Vzdělávací cíle:
Žák:
- ověřuje správnost informací z hudebního klipu na základě práce se zdroji,
- si uvědomí důsledky změny klimatu na Antarktidě,
- vyjmenuje živočichy žijící na Antarktidě.
Pomůcky:
- psací potřeby, mobilní telefon, přílohy č. 1–3, vytištěné QR kódy, PC s připojením k internetu, zvuk a obraz (dataprojektor), hudební videoklip Antarktida od Pokáče
Postup:
1. Evokace (10 minut)
Sdělíme žákům, že dnes začneme hodinu písničkou, pustíme hudební klip Antarktida (3:02 min):
Zadáme tyto instrukce: „Pokud písničku někdo z vás zná, zatím neprozrazujte, kdo je jejím autorem, a jen pozorně poslouchejte text. Sledujte videoklip a snažte se toho co nejvíce zapamatovat.“
Po písničce rozdáme pracovní list (příloha č. 1) a žáci plní úkoly č. 1 a 2. V úkolu č. 3 si zakroužkují svůj odhad u odpovědí ANO/NE. Následuje sdílení odpovědí žáků na úkol č. 1 a 2, příloha č. 2. Na závěr evokace ukážeme žákům na mapě, kde se Antarktida nachází.
2. Uvědomění (25 minut)
Zeptáme se žáků: „Jsou všechny informace pravdivé?“
Ujistíme se, že všichni žáci mají v mobilu QR čtečku, a necháme je ověřovat správnost tvrzení v pracovním listu s pomocí QR kódů, viz příloha č. 3, rozmístěných po třídě/chodbě. Žáci mohou pracovat samostatně, ve dvojici nebo menší skupině. Pokud u výroku narazí na dopověď NE, musí tvrzení opravit a rychlejší žáky navedeme k doplňujícím otázkám.
Jakmile mají žáci hotovo, sedají si zpět na své místo. Kdo sedí, může tvořit dvojice/skupiny v lavici a odpovědi si porovnávat. Po cca 20 minutách práce společně kontrolujeme odpovědi k úkolu č. 3 s doplňujícími otázkami podle přílohy č. 2: Pracovní list – řešení. K tvrzením vyvoláváme i rychlejší žáky, kteří stačili odpovědět na doplňující otázky.
TIP: Je vhodné po třídě/chodbě vyvěsit více kopií stejných QR kódů, aby se netvořily fronty a všichni žáci mohli plynule pracovat. Pro slabší žáky je snadnější práce ve dvojici se silnějším žákem nebo asistentem pedagoga. Stejné QR kódy jsou označeny číslem nebo můžeme využít barevné podkladové papíry, aby se žáci nevraceli ke stejnému QR kódu. Před realizací lekce je doporučeno ověřit si funkčnost QR kódů (některé weby se mohou měnit a aktualizovat). Pro vytvoření jakéhokoliv dalšího QR kódu lze využít např. www.the-qrcode-generator.com.
3. Reflexe (10 minut)
Po opravě tvrzení rozdělíme žáky do menších skupin k diskuzi (3 minuty) a vyplnění otázek č. 4, 5 a 6. Následně necháme zaznít pár odpovědí nahlas a otázku č. 7 necháme pro individuální práci ve zbytku hodiny nebo zařadíme jako opakování/připomenutí v hodině následující.
Rozšiřující informace:
- Pro lepší povědomí o kvalitních informačních zdrojích i budoucí práci se zdroji je žádoucí žáky seznámit s tzv. ratingem médií (www.nfnz.cz/rating-medii/).
- V následné lekci o změně klimatu lze využít např. infografiky o kryosféře planety: www.faktaoklimatu.cz/infografiky/body-zlomu-2.
Autorka: Lucie Horáková, ARPOK
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Fakta a mýty o změně klimatu
Jak odlišit fakta od mýtů? Poradí nám vědecká data a grafiky. Žáci se společně ponoří do nejrůznějších údajů o klimatické změně, aby […]
Klimaskeptické argumentační fauly
Jaké argumentační postupy používají klimaskeptici? V této lekci se zaměříme na spor, jestli za klimatickou změnu mohou lidé. Žáci se naučí […]
Média o klimatu: hrozba nebo příležitost?
Novináři často rozhodují o tom, co si lidé o klimatické změně myslí. Ovlivňují naše emoce i zájem. To všechno se pak promítá do […]