Ekologická stopa

Jak velká je naše spotřeba a kolik toho může dostupná půda vyprodukovat? A co víc, jak se to liší v různých částech našeho světa? Znázorněte si s žáky proporčně rozdíly mezi ekologickou stopou jednotlivých států.

Zdroj obrázku: Wikipedia.org

Vzdělávací cíle:

  • Žáci se seznámí s konceptem ekologické stopy a zamyslí se nad konceptem spravedlnosti.

Pomůcky:

  • Vystřižené karty zemí (Příloha 1), cca 3 kartony velikosti A4 (lze použít i papír), nůžky, lepidlo nebo sešívačka, tužka, pravítko nebo svinovací metr, tlustý popisovač, pastelky, připínáček.
  • Volitelně – světová mapa zemí pověšená nebo promítaná na tabuli (lze také nakreslit).

Postup:

Příprava (20 minut)

  • Vystřihněte karty zemí, připravte si potřebný materiál.
  • Před samotnou aktivitou si také můžete připravit lidskou stopu. Standard, který bude fungovat jako tzv. globální hektar (gha), který je měřítkem ekologické stopy: délka 25 cm, šířka 8 cm.

Aktivita (30-45 minut)

Požádejte účastníky, aby si sedli do kruhu. Uprostřed by měl zůstat větší prostor, kam se pohodlně vejdou, když se postaví.

Popis konceptu ekologické stopy:

Abychom uměli zjistit, kolikrát větší je naše spotřeba než kolik může dostupná půda vyprodukovat, byl vytvořen koncept ekologické stopy. Díky tomu jsme schopni porovnávat různé přírodní zdroje podle toho, jaká plocha půdy umožňuje jejich produkci.

I znečištění vody, vzduchu a půdy znamená využívání zdrojů a i na něj proto nahlížíme jako na spotřebu. Ekologická stopa je závislá na životním stylu a množství zboží, které daná osoba má a které spotřebovává. Záleží také na tom, jak efektivně bylo toto zboží vyrobeno, tedy kolik zdrojů se na jeho výrobu spotřebovalo. Podrobněji v kompletní lekci v příloze.

Zadání úkolu:

  1. Každý dostane jednu kartu státu a bude tak představovat jeho obyvatele.
  2. Karty by si mezi sebou nikdo neměl ukazovat.
  3. Úkolem je vytvořit stopu, která bude svou velikostí proporčně odpovídat ekologické stopě průměrného člověka daného státu z karty. Upozorněte, ze kterých dat na kartě se získá „velikost boty“.

Tvorba stopy:

  • Stačí, když účastníci a účastnice vytvoří botu/bačkoru pouze na jednu nohu.
  • Měli by nakreslit a vystřihnout stopu o velikosti vypočtené z čísel na kartě.
  • Pokud máte dostatek času, hotovou botu si mohou i vyzdobit.
  • Také je můžete nechat vytvořit a přilepit řemínek.

Společná reflexe:

Každý si potom botu navlékne na nohu a projde se v kruhu, ve kterém sedí všichni ostatní (alternativně se můžou spojit vytvořené boty do kruhu). Na základě velikosti boty, resp. stopy se účastníci a účastnice snaží uhodnout, o kterou zemi se jedná. Pokud tápou, člověk s botou uprostřed může napovědět předvedením nějakého, pro danou zemi typického zvyku. Pro nápovědu si mohou všichni vytvořit i vlajky “svých” zemí. Pro ještě větší usnadnění můžete utvořit skupiny podle kontinentů.

Dále na zemi vytvořte nebo nakreslete jednu stopu o velikosti 1.8 gha (délka 25 cm a šířka 8 cm, můžete si ji připravit předem) – tato stopa (tzv. standard) představuje podíl, který by získal jeden člověk při spravedlivém rozdělení přírodních zdrojů po celém světě.

Porovnejte se standardní stopou všechny stopy jednotlivých zemí:

  • Která je větší a proč?
  • Čeho spotřebovávají obyvatelé těchto zemí víc než obyvatelé zemí s menší stopou?

Autoři: Národní společnost ochránců přírody – přátelé přírody Maďarsko (Magyar Természetvédők Szövetsége – NSC-FoE HU) pro web Hra o klima.

Na web Učím o klimatu nahráno díky podpoře z projektu Ministerstva životního prostředí. Přeložené materiály nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
LEKCE_Ekologicka_stopa_CZ.pdf
pdf
LEKCE_Ekologicka_stopa_EN.pdf
pdf
Priloha_1_Karty_zemi_CZ.pdf
pdf
Priloha_2_Karty_zemi_EN.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Emisní (ne)rovnost

Jaký podíl na klimatické změně má Německo, Čína, Brazílie nebo Tanzánie? Je jejich produkce skleníkových plynů úměrná počtu obyvatel? A je […]

Více informací

Foto: Karolína Poláčková

Uhlíková stopa potravin

Víte, jaké potraviny mají největší dopad na klimatickou změnu? Objevujte společně s žáky, jak může naše jídlo ovlivnit svět kolem nás. […]

Více informací

Foto: LIPKA

Nejen klimatické souvislosti v grafech

Jak poznat, zda spolu různé jevy souvisí? Prozkoumejte to na konkrétních datech týkajících se (nejen) koncentrace CO₂ a oteplování planety. Získejte […]

Více informací

Web tvoří: