Věda vs. veřejnost

Lekce vede žáky k rozpoznání vědecky podložených informací o změnách klimatu a motivuje k dlouhodobému vzdělávání se o klimatické změně.

Zdroj: Jakub Wittka, ARPOK

Vzdělávací cíle: 

Žák:

  • vysvětlí příčiny odlišných postojů vědců a laické veřejnosti ke změnám klimatu,
  • shrne časté výroky o změnách klimatu ve veřejném prostoru.

Pomůcky: 

  • psací potřeby, přílohy č. 1–4, PC s připojením k internetu, zvuk a obraz (dataprojektor).

Postup:

1. Evokace (10-15 minut)

Žákům sdělíme, že si na úvod hodiny pustíme část videa (6:21 – 12:25), ve kterém vystupuje Marie Šabacká, žena, kterou někteří z nich mohli vidět v médiích, ale není to celebrita. Řekneme žákům, že jejich úkolem je podle videa odhalit:

„Co je to za ženu?“ a „Co je její povolání?“

Zároveň by během cca 6minutového videa měli dokázat odpovědět i na další otázky na svých pracovních listech, které jim rozdáme (viz příloha č. 1).

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Po videu nabídneme žákům 3 minuty na sdílení odpovědí ve dvojicích.

2. Uvědomění (25 minut)

Kontrolujeme odpovědi a diskutujeme o nich (viz příloha č. 2). U otázky d) promítneme jako příklad obrázek Falešná rovnováha (viz příloha č. 3, první komiks) a přeložíme si obsah bublin/ komiksu. U otázky e) můžeme zařadit krátké hlasování – ano × ne a zdůvodnění.

Následně vyzveme k utvoření trojic (rozdělíme třídu dle řeckých znaků – alfa, beta, gama) a vyzveme k úkolu:

„Určitě jste i vy zaznamenali v médiích nebo ve svém okolí nespočet výroků o změně klimatu. Pojďme si je teď během 5 minut sepsat a v následujících hodinách můžeme zjistit, zdali jsou skutečně pravdivé. Sepište tedy co nejvíce výroků o klimatické změně/globálním oteplování, které jste zaznamenali ve svém okolí či médiích. Výroky teď nehodnoťte, nezáleží na tom, jestli jsou „pravdivé“, nebo „nepravdivé“ nebo zda jsou napsány úplně přesně. Teď jen říkejte výroky, které vás o klimatické změně zaujaly/zarazily a o kterých byste se chtěli dozvědět víc.“

Výrok formulujte co nejvýstižněji, např. „Za globální oteplování rozhodně nemůže člověk, vždyť doby ledové a meziledové tu byly vždy.“

Jakmile výroky po společné diskuzi sepíšeme, vybereme z nich ty, kterým se budeme dále věnovat. Vybrané výroky napíšou žáci (ve dvojicích) čitelně do komiksových bublin (příloha č. 4). Tyto bubliny pak nalepíme společně na připravený poster. Na práci si stanovíme 10 minut. V následujících hodinách budeme k pravé části klima skeptika lepit ty výroky, které nebudou podloženy vědeckými poznatky. K levé straně vědkyně potom budeme lepit grafy/texty/obrázky, které to dokládají. Postupně by měl ve třídě vzniknout přehledný plakát s argumenty.

3. Reflexe (5 minut)

Položíme žákům otázky:

„Co pro tebe dnes bylo nové?“

„Odhadni, kolik z výše vybraných výroků nakonec označíme jako nepravdivé nebo vědecky nepodložené.“

Rozšiřující informace:

Přílohy:

pdf
Veda-versus-verejnost_popis_lekce.pdf
pdf
Priloha-c.-1_-Pracovni_list.pdf
pdf
Priloha-c.-2_Pracovni_list_reseni.pdf
pdf
Priloha-c.-3_Obrazky_komiksu.pdf
pdf
Priloha-c.-4_Komiksove_bubliny.pdf
pdf
Priloha-c.-5_Infosheet_o_dezinformacich_pro_ucitele.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Fakta a mýty o změně klimatu

Jak odlišit fakta od mýtů? Poradí nám vědecká data a grafiky. Žáci se společně ponoří do nejrůznějších údajů o klimatické změně, aby […]

Více informací

Zdroj: European Parliament

Na Antarktidě tajou ledy

Lekce vede žáky k ověřování si informací z hudebního klipu a poukazuje na důsledky změny klimatu ve vybrané části světa.

Více informací

Zdroj: Jakub Wittka, ARPOK

Problém zvaný změna klimatu

Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]

Více informací

Zdroj: Telperion
Web tvoří: