Klimatická změna v básni

Lekce, která i přes svůj žánrový název pracuje s daty a informacemi z médií a buduje tak schopnosti žáků analyzovat textový materiál, s kterým se setkávají v článcích a příspěvcích na internetu i jinde.

Zdroj: Freepik.com

Vzdělávací cíle: 

Žák:

  • rozliší pojmy spojené s tématem klimatické změny a jejich dopady,
  • interpretuje vztahy mezi vizuální a textovou částí článků a vyjádří, jakým způsobem mohou ovlivňovat vnímání klimatické změny,
  • kreativně reorganizuje textovou část článku tak, aby v něm našel jiný smysl pomocí “Blackout poetry”.

Pomůcky: 

  • papír, psací potřeby (různé barvy – zelená, červená, modrá), lepidlo, nůžky, fixy (různé tloušťky), texty článků, fotografie ze článků.

Postup:

1. Evokace (15 minut)

Rozdělíme žáky do skupin po 4 až 6 (ideálně náhodně, např. losováním, rozpočítáváním) a každé skupině rozdáme články (bez obrázků, s těmi se bude pracovat až v dalším kroku). Každá skupina ve svém článku rozdílnými barvami označí (podtrhne, zakroužkuje) slova, která představují pozitivní (zelená barva), negativní (červená barva) a neutrální (modrá barva) dopady změny klimatu.

Každá skupina pak nahlas přečte svůj článek a sdílí, jaká slova a proč z něj vybrali. Ostatní skupiny se mohou na cokoliv k výběru konkrétních slov doptat a o jejich vhodnosti diskutovat.

Průběžně zaznamenáváme všechna vybraná slova včetně jejich „barevného“ rozlišení dle dopadu klimatické změny (např. na tabuli, flipchart, případně digitální nástěnku). Můžeme se doptat:

  • Jaký je motiv článku?
  • Co se autor o klimatické změně snaží říct?
  • Prezentuje článek pozitivní i negativní dopady KZ?
  • Na základě čeho jsme vybírali, jestli je daný dopad pozitivní, negativní nebo neutrální?

Příklady článků:

VÁCLAVÍKOVÁ, Jana. Sníh letos nahradila tráva. Aktuálně.cz. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/snih-letos-nahradila-trava-alpske-skiarealy-nabizeji-kola/r~0a5e9e16901311eda25a0cc47ab5f122/ 

SEDLÁČEK, Štěpán. Studentští aktivisté: Nejsme klimatičtí hysterici, politici se vykrucují. Respekt. Dostupné z: https://www.respekt.cz/agenda/studentsti-aktiviste-nejsme-klimaticti-hysterici-ale-politici-se-vykrucuji – dostupné pro předplatitele Respektu

KOPULETÁ, Zuzana. Sucho, vlny veder i mrazy, když už rostliny kvetou. iRozhlas. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/priroda/sucho-zima-leto-horko-mrazy-zemedelstvi-zmena-klimatu-trnka_2303251803_kac

Další zdroje článků:

2. Uvědomění (60 minut)

Obrázky

V každé skupině si žáci zvolí jednoho zástupce, který bude popisovat obrázek z jejich článku. Těmto vybraným zástupcům každé skupiny rozdáme/nasdílíme příslušné obrázky. Jejich úkolem je obrázek popsat, zatímco ostatní ze skupiny ho na základě popisu kreslí. Pro zjednodušení je možné na začátku nastavit pravidla, jak bude obrázek popisován – např. obrázek je možné popisovat postupně dle navržených částí:

„V levém horním rohu se nachází…, které zabírá cca polovinu této části.“

Je vhodné žákům sdělit, že obrázek nebude žádným způsobem hodnocen (dle věrnosti zobrazení originálního obrázku, dle umělecké kvality apod.).Poté se zástupci každé skupiny podělí o originální obrázek a porovnají ho s kresbami, které vytvořili ostatní ve skupině.

Následuje krátká diskuze. Vyzveme žáky, aby se zamysleli nad vztahem mezi obrázky, slovy a vyjadřovanými pocity. Reflexi žáků můžeme podpořit vhodnými otázkami, např.:

  • Která část popisu / slovní výraz vám při kreslení obrázku nejvíce pomohl/a?
  • Změnil mluvčí v průběhu svůj popis, aby vás lépe navedl k obrázku?
  • Myslíte si, že kreslení obrázku dle popisu zlepšilo pochopení původních obrázků a významu textu?

Blackout poetry

Sdělíme žákům, že budou tvořit báseň metodou Blackout poetry a případně metodu krátce popíšeme. Více o Blackout poetry v kompletní lekci v příloze.

Každý si vybere článek s tématem klimatické změny, se kterým chce pracovat, a podle toho jim rozdáme jejich kopie (text bez obrázků). Pro zjednodušení je možné vybrat jeden článek, se kterým budou pracovat všichni žáci.

Vyzveme žáky, aby z textu vybrali slova, která chtějí zachovat pro svou báseň, a černým fixem zakryli všechna ostatní. Je možné určit maximální/minimální počet slov, která musí žáci vybrat pro svou báseň. Mladším žákům či žákům bez předchozí zkušenosti s metodou poskytneme podporu a několik rad (např. jak vybírat slova pro Blackout poetry). Naopak starší žáky a zejména ty, kteří mají s touto metodou zkušenosti, můžeme požádat o vytvoření haiku (více o haiku např. zde: https://edu.ceskatelevize.cz/video/3081-haiku).

Každý svou báseň podepíše, opatří datem a nalepí na bílou kartičku tak, aby ji orámoval jako malé umělecké dílo.

(Nepovinné: Žáci také mohou článek vyzdobit a nakreslit na něj nějaký obrázek.)

Sdílení básní

Žáci se vrátí do svých původních skupin a sdílí své básně mezi sebou. Poté si náhodně vymění básně s žáky z jiných skupin a každý si přečte alespoň jednu báseň někoho z jiné skupiny. Všichni žáci pak společně vytvoří malou výstavu svých básní (např. na zdi/nástěnce, na lavicích, na zemi).

3. Reflexe (15 minut)

Žáci si prohlédnou básně, které vytvořili. U jednotlivých básní mohou zanechat drobné komentáře a značky (např. formou značek jako na sociálních sítích – like, srdíčko, hvězdička). Rozdělíme žáky do menších skupin po 4 až 6 (např. dle toho, které básně se jim líbily). Žáci se ve skupinách zamyslí nad zážitkem z tvorby a přemýšlí o tom, jak obrazy a slova ovlivňují naše vnímání důležitých témat, jako je například změna klimatu. Můžeme reflexi podpořit na příklad následujícími otázkami:

  • Co si myslíte, že je společným znakem Blackout poetry?
  • Jak jste vybírali slova, která jste použili ve své básni?
  • Myslíte si, že báseň může reprezentovat změnu klimatu? Proč?
  • S jakým problémem jste se nejvíce potýkali?
  • Jak jste se cítili, když jste přemýšleli o tématu, kterému se článek věnoval?
  • Jak jste se cítili, když jste vytvořili něco úplně jiného?

Po diskusi ve skupinách mohou žáci sdílet své myšlenky i s ostatními. Po dohodě s žáky mohou být básně vystavené i dlouhodobě ve společném či veřejném prostoru.

Přílohy:

pdf
Klimaticka-zmena-v-basni_lekce.pdf

Vyzkoušejte také

Ledovec

Jak vnímají pevninské ledovce v pověstech tak rozdílné kraje jako je Indie a Island? Zamysleme se pomocí příběhu nad tím, co pro […]

Více informací

Zdroj: Freepik.com

Klimaskeptické argumentační fauly

Jaké argumentační postupy používají klimaskeptici? V této lekci se zaměříme na spor, jestli za klimatickou změnu mohou lidé. Žáci se naučí […]

Více informací

Foto: Spencer Thomas

Média o klimatu: hrozba nebo příležitost?

Novináři často rozhodují o tom, co si lidé o klimatické změně myslí. Ovlivňují naše emoce i zájem. To všechno se pak promítá do […]

Více informací

Foto: DFID na Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0 DEED)
Web tvoří: