Vzdělávací cíle:
- Žák analyzuje efektivitu různých protipovodňových opatření a identifikuje jejich silné a slabé stránky a propojuje je s reálnými situacemi.
- Žák navrhuje preventivní opatření proti povodním s ohledem na udržitelnost a ekonomické dopady.
- Žák reflektuje své rozhodování ve hře, vyjadřuje osobní postoje k danému tématu a diskutuje o něm se spolužáky.
Pomůcky:
- PC, dataprojektor (pro prezentaci hry), internetové připojení.
Postup:
1. Úvod do problematiky (5 minut)
Představte téma povodní a jejich příčin pomocí krátkého videa nebo infografiky. Diskutujte s žáky otázky:
- Zažili jste někdy povodně?
- Co ovlivňuje vznik povodní?
- Jaké mohou být důsledky povodní pro lidskou společnost?
2. Seznámení s hrou „Pozor povodeň“ (5 minut)
- Otevřete hru v internetovém prohlížeči (doporučujeme Google Chrome) na adrese:
http://www.muzeumnasbavi.cz/pozor_povoden/
- Ukažte žákům herní prostředí a vysvětlete základní pravidla. Zdůrazněte, že jejich hlavním cílem je ochránit město před povodněmi. Všechny ostatní cíle jsou vedlejší (např. vydělat nějaké peníze, nezadlužit se nebo neuškodit životnímu prostředí).
- Rozepsaná pravidla naleznete v pravém horním rohu hry pod ikonou INFO.
3. Hraní hry (30 minut)
- Rozdělte žáky do skupin (ideálně po 2–3) a vyzvěte je k zahájení hry.
- Cílem každé skupiny je minimalizovat škody způsobené povodněmi a optimalizovat náklady na ochranná opatření.
- Svá rozhodnutí během hry ve skupině společně diskutují.
- Sledujte průběh aktivity a pomáhejte skupinám s rozhodováním pouze v případě potřeby.
TIP: Hru lze hrát opakovaně, můžete vyzkoušet nejrůznější typy zadání (např. způsobit co nejvíce povodňových škod, ušetřit co nejvíce peněz, zadlužit obec,…) a poté reflektovat výsledek.
4. Reflexe a diskuse (15 minut)
Požádejte žáky o sdílení jejich zkušeností ze hry. K otevření diskuze vám pomohou následující otázky:
- Jaká rozhodnutí byla nejúčinnější a proč?
- Jaký vliv měla rozhodnutí na vaše finální ekonomické důsledky? (povodňové škody)
- Jaký vliv měla rozhodnutí na vaše další působení v místní politice? (zadlužení obce apod.)
- Co byste příště udělali jinak?
- Jak lze předcházet povodním v reálném světě?
- Lze najít reálné příklady vodozádržných opatření v naší obci, regionu nebo státu?
- Jaké jsou hlavní překážky pro realizace vodozádržných opatření?
- Jak klimatické změny ovlivňují četnost a intenzitu povodní?
Tip: Ve hře jsou klíčové pojmy přímo vysvětleny. Hra je zpracována také v angličtině a slovenštině, takže se dá využít i během výuky cizích jazyků.
Metodickou podporu pro učitele a odkazy na doporučené zdroje naleznete v příloze.
Autor: Mgr. Jan Husák (Gymnázium Františka Palackého Valašské Meziříčí)
Vytvořeno díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Beecarbonize – máš na to zachránit planetu?
Zahrajte si strategickou karetní počítačovou hru, která žákům zprostředkovává téma klimatické změny.Hráči se v ní seznamují s jednotlivými odvětvími průmyslu, s vynálezy, zákony […]
Sucho a záplavy v ČR, dvě strany jedné mince
Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem meteoroložky Taťány Míkové, která poskytuje základní a jednoduchý vhled do problematiky sucha a záplav v České […]
Tři ostrovy
Jak se asi cítí obyvatelé pomalu se potápějícího ostrova? Skupinová hra, která jednoduchou formou simuluje katastrofický scénář a jeho řešení. Ukazuje, […]