Vzdělávací cíle:
- Žák vyjmenuje hlavní faktory, které mají při výrobě jídla vliv na klima.
- Žák vyhodnotí, které druhy potravy mají větší a které menší vliv na klima.
- Žák si uvědomí, jaký vliv může hrát úprava jídelníčku ve snaze snižovat uhlíkovou stopu.
Pomůcky:
- příloha 1 – Plakát Jídlem za lepší klima.
Postup:
1. Kdo má větší vliv na klimatické změny? (10 min)
Žáky rozdělte do skupin a poté napište na tabuli tyto pojmy: letecká doprava, automobilová doprava, energetika, průmysl a chov hospodářských zvířat.
Úkolem žáků je seřadit tyto pojmy od 1 do 5 podle toho, který z nich má největší negativní vliv na změnu klimatu (celosvětově) a který nejmenší – tj. se kterou oblastí lidské činnosti je globálně spojeno nejvíce emisí skleníkových plynů
Správné řešení zní: 1. Energetika, 2. Průmysl, 3. Chov hospodářských zvířat, 4. Automobilová doprava, 5. Letecká doprava.
Když mají žáci hotovo, nechte zástupce každé skupiny sdílet, k čemu došli, a poté rozdejte do každé skupiny informační plakát s infografikou (příloha 1).
2. Naše jídlo a klima (25 min)
Nechte žáky, aby si prohlédli první stránku plakátu a společně reflektujte a komentujte informace, které obsahuje. Ač se to nezdá, chov hospodářských zvířat má větší vliv na globální změny klimatu než všechny typy dopravy dohromady. Dále pracujte s obsahem plakátu. Zadejte žákům, aby:
- Porovnali, jaký dopad na klima mají: hovězí maso, drůbeží maso, sýr, rýže, mléko,
brambory a jablka. - Zjistili, které fáze v životním cyklu potraviny ovlivňují výsledný dopad potraviny na
klima (= množství emisí skleníkových plynů). - Vysvětlili, proč má hovězí větší dopad na změny klimatu než pšenice a žito (obilniny
obecně). Které faktory nejvíce způsobují velkou uhlíkovou stopu hovězího masa? - Porovnali celkový dopad všech živočišných potravin s celkovým dopadem všech
rostlinných potravin uvedených v grafu (myšleno na kg dané potraviny).
Žáci pracují ve skupinách.
3. Jednou větou (10 min)
V rámci celé třídy vyhodnoťte, k čemu žáci došli ve skupinách a společně formulujte jasné a konkrétní závěry, které z plakátu vyplývají. Může znít např. takto: „Produkce krav a jiných živočichů je pro klima zatěžující zejména v tom, že během trávení potravy uvolňují velké množství metanu a dále také tím, že během úpravy půdy pro pastevectví se do vzduchu uvolňuje velké množství CO2 .”; „Pokud chceme vědět jaký vliv má to, co jíme, na klima, je třeba se dívat na celý cyklus výrobku a jeho dopady na klima.”
Tipy pro další práci, Infobox a Zdroje naleznete v příloze.
Autoři lekce: Vzdělávací centrum TEREZA
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Uprav si svůj jídelníček
Žáci se v průběhu lekce dozví (z videa a plakátu) jakým způsobem produkce našich potravin ovlivňuje klima, která její fáze má na něj […]
Farma zvířátek aneb klimatická dohoda
Proč je tak náročné shodnout se na řešení složitých problémů, jako je např. klimatická změna? Pomocí atraktivního videa analyzujte jednotlivé […]
Fakta a mýty o změně klimatu
Jak odlišit fakta od mýtů? Poradí nám vědecká data a grafiky. Žáci se společně ponoří do nejrůznějších údajů o klimatické změně, aby […]