Vzdělávací cíle:
- žáci se zamýšlí nad významem stromů v souvislosti se změnou klimatu
- žáci si uvědomují, jaký má změna klimatu dopad na život jednotlivých lidí
- žáci se dozvídají, v jakých podmínkách žijí obyvatelé míst sužovaných suchem
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač, reproduktory
- papír, psací potřeby
- tabule/flipchart
- pracovní list
Synopse filmu:
„Kdybych byl pánem světa a měl moc, vybral bych pár lídrů a nechal je u nás hladovět,“ říká pohnutě keňský farmář Kisilu. Neskrývá zklamání z atmosféry pařížské Klimatické konference, kde se snažil mezinárodním účastníkům vysvětlit, jak ničivě dopadají změny životního prostředí na jeho komunitu. Svůj zápal a energii se tak vrací šířit do své rodné vesnice v Keni, kde s místními pracují na konkrétních opatřeních proti nevyzpytatelným obdobím sucha a záplav. Emotivní dokumentární film vypráví silný příběh z míst, kde globální změny klimatu dávno nejsou pouhým bodem na programu škrobených summitů.
Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz.
Postup:
1. Evokace (10 min)
V úvodu rozdáme každému žákovi Pracovní list. Požádáme žáky, aby napsali podle uvedeného návodu (úkol č. 1) takzvaný pětilístek – krátkou báseň na téma strom. Dáme jim čas na vypracování. Po chvíli mohou dobrovolníci svůj pětilístek přečíst ostatním. Pracovní list je možné vyplnit i v online podobě.
2. Projekce a diskuse (70 min)
Následuje projekce filmu (42 min, anglicky s titulky)
Po projekci provedeme reflexi emocí metodou I.N.S.E.R.T. Na tabuli napíšeme znaménka plus (+), minus (−), vykřičník (!) a otazník (?). Ke znaménku plus žáci uvádějí, co na filmu vnímají jako pozitivní, ke znaménku minus, co vnímají naopak jako negativní. U vykřičníku zmiňují, co pro ně bylo nové, nebo co považují za nejsilnější část filmu. Otazník umožňuje klást otázky. S žáky můžeme debatovat, nebo své postřehy píší na papír a poté je sdílí.
TIP: Další metody reflexe emocí najdete v informačním textu Jak na reflexi emocí po filmové projekci.
Vyzveme žáky, aby se vrátili k pracovnímu listu a pomocí metody pětilístku (úkol č. 2) zkusili napsat novou báseň. Můžou opět psát na téma strom (reflektovali by tak své poznatky a dojmy z filmu), nebo si vybrat jiné téma z filmu. Opět jim dáme čas na vypracování.
Po chvíli se jich ptáme: Jak se váš pětilístek změnil a proč? Žáci své básně čtou ostatním a vysvětlují rozdíly.
TIP: Můžete využít informační texty Otázky a odpovědi, které naleznete mezi výukovými materiály.
3. Reflexe (10 min)
Na závěr se vrátíme do českých podmínek a ptáme se: Znáte stromy či plodiny, které jsou odolné vůči suchu nebo jsou protierozní? Rovněž by měly zaznít názvy některých českých organizací, které se zabývají sázením stromů, obnovováním remízků, zašlých polních cest či problematikou lesů, sucha a zadržování vody v krajině.
Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele.
Autor: Jeden svět na školách, Člověk v tísni.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Klimatická konference
Z žáků se v této hře stanou zástupci různých zemí. Ti mají jeden jediný cíl – najít řešení klimatické změny. Každý […]
Kolik uhlíku zadrží strom?
Zajímá vás, kolik uhlíku zadrží stromy ve vašem okolí? Zdroje uvádí, že průměrný strom za svůj život (100 let) absorbuje […]
Klimatický uprchlík
Co by se muselo stát, abys opustil navždy svůj domov? Nejen na tuto otázku si zkusí žáci odpovědět. Zjistí, že […]