Vzdělávací cíle:
Žák:
- vysvětlí příčiny odlišných postojů vědců a laické veřejnosti ke změnám klimatu,
- shrne časté výroky o změnách klimatu ve veřejném prostoru.
Pomůcky:
- psací potřeby, přílohy č. 1–4, PC s připojením k internetu, zvuk a obraz (dataprojektor).
Postup:
1. Evokace (10-15 minut)
Žákům sdělíme, že si na úvod hodiny pustíme část videa (6:21 – 12:25), ve kterém vystupuje Marie Šabacká, žena, kterou někteří z nich mohli vidět v médiích, ale není to celebrita. Řekneme žákům, že jejich úkolem je podle videa odhalit:
„Co je to za ženu?“ a „Co je její povolání?“
Zároveň by během cca 6minutového videa měli dokázat odpovědět i na další otázky na svých pracovních listech, které jim rozdáme (viz příloha č. 1).
Po videu nabídneme žákům 3 minuty na sdílení odpovědí ve dvojicích.
2. Uvědomění (25 minut)
Kontrolujeme odpovědi a diskutujeme o nich (viz příloha č. 2). U otázky d) promítneme jako příklad obrázek Falešná rovnováha (viz příloha č. 3, první komiks) a přeložíme si obsah bublin/ komiksu. U otázky e) můžeme zařadit krátké hlasování – ano × ne a zdůvodnění.
Následně vyzveme k utvoření trojic (rozdělíme třídu dle řeckých znaků – alfa, beta, gama) a vyzveme k úkolu:
„Určitě jste i vy zaznamenali v médiích nebo ve svém okolí nespočet výroků o změně klimatu. Pojďme si je teď během 5 minut sepsat a v následujících hodinách můžeme zjistit, zdali jsou skutečně pravdivé. Sepište tedy co nejvíce výroků o klimatické změně/globálním oteplování, které jste zaznamenali ve svém okolí či médiích. Výroky teď nehodnoťte, nezáleží na tom, jestli jsou „pravdivé“, nebo „nepravdivé“ nebo zda jsou napsány úplně přesně. Teď jen říkejte výroky, které vás o klimatické změně zaujaly/zarazily a o kterých byste se chtěli dozvědět víc.“
Výrok formulujte co nejvýstižněji, např. „Za globální oteplování rozhodně nemůže člověk, vždyť doby ledové a meziledové tu byly vždy.“
TIP: Pokud mají žáci potíže nějaký výrok najít/říci, můžeme jim nějaké výroky navrhnout. Je možné využít výroky z lekce Fakta a mýty o změně klimatu, nebo si před výukou výroky vyhledat a sepsat. Poté žáci mohou hlasovat, který z navržených výroků jim přijde zajímavý a chtěli by s ním dále pracovat.
Jakmile výroky po společné diskuzi sepíšeme, vybereme z nich ty, kterým se budeme dále věnovat. Vybrané výroky napíšou žáci (ve dvojicích) čitelně do komiksových bublin (příloha č. 4). Tyto bubliny pak nalepíme společně na připravený poster. Na práci si stanovíme 10 minut. V následujících hodinách budeme k pravé části klima skeptika lepit ty výroky, které nebudou podloženy vědeckými poznatky. K levé straně vědkyně potom budeme lepit grafy/texty/obrázky, které to dokládají. Postupně by měl ve třídě vzniknout přehledný plakát s argumenty.
3. Reflexe (5 minut)
Položíme žákům otázky:
„Co pro tebe dnes bylo nové?“
„Odhadni, kolik z výše vybraných výroků nakonec označíme jako nepravdivé nebo vědecky nepodložené.“
TIP: Tato lekce může navazovat na lekci Na Antarktidě tají ledy, přičemž můžeme ve třídě zhlédnout i první část videa a doptat se na pár nových informací z vědeckého bádání na ledovcích (Antarktida, Arktida, typy a zbarvení ledovců, živočichové, podmínky pro vědce apod.).
Rozšiřující informace:
- Pro získání více informací o tom, jak učit o klimatické změně, je možné využít online kurz na stránkách ARPOKu: https://arpok.cz/pro-pedagogy/online-kurz/.
Autorka: Lucie Horáková, ARPOK
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Fakta a mýty o změně klimatu
Jak odlišit fakta od mýtů? Poradí nám vědecká data a grafiky. Žáci se společně ponoří do nejrůznějších údajů o klimatické změně, aby […]
Na Antarktidě tajou ledy
Lekce vede žáky k ověřování si informací z hudebního klipu a poukazuje na důsledky změny klimatu ve vybrané části světa.
Problém zvaný změna klimatu
Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]