Vzdělávací cíle:
- Žák pozná význam modrozelené infrastruktury (MZI) ve městě a zjistí, jak konkrétní opatření pomáhají zadržovat vodu, ochlazovat mikroklima a zlepšovat kvalitu života.
- Vlastním průzkumem a návrhem řešení žák vysvětlí souvislosti mezi urbanismem, přírodou a změnou klimatu.
Pomůcky:
- Psací podložka, tužka, mapa města, mobilní telefon s fotoaparátem, prázdné papíry.
Postup:
Evokace (15 minut)
Než se pustíte do terénního výzkumu, pusťte si následující krátký film (8 min):
ENVIC Plzeň, Zeleno – modrá infrastruktura (https://www.youtube.com/watch?v=PfLtkKEOzW4).
Film nabízí stručné a názorné vysvětlení, proč je modrozelená infrastruktura ve městech důležitá, jak funguje a jaká opatření existují.
Otázky po zhlédnutí:
- Co konkrétně může město dělat, aby voda neodtékala hned do kanalizace?
- Která opatření už znáte z vašeho města, školy, nebo ulice?
- Proč je v létě v zeleni příjemněji než na betonu?
„Teď zjistíte, jak na tom je vaše město – a možná navrhnete něco, co tu chybí.“
Mapování prvků MZI ve vašem městě – kde bydlíte nebo kde chodíte do školy (60 minut)
A) Zmapujte to:
Zaměřte se na historické centrum města – např. hlavní náměstí s přilehlými ulicemi a parky. Velikost mapovaného území: cca 0,5 až 1 km²
Najděte a zaznamenejte tyto prvky modrozelené infrastruktury (MZI), pokud se vyskytují:
- zelené střechy a fasády
- průlehy, dešťové zahrady
- retenční nádrže
- zatravňovací tvárnice, mlatové povrchy
- vsakovací dlažba
- trvalkové výsadby, stromy v dlažbě
- strukturální substráty, parkové úpravy s vodním režimem
Jak pracovat:
- Vyfoťte každé místo, kde takový prvek najdete.
- Zaznačte tyto prvky do mapy. Použijte:
- Google Maps (s funkcí označování)
- nebo mapy.cz s možností exportu
- nebo si vytiskněte plánek a zakreslujte ručně
- Přidejte legendu: co který symbol znamená (např. modrá kapka = průleh, zelená střecha = kruh s lístečkem atd.)
B) Navrhněte vlastní prvek MZI (30 minut)
Vyberte jedno konkrétní místo ve stejném území, které jste zmapovali. Může to být parkoviště, roh ulice, nádvoří, zatravněná plocha, nebo prostor kolem školy.
Navrhněte na tomto místě jedno konkrétní opatření MZI. Například:
- průleh pro dešťovou vodu
- výsadba stromů v dlažbě
- zelená fasáda
- vsakovací nebo mlatový povrch
- zatravněné parkování
- retenční nádrž
K návrhu přiložte:
- fotografii místa (aktuální stav)
- jednoduchou ilustraci (kresba, náčrt, koláž) vašeho návrhu
- popis řešení:
- Co jste navrhli?
- Proč právě toto?
- Jak by to pomohlo městu nebo místním lidem?
Realističnost:
Zvažte podmínky místa:
- velikost plochy
- bezpečnost (např. blízkost silnice)
- historický charakter okolí
- typ podloží (zpevněná plocha, zeleň, beton)
Výstupy (důkazy o učení):
- Mapa s vyznačenými prvky MZI + legenda
- Fotodokumentace nalezených prvků
- Vlastní návrh nového prvku MZI: fotografie místa + kresba + text
Bonusový úkol:
Zjistěte, zda má vaše město strategii rozvoje MZI:
- Podívejte se na web města.
- Napište nebo navštivte příslušný odbor (např. životního prostředí, investic, územního plánování).
- Zeptejte se: Plánuje město nová opatření? Kdo je za to zodpovědný? Kolik to stojí?
Závěrečná výzva:
Pokud bude váš návrh dobrý a realistický, zkuste ho představit škole, městu nebo rodičům. Možná se opravdu zrealizuje – a město bude o něco zelenější!
Autoři: Vendula Šimková a Martin Kříž (Chaloupky o.p.s.)
V příloze najdete kromě samotné lekce i prezentaci s výstupy mapování v obci Polná, která může sloužit k Vaší inspiraci.
Přílohy:
Vyzkoušejte také
Chytrá města
Na příkladu čtyř měst a obcí si ukážeme, jak fungují udržitelné strategie v praxi. Podíváme se na snižování emisí ve škole, fotovoltaiku, […]
Vlhké město: zadržování vody v krajině
Vyzkoušejte si experiment, který odhalí význam různých technik zadržování vody v krajině a jejich klíčové funkce.
Vlhké město: návrhy adaptačních opatření
Prozkoumejte své nejbližší okolí a zkuste zjistit, kterým místům by prospělo zadržování vody nebo změna způsobu hospodaření s vodou. Navrhněte konkrétní opatření, […]