Vzdělávací cíle:
- Žák rozumí potřebě zelené transformace v rámci Evropy i celého světa.
- Žák se seznámí s nejdůležitějšími sektory, které hrají v procesu zelené transformace klíčovou roli.
- Žák chápe a je schopen vlastními slovy interpretovat konkrétní úlohu, kterou jednotlivé sektory v transformaci mají.
Pomůcky:
- Dataprojektor, losovátka (Příloha 1), video Obnovitelný kontinent, pracovní listy (Příloha 2), odpovědi (Příloha 3).
- (Volitelné): tiskárna, počítače/tablety (pro generování obrázků), lepící páska a psací potřeby.
Postup:
1. Evokace a rozdělení (10 minut)
Rozdělte žáky pomocí losovátek do pěti přibližně stejně velkých skupin a požádejte je aby si k sobě sesedli. Zadejte žákům úkol zamyslet se v rámci skupiny nad tím, co znázorňuje obrázek, který si vylosovali. Následně nechte každou skupinu představit svůj obrázek a popřípadě je opravte. Vyzvěte žáky ke společnému zamyšlení nad tím, co mohou mít všechny obrázky společného. Po společném zamyšlení žákům představte téma dnešní lekce, kterým je zelená transformace Evropy. Každá skupina zobrazuje jedno z klíčových odvětví, které se na této proměně podílí.
2. Sledování videa (40 minut)
Do každé skupiny rozdejte příslušný pracovní list. Nechte žákům čas na to, aby se podrobně seznámili s otázkami.
V první části této lekce budou žáci sledovat video Obnovitelný kontinent: Bude Evropa bezuhlíková?
V tomto videu žáci naleznou odpovědi na otázky obsažené v pracovním listu. Na pracovním listu mohou žáci začít pracovat již během sledování videa, budou však mít dostatečné množství času na jeho dopracování poté.
3. Práce ve skupinách (20 minut)
Zadejte žákům za úkol vyplnit pracovní list. Většinu informací představil promítaný dokument. Je však možné, že pro doplnění některých informací budou potřebovat využít další zdroje, například internet. Ten budou žáci zároveň potřebovat ke splnění posledního, pátého bodu pracovního listu. Upozorněte žáky, že budou výsledky pracovního listu později prezentovat ostatním. Správné odpovědi k pracovním listům naleznete v příloze.
4. Prezentace a společná tvorba koláže (15 minut)
Napište doprostřed tabule pojem Zelená transformace. Vyzvěte první skupinu k tomu, aby ostatním žákům představila svůj sektor a to na základě vypracovaného pracovního listu. Každá skupina má na představení zhruba tři minuty.
V závěru pak skupina představí obrázky vygenerované AI. Vysvětlí jaká klíčová slova k jejich vygenerování zvolila, a proč. Následně tyto obrázky umístí na tabuli. Takto budou pokračovat i ostatní skupiny. V závěru tak vznikne koláž, která by měla zahrnovat zelenou transformaci v Evropě.
TIP: Ke generování obrázku můžete využít různé bezplatné servery, jedním z nich je například Canva.com, která dokáže pracovat i v českém jazyce. Žáci při generování obrázku mohou tvořit krátká souvětí, která zahrnují klíčová slova. Jestliže nechcete koláž tvořit z vytištěných obrázků, můžete koláž společně tvořit na počítači a celý proces tvorby promítat na dataprojektoru.
5. Reflexe (5 minut)
Vyzvěte žáky, aby si pořádně prohlédli vzniklou koláž. Ptejte se, jak se jim výsledná koláž líbí, jaké v nich vzbuzuje pocity. Můžete se také ptát, zda jim v koláži něco chybí, nebo naopak něco přebývá.
Autorka:
Pro web Učím o klimatu vytvořila Katarína Čižmárová (SEVER Horní Maršov) díky podpoře programu Ministerstva životního prostředí. Nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Energetika v ČR dnes a zítra
Jak vypadá energetika České republiky z pohledu produkce oxidu uhličitého? Jak jsme na tom ve srovnání s jinými evropskými státy? A jaké máme […]
Problém zvaný změna klimatu
Co je změna klimatu? Jaké následky bude mít určité oteplení? Směřujeme do záhuby? Nebo to můžeme ještě zachránit? Seznamte se […]
Pracuj pro klima
Přemýšleli jste o kariéře v oblasti ochrany životního prostředí a změny klimatu? Seznamte se s lekcí, která představuje vybrané profese, motivuje žáky k zamyšlení nad […]