Tři ostrovy

Jak se asi cítí obyvatelé pomalu se potápějícího ostrova? Skupinová hra, která jednoduchou formou simuluje katastrofický scénář a jeho řešení. Ukazuje, proč je důležité spolupracovat (nejen) při řešení dopadů změny klimatu. Žáci si díky ní upevňují spolupráci v rámci třídního kolektivu. Zachrání se?

Foto: Eva Kučerová

Vzdělávací cíle:

  • Vyzkoušet a upevnit spolupráci v rámci třídního či jiného kolektivu.
  • Názorně ilustrovat a porozumět souvislostem, proč je důležité spolupracovat při řešení dopadů změny klimatu.

Pomůcky: 

  • 3 lana; několik šátků/záslepek; 3-8 bílých papírů A4 (počet v závislosti na velikosti skupiny; optimálně prázdných, ať žáky nemate text nebo obrázky, 1 vytištěný papír s instrukcemi; stopky či jiný časovač vymezující 40 minut.

Postup:

Evokace aktivity:

  • Pro následující aktivitu je nesmírně důležité žáky správně namotivovat. Cílem je vzbudit očekávání z týmového úkolu a uvést fantazii žáků tím, že je pomocí obrázků a zvuků přeneseme do nového prostředí. Důležité je též ponechat na žácích, ať si řadu věcí domyslí až během hry, nebo po jejím skončení.
  • Před samotnou hrou nezmiňujeme, že to přímo souvisí se změnou klimatu. K tomu by si žáci měli dojít sami.
  • Vybereme si motivaci potápějícího se ostrova v Tichomoří, nebo tajících ledovců. Úvodní motivaci podpoříme puštěním zvuků moře či jiné hudby v pozadí. Můžeme pustit zvuk přicházející bouřky, štěkot psů, či rozbouřené vlny. Současně podle varianty, kterou jsme vybrali pro své žáky, zvolíme i vhodný obrázek (Příloha 1: Fotky k motivaci):
    • Varianta ledové ostrovy: Psí spřežení v tajícím Grónsku.
    • Varianta potápějící se Tuvalu: Proslov na pobřeží oceánu při zahájení COP26.

Rozdělení na úvod:

  • Vymezíme herní prostor a s pomocí lan vytvoříme 3 ostrovy. Tato hra vyžaduje dostatečně velký prostor, ve kterém se žáci mohou bezpečně pohybovat mezi jednotlivými kruhy. Ostrovy od sebe umístíme přibližně do vzdálenosti 3-8 metrů. Mezi 1. a 3. ostrovem je 2x tak velká vzdálenost jako mezi dálkou k druhému ostrovu (exekutivní složka).
  • Třídu rozdělíme na 3 stejně početné skupiny. Každou skupinu umístíme na ostrov, který je vymezený lanem.

Příprava skupin:

  1. Nejprve si ověříme, že ve třídě není nikdo, komu by zásadně vadilo strávit hru se zavázanýma očima.
  2. Jedné skupině zavážeme oči a některým z nich dáme do ruky papíry – až budou mít zavázané oči! Je důležité, aby nezpozorovaly, co je na nich napsaného (že jsou vlastně prázdné). U druhé skupiny si vybereme 2 dvojice, kterým dohromady zavážeme nohy k sobě (pravá noha osoby 1 k levé noze osoby 2; př. svážeme ruce), aby se žáci museli pohybovat společně. Pro třetí skupinu máme připravený papír s instrukcemi, ale předáme jim ho těsně před zahájením hry, až je vše nachystáno.
  3. Neinformujeme nijak o cílech této aktivity, necháváme to později na žácích (viz instrukce, které předáme jedné skupině).

Kontext hry:

  • Nastíníme kontext hry (evokace aktivity):
    • 1. varianta: Nacházíme se v ledové pustině, ve které jsou 3 ledové ostrovy a ledová voda. Představujeme si, že je nám zima. Někde v dáli se prohnalo psí spřežení, slyšíme štěkající psy, jejichž štěkot zaniká v dáli. Začíná tu řádit sněhová bouře.
    • 2. varianta: Nacházíme se na potápějícím se ostrově v Tichomoří, který navíc zasáhla tropická bouře. Slyšíme bouřku, občasné praskání stromů, déšť, šplouchání vody.
  • Ověříme si, že jsou všichni připraveni na hru: 1. skupina čeká se zavázanýma očima a papíry v ruce; u 2. má někdo svázané nohy/ruce. Všichni stojí ve vymezeném prostoru lanem a čekají na další pokyny.
  • Předáváme instrukce třetí skupině. 
  • Zahajujeme hru. (Volitelné: oznamujeme, že jim běží čas.)
  • Během hry kontrolujeme, že žáci dodržují pravidla. Pokud nepatrně omylem stoupnou „do vody“, měli by se vrátit zpátky na ostrov. Pokud někdo do vody spadne celý (oběma nohama nestojí ani v ostrově ani na ledové kře/dřevěné kládě), potrestáme skupinu dle uvážení: např. je necháme minutu dřepovat (je třeba oživit utonulého a pro to je třeba vydat hodně energie).

Konec:

Hra končí ve chvíli, kdy se všem povede zdárně (za dodržení pravidel) dostat na 1 ostrov.

Reflexe aktivity:

Po sehrávce se vrátíme k úvodní motivaci i k obrázku a zvukům, které jsme využili. Necháme žáky, aby popsali, jakým způsobem aktivita souvisí s klimatickou změnou.

Na co chceme upozornit, proč aktivitu hrajeme:

  • aktivita na spolupráci
    • Reflektujeme nejen, jak se musíme chovat ve společnosti, ale také tato hra poslouží jako tmelící aktivita třídního či jiného kolektivu. Současně, pokud jde o nově vzniklou skupinu, hru můžete využít jako ledolamku (chcete naučit nově vzniklou skupinu, že je třeba spolupracovat).
  • aktivita upozorňující na možnosti řešení klimatické změny
    • Chceme upozornit na to, že v souvislosti s klimatickou změnou (či jiným velkým problémem) v reálném světě musí spolupracovat tři odlišné skupiny lidí. První skupinou jsou vědci, kteří mají již posledních 30 let více méně veškeré potřebné znalosti o změně klimatu, pouze je upřesňují. Ovšem nemají dostatečný vliv a i když se posledních 30 let snaží o změnu ve společnosti, mají moc malý vliv na to, aby něco změnili. Druhou skupinou je exekutivní složka (politici, aj.) a jiné odpovědné osoby, které přebírají znalosti vědců, předávají je dál a především rozhodují o dalším směřování naší společnosti. Ti jsou ovšem zavázáni největší třetí skupině: tou je široká veřejnost, běžní občané, kteří sice nedisponují potřebnými znalostmi, ale mají rozhodující vliv a možnost reálně něco ovlivnit – když většina lidí bude něco chtít, pravděpodobně se tak stane. Hra na 3 ostrovy tak upozorňuje a názorně ukazuje, proč je důležité spolupracovat při řešení klimatické změny (musí být zapojeny všechny tři skupiny – když se jedna nezapojuje, nebude to fungovat:
      • Když se nezapojí vědci, nemáme potřebné znalosti.
      • Když se nezapojí exekutivní složka, nezmění se potřebná legislativa a nedojde k žádoucím změnám.
      • Když o změny nebude mít zájem široká veřejnost, ani exekutivní složka je nebude vymáhat a nic se ve výsledku nezmění.

Na co se můžeme žáků zeptat:

  • Jak jste se ve své roli cítili?
  • Co pro vás bylo nejobtížnější/nejtěžší?
  • Kdo u vás rozhodoval, co se bude dít dál? Jak jste si rozdělili úkoly?
  • Koho myslíte, že vaše skupina v reálném světě představuje? S jakými problémy / obtížemi se lidé z vaší skupiny ve skutečnosti potýkají?
    • Vědci – mají znalosti, nemají vliv, málokdo je poslouchá
    • Exekutivní složka (politici, aj.) – s omezenými znalostmi a klíčovým vlivem rozhodovat (postaveným ale na zájmech široké veřejnosti)
    • Široká veřejnost – se značným vlivem ovlivnit exekutivní složku a změny ve společnosti, ale bez znalostí, co je potřeba udělat
  • Víte o nějakých reálných politikách, které prosazují/komunikují řešení změny klimatu? (IPCC, Green Deal, Fitfor55,…)

Autoři lekce:
Pro web Učím o klimatu z polského originálu přeložil a upravil Jakub Opršal (SEVER Horní Maršov) díky podpoře z programu LIFE. Instrukce hry v polštině poskytla k volnému užití Justyna Józefowicz (Právnická fakulta Univerzity SWPS ve Varšavě).

Přílohy:

pdf
Kompletni-lekce_Tri_ostrovy.pdf
pdf
Priloha_1_Fotky_k_motivaci.pdf
pdf
Priloha_2_Instrukce_ledove_ostrovy.pdf
pdf
Priloha_3_Instrukce_Tuvalu.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Hra na skleníkový efekt

V této pohybové hře žáci sami znázorní, jak funguje skleníkový efekt. Jedni se stanou slunečními paprsky, druzí pak oxidem uhličitým. […]

Více informací

Foto: Eliška Hájková

Klimatická stezka

Vydejte se na hravou stezku a hledejte odpovědi na otázky týkající se klimatické změny. Jaké jsou její příčiny? Jaké má dopady […]

Více informací

Ilustrace: LIPKA

Velikonoční ostrov – šlo zabránit katastrofě?

Badatelská lekce do dějepisu uvozená otázkou „Jak mohli na Velikonočním ostrově zabránit katastrofě?“ Žáci dohledávají skrze modelová svědectví obyvatel ostrova, […]

Více informací

Web tvoří: