodennímu odpočinku, rekreaci a sportu. Lesy jsou důležitou součástí koloběhu látek – zejména vody, uhlíku a kyslíku. Pohlcují oxid uhličitý, snižují jeho koncentraci v atmosféře a zpomalují tak globální oteplování. Jsou producentem i zásobárnou kyslíku. Zároveň ochlazují krajinu a zadržují vodu, čímž zmírňují dopady extrémních teplot i přívalových dešťů a chrání nás před suchem i povodněmi. Bez zdravých lesů by naše prostředí bylo chudší a zranitelnější. Proto je důležité lesy chránit – nejen jako přírodní zdroj, ale jako nenahraditelný základ života a stability klimatu.

Jizerskohorské bučiny

Tato přírodní lokalita je od r. 1999 zařazena do systému ochrany přírody a krajiny ČR jako chráněné území. Má statut Národní přírodní rezervace, která je významem a hodnotou srovnatelná s klidovým územím Národního parku, a má i podobný stupeň ochrany. Příslušnost ke Světovému dědictví UNESCO pro Jizerskohorské bučiny (od r. 2021) představuje známku nejvyšší kvality dochované přírody, ocenění její dosavadní ochrany a relativní šetrnosti lesního hospodaření. Národní přírodní rezervace leží v 1. zóně CHKO Jizerské hory a zasahuje na katastrální území šesti obcí. Jednou z nich jsou Hejnice, kde jsme náš celodenní projektový den započali. A do lesa to zdejší lidé a studenti opravdu nemají daleko.

Expedice!

Formát (téměř) celodenní výpravy, kde se často střídá terén, jeho sklon a koneckonců i počasí, není pro každého a je třeba se na něj dobře připravit. Víme, že učení venku je jeden z nejlepších způsobů pro rozvoj přírodovědné gramotnosti a vztahu k místu. A les je pro to ideální prostorem. Pobyt v něm nejen, že dokáže naladit mysl, ale mnohdy nás obdaří i množstvím neočekávaných objevů. Pohled z vyhlídky vrchu Ořešník nebo setkání s chráněným živočichem, mlokem skvrnitým, v nás zanechali silný dojem a byli velkou odměnou za vydané síly. Emoce byly koneckonců jedním z výrazných témat naší expedice. Jejich úloha, resp. to jak je ovlivňují naše hormony a proč se zrovna v lese cítíme dobře, byly základem k uvědomění si vlivu lesa na lidský blahobyt a duševním zdraví. Jak výprava probíhala, jak se na ní připravit a co vše jsme při ní prožili, se dozvíte ve videu a přiložené metodice.

Jiný kraj, jiný…

Nebydlíte v Jizerských horách, nebo jste příliš vzdáleni nejbližšímu CHKO? Nevadí. Tento program lze snadno přizpůsobit a vybrat si jakýkoliv jiný les. Ideálně takový, který je součástí nějaké chráněné oblasti. To proto, abyste mohli hovořit o důvodech a způsobech ochrany přírody a pravidlech, která s tím souvisí. Mapu spolu se seznamem chráněných lokalit v ČR najdete např. na stránkách AOPK ČR – Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Chráněných území a rezervací máme docela dost a les se v naší krajině dá najít téměř všude.

Les jako laboratoř

Je horký slunečný den, skvělé! Vezměte s sebou třeba laserový teploměr, změřte rozdíly v teplotě povrchů v lese a na poli a povídejte si s žáky o významu lesa pro lokální i celosvětové klima. I zdánlivě obyčejný les, resp. les, který je obhospodařovaný pasečným způsobem, vám může nabídnout spoustu příležitostí pro výuku. Využijte k realizaci aktivit a demonstraci jevů přiloženou metodiku. Upravte si ji podle potřeb a charakteru lokality, nebo si vyberte jen určité části a les zkoumejte z dílčí perspektivy. K tomu vám mohou dobře posloužit i tipy do výuky a lekce, jenž naleznete pod článkem.

Metodika a přílohy ke stažení:

pdf
Metodika_SS.pdf
pdf
Metodika_SS_prac_list.pdf
docx
Pracovni-list_ucitele.docx
docx
01_unesco-prehled-pamatek-k-tisku.docx
sit-bukovych-lesu-2025.png
docx
JHB-Priloha-c.-1-Desatero-Jizerky.docx
docx
04_ochrana-text.docx
docx
04_ochrana-reseni.docx
docx
Mapa-Zonace-CHKO-a-NPR-JHB.docx

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Klima za humny: Vyrážíme do terénu

Podívejte se na video, které představuje, jak ve výuce využít okolí školy a blízkost přírodních lokalit. Přímo v terénu je tak možné […]

Více informací

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Klima v naší obci: Učíme se jednat

Podívejte se na video, které ukazuje, jak lze ve výuce změny klimatu zapojit žáky do rozhodování o místě, kde žijí. Na […]

Více informací

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Kolik uhlíku zadrží strom?

Zajímá vás, kolik uhlíku zadrží stromy ve vašem okolí? Zdroje uvádí, že průměrný strom za svůj život (100 let) absorbuje […]

Více informací

Foto: Chaloupky
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: