Vzdělávací cíle:
- Žák se seznámí s konkrétními dopady změny klimatu v ČR (sucho, záplavy) i možnostmi adaptace na tyto situace.
Pomůcky:
- video Taťána Míková – Sucho a záplavy: dvě strany jedné mince, dataprojektor, reproduktory, počítač, připojení k internetu, papír, psací pomůcky, otázky k videu pro žáky (příloha 1)
Postup:
1. Evokace (5 min)
Protože se budete dívat na video, které pojednává o suchu a záplavách v Česku, zeptejte se na úvod žáků na následující otázky:
- Zažili jste někdy sucho nebo záplavy?
- Co to pro vás nebo vaše okolí znamenalo?
- Omezila nebo ohrozila vás tato situace nějak?
- Jak jste se cítili?
Odpovědi mohou žáci vyjádřit např. i pohybem po třídě po pomyslné škále, jejíž jeden konec znamená např. „nikdy jsem to nezažil”, prostřední část „zažil jsem jednou” a druhý konec „zažívám často”.
2. Video (15 min video a 10 min odpovědi na otázky)
Řekněte žákům, že si prostřednictvím videa přiblížíte, jaký problém představují sucho i záplavy pro Česko. Žáci by před zhlédnutím videa měli vědět základní informace o změně klimatu (jaké jsou příčiny), protože právě sucho a záplavy jsou jedním z projevů klimatické změny. Žáky před zhlédnutím seznamte s reflektivními otázkami, na které by během sledování videa měli najít odpovědi. Můžete jim také rozdat jednoduchý pracovní list z přílohy 1, který tyto otázky obsahuje.
Reflektivní otázky:
1. Jaké jsou projevy klimatické změny v ČR související se srážkami (dostatkem/nedostatkem)?
Mezi projevy klimatické změny v ČR patří sucho a záplavy, tedy nerovnoměrné rozložení srážek. Například na podzim jednoho roku ve východních částech Česka byly srážky 4x vyšší než obvykle, voda se nestačila vstřebat a způsobovala lokální zaplavení, bouřky, zatímco na jiných místech bylo sucho, vyschlé studně, následné omezení využívání vody apod.
2. Jak se liší různé definice či typy sucha (meteorologické, hydrologické, zemědělské, socioekonomické)?
Meteorologické – když nám chybí srážky (neprší nebo prší málo)
Hydrologické – když je v řekách a jiných tocích málo vody
Zemědělské – málo vody v půdě
Socioekonomické – když se sucho dotýká úplně všech, tzn. ve studních nebo potocích není dostatek vody a jsou vydána nařízení na omezení užívání vody, např. na zalévání
3. Zaznamenejte 1 příklad, jak se projevuje změna klimatu v jiné zemi světa.
Bangladéš – mnohdy monzunové deště přijdou později nebo vůbec, nedozrává úroda
Zimbabwe – nepravidelné deště
Británie – silné deště, které vše zaplaví, v jiných obdobích naopak sucho
Peru – nevyzpytatelná roční období, nejistota srážek
USA – častější hurikány
4. Jaký má na sucho vliv teplota?
První graf ve videu zobrazoval pomocí fialové čáry, že průměrné množství ročních srážek se mezi lety 1850–2015 výrazně neměnilo. Na sucho má vliv však i teplota: ve chvíli, kdy je tepleji, se z řek a půdy vypaří daleko větší množství vody. V ČR za posledních 60 let teplota stoupla o 2 stupně Celsia, zvýšil se tedy i výpar.
5. Jak lze udržet vodu v krajině?
Potřebujeme, aby voda zůstala jak v půdě, tak v rybnících, nádržích a dalších zásobnících vody. Je klíčové vytvářet malé zásobárny vody, meandrovat koryta řek (a ne je narovnávat, vybetonovávat), správně hospodařit s půdou (zoraná půda zadrží více vody než udusaná).
3. Práce po videu (15 min)
S žáky zůstaňte u poslední otázky. Video napovídalo, jak zadržovat vodu v krajině. Zkuste se nyní společně zamyslet nad tím, zda a jak lze vodu zadržovat i ve městě.
Poté navštivte webové stránky http://www.opatreni-adaptace.cz/opatreni/. Vyberte záložku opatření a v levém menu „Retence srážkové vody a regulace odtoku vody”. Zobrazí se vám ta opatření, která účinně zadržují vodu. Projděte několik opatření a zamyslete se společně, zda se někde ve vašem městě vyskytují, nebo naopak, zda je ve vašem městě někde potenciál pro jeho zřízení (např. veřejná budova s rovnou střechou může mít potenciál pro zřízení zelené střechy, parkovací plocha pro propustný povrch apod.).
Pokud máte více času, rozdělte žáky do menších skupin, nechte je vybrat a stručně prostudovat jedno z opatření (co to je, jak funguje, jaké jsou jeho přínosy) a poté představit ostatním.
Autorka: Kateřina Borovinová, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Mikroklima v okolí školy
Staňte se badateli a prozkoumejte mikroklimatické rozdíly v okolí školy. Žáci si v malých skupinách vytipují místa s možnými mikroklimatickými rozdíly, která si zaznamenají […]
Jordánsko a voda nad zlato
Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem mladé Američanky, která představuje, jak klimatická změna, nestabilní politická situace nebo zanedbaná infrastruktura […]
Jak hospodaříme s vodou
Osvojme si šetrné hospodaření s vodou! Především o zdrojích sladké vody platí, že jsou stále ohroženější v důsledku nárůstu počtu lidí na planetě, […]