Vzdělávací cíle:
- Žák vyjmenuje, která odvětví v ČR produkují nejvíce CO2.
- Žák vyjmenuje typy elektráren, které v ČR používáme, a uvede jejich podíl na produkci energie ČR i emisí skleníkových plynů.
- Žák popíše z grafů, jak kolísá spotřeba elektřiny v průběhu dne, týdne, roku u jednotlivých typů elektráren, a toto kolísání propojí se znalostmi o výrobě elektřiny daným typem elektrárny.
- Žák se seznámí s tím, jaké možnosti můžeme využít v nahrazování uhelných elektráren podle různých scénářů transformace energetiky v ČR.
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač, internet
- prezentace (příloha 1)
- tabule, fixy/křída
- jednostranně vytištěné, rozstříhané a zkompletované pracovní listy pro každého žáka (příloha 2)
- vystřižené kartičky do dvojic (příloha 3)
- tablety nebo počítače do dvojic
- psací potřeby
Přehled aktivit v lekci:
1. Evokace (5 min) – Úvodní naladění k tématu.
2. Proč je důležité se bavit právě o energetice? (15 min) – Žáci se zamyslí, v jakých odvětvích produkuje ČR nejvíce CO2 a podívají se na reálná data.
3. Jaký je energetický mix v ČR? (15 min) – Žáci si zopakují, jaké druhy elektráren máme, a zamyslí se nad tím, jaká je situace v ČR co se výroby a emisí CO2 týká.
4. Přesná data produkce a spotřeby energie v ČR (25 min) – Žáci si při čtení reálných grafů uvědomí, jak se mění v průběhu dne, měsíce a roku spotřeba a výroba energie a pochopí specifika jednotlivých elektráren.
5. Jak se zbavit emisí – inspirace v okolních státech (5 min) – Žáci získají přehled o tom, jakými zdroji vyrábí elektřinu jiné státy a jak je na tom ČR v rámci Evropy s emisemi z energetiky.
6. Jak se zbavit emisí – jaké možnosti má ČR? (10 min) – Žáci se zamyslí nad možnostmi využití vodní, solární, větrné a jaderné energie v ČR.
7. Evropská snaha (10 min) – Žáci se seznámí s evropskou snahou náhrady uhelných elektráren čistějšími zdroji a uhlíkovou neutralitou do roku 2050.
8. Zpětná vazba (5 min) – Žáci vzájemně sdílí, co nového se dozvěděli a co je v lekci zaujalo.
Podrobný popis lekce včetně poznámek k průvodní prezentaci a zdroje naleznete v lekci v přílohách níže.
Autorka: Barbora Mikulecká, Divadlo fyziky ÚDiF, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Jak snížit české emise?
Mají vaši žáci základní povědomí o klimatické změně, jejích příčinách a dopadech? Výborně! Pak mohou společně prozkoumat infografiky s doprovodnými texty a navrhnout, jak […]
Beecarbonize – máš na to zachránit planetu?
Zahrajte si strategickou karetní počítačovou hru, která žákům zprostředkovává téma klimatické změny.Hráči se v ní seznamují s jednotlivými odvětvími průmyslu, s vynálezy, zákony […]