Race to zero

Zelená transformace je jednou z největších výzev, které před námi stojí. Jaké jsou úspěchy ale i překážky, které s sebou tato změna v Evropě nese? Podívejte se na video z dílny Voxpot a zjistěte, která odvětví budou hrát v této proměně klíčovou roli a proč Evropa chce být v tomto závodu k zelené nule na prvních příčkách.

Foto: Karolína Poláčková

Vzdělávací cíle: 

  • Žák rozumí potřebě zelené transformace v rámci Evropy i celého světa.
  • Žák se seznámí s nejdůležitějšími sektory, které hrají v procesu zelené transformace klíčovou roli.
  • Žák chápe a je schopen vlastními slovy interpretovat konkrétní úlohu, kterou jednotlivé sektory v transformaci mají.

Pomůcky:

Postup:

1. Evokace a rozdělení (10 minut)

Rozdělte žáky pomocí losovátek do pěti přibližně stejně velkých skupin a požádejte je aby si k sobě sesedli. Zadejte žákům úkol zamyslet se v rámci skupiny nad tím, co znázorňuje obrázek, který si vylosovali. Následně nechte každou skupinu představit svůj obrázek a popřípadě je opravte. Vyzvěte žáky ke společnému zamyšlení nad tím, co mohou mít všechny obrázky společného. Po společném zamyšlení žákům představte téma dnešní lekce, kterým je zelená transformace Evropy. Každá skupina zobrazuje jedno z klíčových odvětví, které se na této proměně podílí.

2. Sledování videa (40 minut)

Do každé skupiny rozdejte příslušný pracovní list. Nechte žákům čas na to, aby se podrobně seznámili s otázkami.

V první části této lekce budou žáci sledovat video Obnovitelný kontinent: Bude Evropa bezuhlíková?

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

V tomto videu žáci naleznou odpovědi na otázky obsažené v pracovním listu. Na pracovním listu mohou žáci začít pracovat již během sledování videa, budou však mít dostatečné množství času na jeho dopracování poté.

3. Práce ve skupinách (20 minut)

Zadejte žákům za úkol vyplnit pracovní list. Většinu informací představil promítaný dokument. Je však možné, že pro doplnění některých informací budou potřebovat využít další zdroje, například internet. Ten budou žáci zároveň potřebovat ke splnění posledního, pátého bodu pracovního listu. Upozorněte žáky, že budou výsledky pracovního listu později prezentovat ostatním. Správné odpovědi k pracovním listům naleznete v příloze.

4. Prezentace a společná tvorba koláže (15 minut)

Napište doprostřed tabule pojem Zelená transformace. Vyzvěte první skupinu k tomu, aby ostatním žákům představila svůj sektor a to na základě vypracovaného pracovního listu. Každá skupina má na představení zhruba tři minuty.

V závěru pak skupina představí obrázky vygenerované AI. Vysvětlí jaká klíčová slova k jejich vygenerování zvolila, a proč. Následně tyto obrázky umístí na tabuli. Takto budou pokračovat i ostatní skupiny. V závěru tak vznikne koláž, která by měla zahrnovat zelenou transformaci v Evropě.

5. Reflexe (5 minut)

Vyzvěte žáky, aby si pořádně prohlédli vzniklou koláž. Ptejte se, jak se jim výsledná koláž líbí, jaké v nich vzbuzuje pocity. Můžete se také ptát, zda jim v koláži něco chybí, nebo naopak něco přebývá.

Autorka: 
Pro web Učím o klimatu vytvořila Katarína Čižmárová (SEVER Horní Maršov) díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.

Přílohy: 

pdf
LEKCE_Race_to_zero.pdf
pdf
Priloha_1_Losovatka.pdf
pdf
Priloha_2_Pracovni_listy.pdf
pdf
Priloha_3_Odpovedi.pdf

Vyzkoušejte také

Energetika v ČR dnes a zítra

Jak vypadá energetika České republiky z pohledu produkce oxidu uhličitého? Jak jsme na tom ve srovnání s jinými evropskými státy? A jaké máme […]

Více informací

Problém zvaný změna klimatu

Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]

Více informací

Zdroj: Telperion

Pracuj pro klima

Přemýšleli jste o kariéře v oblasti ochrany životního prostředí a změny klimatu? Seznamte se s lekcí, která představuje vybrané profese, motivuje žáky k zamyšlení nad […]

Více informací

Zdroj: Freepik.com
Web tvoří: