Pozor, povodeň!

V důsledku klimatické změny jsou četnější extrémní projevy počasí. Mezi takové projevy patří i přívalové deště a s nimi související povodně. Didaktická hra Pozor, povodeň! přenese žáky do role zastupitelstva obce, které musí chránit své město před povodněmi. Aktivita propojuje zeměpis, ekologii, ekonomii a kritické myšlení. Žáci se učí rozpoznávat rizikové faktory, navrhují preventivní opatření a hodnotí jejich dopady.

Zdroj: Freepik

Vzdělávací cíle: 

  • Žák analyzuje efektivitu různých protipovodňových opatření a identifikuje jejich silné a slabé stránky a propojuje je s reálnými situacemi.
  • Žák navrhuje preventivní opatření proti povodním s ohledem na udržitelnost a ekonomické dopady. 
  • Žák reflektuje své rozhodování ve hře, vyjadřuje osobní postoje k danému tématu a diskutuje o něm se spolužáky. 

Pomůcky:

  • PC, dataprojektor (pro prezentaci hry), internetové připojení.

Postup:

1. Úvod do problematiky (5 minut)

Představte téma povodní a jejich příčin pomocí krátkého videa nebo infografiky. Diskutujte s žáky otázky:

  • Zažili jste někdy povodně?
  • Co ovlivňuje vznik povodní?
  • Jaké mohou být důsledky povodní pro lidskou společnost?

2. Seznámení s hrou „Pozor povodeň“ (5 minut)

  • Otevřete hru v internetovém prohlížeči (doporučujeme Google Chrome) na adrese:
  • Ukažte žákům herní prostředí a vysvětlete základní pravidla. Zdůrazněte, že jejich hlavním cílem je ochránit město před povodněmi. Všechny ostatní cíle jsou vedlejší (např. vydělat nějaké peníze, nezadlužit se nebo neuškodit životnímu prostředí).
  • Rozepsaná pravidla naleznete v pravém horním rohu hry pod ikonou INFO.

3. Hraní hry (30 minut)

  • Rozdělte žáky do skupin (ideálně po 2–3) a vyzvěte je k zahájení hry.
  • Cílem každé skupiny je minimalizovat škody způsobené povodněmi a optimalizovat náklady na ochranná opatření.
  • Svá rozhodnutí během hry ve skupině společně diskutují.
  • Sledujte průběh aktivity a pomáhejte skupinám s rozhodováním pouze v případě potřeby.

4. Reflexe a diskuse (15 minut)

Požádejte žáky o sdílení jejich zkušeností ze hry. K otevření diskuze vám pomohou následující otázky:

  • Jaká rozhodnutí byla nejúčinnější a proč?
  • Jaký vliv měla rozhodnutí na vaše finální ekonomické důsledky? (povodňové škody)
  • Jaký vliv měla rozhodnutí na vaše další působení v místní politice? (zadlužení obce apod.)
  • Co byste příště udělali jinak?
  • Jak lze předcházet povodním v reálném světě?
  • Lze najít reálné příklady vodozádržných opatření v naší obci, regionu nebo státu?
  • Jaké jsou hlavní překážky pro realizace vodozádržných opatření?
  • Jak klimatické změny ovlivňují četnost a intenzitu povodní?

Metodickou podporu pro učitele a odkazy na doporučené zdroje naleznete v příloze.

Autor: Mgr. Jan Husák (Gymnázium Františka Palackého Valašské Meziříčí)

Vytvořeno díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy:

pdf
LEKCE_Pozor_povoden.pdf

Vyzkoušejte také

Beecarbonize – máš na to zachránit planetu?

Zahrajte si strategickou karetní počítačovou hru, která žákům zprostředkovává téma klimatické změny.Hráči se v ní seznamují s jednotlivými odvětvími průmyslu, s vynálezy, zákony […]

Více informací

Zdroj: Charles games

Sucho a záplavy v ČR, dvě strany jedné mince

Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem meteoroložky Taťány Míkové, která poskytuje základní a jednoduchý vhled do problematiky sucha a záplav v České […]

Více informací

Foto: Freepik.com

Tři ostrovy

Jak se asi cítí obyvatelé pomalu se potápějícího ostrova? Skupinová hra, která jednoduchou formou simuluje katastrofický scénář a jeho řešení. Ukazuje, […]

Více informací

Foto: Eva Kučerová
Web tvoří: