Vzdělávací cíle:
- Žák rozeznává jednotlivé fenofáze.
- Žák zaznamenává jednotlivé fenofáze v terénu.
- Žák zaznamenává fenofáze v časové ose a vyhodnocuje je.
- Žák uplatňuje poznatky o fenofázích při pozorování, aby rozklíčoval změny počasí a klimatu.
Pomůcky:
- Pracovní list, tužky, papír na poznámky, fotoaparát.
Postup:
Lekce je součástí sady pracovních listů k jednotlivým tématům Příběhů sucha – interaktivního webu. Ačkoli podklady vznikaly ve vazbě na konkrétní lokality, jsou aktivity připraveny tak, aby je bylo možné realizovat kdekoliv v České republice. Podkladové informace pro učitele k jednotlivým pracovním listům jsou obsaženy u uvedených obcí („hotspotů“) na webu www.pribehysucha.cz.
Na webu najdete informace o problematice sucha a nakládání s vodou v době klimatické krize, které vycházejí z dat získaných během čtyřletého interdisciplinárního výzkumu v sedmi lokalitách na jižní Moravě.
Zde uvádíme stručný přehled aktivit a kroků, které tuto lekci tvoří. Podrobný popis pracovního listu naleznete v příloze ke stažení. Na začátku si zvolte strom nebo keř, který chcete pozorovat. Vybrané zástupce je dobré navštěvovat 3–4x týdně, zvláště v období, kdy bude zřejmé, že nastanou sledované fenologické fáze. Součástí pracovního listu jsou 2 úkoly:
ROZPOZNÁVÁNÍ FENOFÁZÍ (45 min)
S pomocí fotografií v pracovním listě pedagog seznámí žáky s fenofázemi a jejich průběhem. Fotografie žáci následně skládají a přiřazují dle různých zadání. Součástí aktivity je také představení, jak dopady klimatické změny fenologické fáze ovlivňují – např. dřívější nástup olistění, pupenů nebo kvetení. Mezi živočichy může docházet např. k dřívějšímu hnízdění. Pracovní list také představuje, jaká mohou být rizika spojena s dřívějším nebo pozdějším nástupem fenofáze.
TERÉNNÍ POZOROVÁNÍ FENOFÁZÍ (15 min zadání)
Dvojice žáků si vyberou strom (břízu, lísku nebo lípu), který pravidelně cca 2-3x týdně navštěvují a pozorují fenofáze. Ty si fotí a posléze v průběhu měsíců i zaznamenávají do záznamového archu. Po určitém období budete společně data vyhodnocovat. Fotografie fenofází je vhodné ukládat např. do celostátního programu fenofaze.cz
Autoři lekce: Kateřina Lučan a Markéta Zandlová,
vytvořeno pro Příběhy sucha
Odborné konzultace:
Mgr. Monika Bláhová
Ing. Petra Dížková
RNDr. Yvonna Gaillyová
Mgr. Lucie Kudláčková
Ing. Arch. Magdalena Maceková, Ph.D.
Mgr. Hana Skokanová Ph.D.
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná
Grafický design:
Matyáš Trnka
Pracovní listy vznikly jako výstup projektu TL02000048 / Příběhy sucha: Lokální souvislosti extrémních klimatických jevů, jejich percepce a ochota aktérů k participaci, který byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Éta.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Když se řekne les
Co se vám vybaví, když se řekne les? Kdo v něm žije a co do něj nepatří? Poznejte, jak příroda spolupracuje, aby […]
Kolik uhlíku zadrží strom?
Zajímá vás, kolik uhlíku zadrží stromy ve vašem okolí? Zdroje uvádí, že průměrný strom za svůj život (100 let) absorbuje […]
Příběhy sucha
Je sucho víc než jen prostý nedostatek vody? Poznejte složitý proces, který se odehrává v každodenních příbězích lidí, živočichů, rostlin, krajiny. […]