Vzdělávací cíle:
- Žáci uvedou jeden motiv demonstrací v roce 1989 a jeden motiv demonstrací v současnosti.
- Žáci s pomocí fotografií a svědectví identifikují trvalý problém ekologické krize.
- Žáci rozliší proměnu povahy ekologické krize (před rokem 1989 se jednalo o jednotlivé problémy životního prostředí, po roce 1989 se ekologická krize postupně stává komplexnější a zasahující celou planetu).
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač, přístup k internetu
- pracovní listy pro každého žáka (příloha 1a nebo příloha 1b, která obsahuje zkrácenou editovatelnou podobu)
- prezentace (příloha 2a nebo příloha 2b, která doplňuje zkrácený pracovní list 1b)
Postup:
1) Úvodní evokace (5 min)
Představte badatelskou otázku ,,Proč demonstrovali tehdy a proč demonstrují dnes?”. Pro evokaci použijte fotografie z prezentace (viz příloha 2a nebo 2b). Zmiňte, že žákům může při odpovědích pomoci časová osa a představte jim pracovní list (příloha 1a nebo 1b), se kterým budou pracovat.
2) Práce se svědectvím pamětníků (10 min)
Nechte v pracovním listu žáky přečíst si svědectví pamětníků. Žáci mají za úkol přiřadit čísla v tabulce níže k jednotlivým výpovědím. V této fázi doporučujeme nezaměřovat se na plné porozumění všem pojmům ve „vysvětlivkách“. Důležité je analyticky rozlišit, ke kterému svědectví popisky v tabulce patří.
3) Analýza fotografií (5-10 min)
Vyzvěte žáky k tomu, aby si prohlédli fotografie (v pracovním listu nebo v prezentaci) a zapsali do tabulky, na co poukazují jednotlivá hesla na transparentech. Žáci ve dvojicích doplňují do pracovního listu.
4) Přiřazování pojmů (10 min)
Vysvětlete žákům, jak v tabulce podtrhávat z dvojic pojmů mnohostranný vs. jednotlivý problém. Doporučujeme vysvětlit slovo „mnohostranný“ jako celkový, komplexní, zasahující celou planetu. Pozor – je důležité zdůraznit, že některé údaje mohou patřit pod obě kolonky.
5) Výroba transparentu
Zadejte žákům úkol, ať si vyberou buď rok 1989, anebo 2019 a vytvoří transparent, který by si na takovou demonstraci přinesli. Zde je důležité zdůraznit kritéria:
- žáci nesmějí kopírovat z fotografií
- transparent se musí týkat člověka a přírody
- transparent musí být relevantní – takový, který by se opravdu mohl na demonstracích objevit
V závěru hodiny můžete napst hesla na tabuli a diskutovat o tom, která jsou pro demonstraci nejvhodnější a proč.
Lekce je se souhlasem autora převzata a upravena z webu Dějepis+ https://dejepisplus.npi.cz/metodiky/ekologicka-krize-vcera-a-dnes/
Autor: Jiří Karen, Učitelé za klima, z. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Proměny klimatu ve středověku a novověku
Lekce je zaměřena na socioekonomické a politické proměny společnosti, k nimž došlo v důsledku změn klimatu v období evropského vrcholného středověku (tzv. klimatické optimum) […]
Jak získáváme stará data nejen o klimatu
Data, o která se opíráme při popisování a zkoumání klimatu, sahají i stovky tisíc let do minulosti. V té době ale lidstvo ještě nevytvořilo […]
Proměny české krajiny
Letecké snímky prozradí, jak moc se liší zemědělská krajina u nás a v sousedních zemích. Jde nějak kompenzovat následky kolektivizace a extenzivního hospodaření? Odpověď […]