Vzdělávací cíle:
- Žák zhodnotí stav vody v krajině a možnosti jejího zadržování.
- Žák zhodnotí své vlastní hospodaření s vodou.
- Žák rozlišuje zdroje pitné vody.
Pomůcky:
- Pracovní list, tužky, papír na poznámky.
Postup:
Lekce je součástí sady pracovních listů k jednotlivým tématům Příběhů sucha – interaktivního webu. Ačkoli podklady vznikaly ve vazbě na konkrétní lokality, jsou aktivity připraveny tak, aby je bylo možné realizovat kdekoliv v České republice. Podkladové informace pro učitele k jednotlivým pracovním listům jsou obsaženy u uvedených obcí („hotspotů“) na webu www.pribehysucha.cz.
Na webu najdete informace o problematice sucha a nakládání s vodou v době klimatické krize, které vycházejí z dat získaných během čtyřletého interdisciplinárního výzkumu v sedmi lokalitách na jižní Moravě.
Zde uvádíme stručný přehled aktivit a kroků, které tuto lekci tvoří. Podrobný popis pracovního listu naleznete v příloze ke stažení. Součástí pracovního listu jsou 2 tematické okruhy: 1. voda v krajině, 2. voda v domě. Okruh týkající se vody v krajině je více informační, okruh o vodě v domě je praktický a ověřující postoje žáků k hospodaření s vodou.
VODA V KRAJINĚ (45 min)
Žáci zkoumají, jakými způsoby je možné zadržovat vodu v krajině, jak napomáhají ekologické stabilitě i zadržování pitné vody v krajině. Na konkrétním příkladu vodního díla Nové Mlýny se dozvídají jak přínosy (zavlažování, protipovodňová funkce aj.), tak i úskalí (zatopení obce, zánik biotopů aj.) tohoto způsobu pro zadržování vody. Tuto aktivitu je vhodné také propojit s interaktivní online aplikací Příběhy sucha.
VODA V DOMĚ (domácí úkol, 30 min vyhodnocení)
Žáci formou domácího úkolu zjišťují, jaké množství vody spotřebují v jejich domácnosti, kam voda z domácnosti odtéká či zda se v jejich okolí nachází nějaké zdroje pitné vody. Na tento úkol navazuje kvíz, který je možné vyplnit samostatně jako úkol nebo společně v hodině, při kterém žáci zvažují možnosti úspory spotřeby vody. Celá aktivita je zakončena debatou o konkrétních způsobech, jak lze doma nebo ve škole šetřit vodou.
Autoři lekce: Kateřina Lučan a Markéta Zandlová,
vytvořeno pro Příběhy sucha
Odborné konzultace:
RNDr. Yvonna Gaillyová
Ing. Arch. Magdalena Maceková, Ph.D.
Mgr. Hana Skokanová Ph.D.
Ing. Jaroslav Slepička
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Grafický design:
Matyáš Trnka
Pracovní listy vznikly jako výstup projektu TL02000048 / Příběhy sucha: Lokální souvislosti extrémních klimatických jevů, jejich percepce a ochota aktérů k participaci, který byl spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu Éta.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Příběhy sucha
Je sucho víc než jen prostý nedostatek vody? Poznejte složitý proces, který se odehrává v každodenních příbězích lidí, živočichů, rostlin, krajiny. […]
Náš vztah k půdě
Učme se pečovat o naši půdu! Stejně jako naše kůže pociťuje vánek, zimu, sucho, tak i půda citlivě reaguje na každý vnější […]
Vlhké město: zadržování vody v půdě
Jaká jsou přírodní řešení pro přizpůsobení se změně klimatu? Vyzkoušejte si jednoduchý experiment, ve kterém se zkoumá schopnost různých typů […]