Na Antarktidě tajou ledy

Lekce vede žáky k ověřování si informací z hudebního klipu a poukazuje na důsledky změny klimatu ve vybrané části světa.

Zdroj: Jakub Wittka, ARPOK

Vzdělávací cíle: 

Žák:

  • ověřuje správnost informací z hudebního klipu na základě práce se zdroji,
  • si uvědomí důsledky změny klimatu na Antarktidě,
  • vyjmenuje živočichy žijící na Antarktidě.

Pomůcky: 

  • psací potřeby, mobilní telefon, přílohy č. 1–3, vytištěné QR kódy, PC s připojením k internetu, zvuk a obraz (dataprojektor), hudební videoklip Antarktida od Pokáče

Postup:

1. Evokace (10 minut)

Sdělíme žákům, že dnes začneme hodinu písničkou, pustíme hudební klip Antarktida (3:02 min):

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Zadáme tyto instrukce: „Pokud písničku někdo z vás zná, zatím neprozrazujte, kdo je jejím autorem, a jen pozorně poslouchejte text. Sledujte videoklip a snažte se toho co nejvíce zapamatovat.“

Po písničce rozdáme pracovní list (příloha č. 1) a žáci plní úkoly č. 1 a 2. V úkolu č. 3 si zakroužkují svůj odhad u odpovědí ANO/NE. Následuje sdílení odpovědí žáků na úkol č. 1 a 2, příloha č. 2. Na závěr evokace ukážeme žákům na mapě, kde se Antarktida nachází.

2. Uvědomění (25 minut)

Zeptáme se žáků: „Jsou všechny informace pravdivé?“

Ujistíme se, že všichni žáci mají v mobilu QR čtečku, a necháme je ověřovat správnost tvrzení v pracovním listu s pomocí QR kódů, viz příloha č. 3, rozmístěných po třídě/chodbě. Žáci mohou pracovat samostatně, ve dvojici nebo menší skupině. Pokud u výroku narazí na dopověď NE, musí tvrzení opravit a rychlejší žáky navedeme k doplňujícím otázkám.

Jakmile mají žáci hotovo, sedají si zpět na své místo. Kdo sedí, může tvořit dvojice/skupiny v lavici a odpovědi si porovnávat. Po cca 20 minutách práce společně kontrolujeme odpovědi k úkolu č. 3 s doplňujícími otázkami podle přílohy č. 2: Pracovní list – řešení. K tvrzením vyvoláváme i rychlejší žáky, kteří stačili odpovědět na doplňující otázky.

3. Reflexe (10 minut)

Po opravě tvrzení rozdělíme žáky do menších skupin k diskuzi (3 minuty) a vyplnění otázek č. 4, 5 a 6. Následně necháme zaznít pár odpovědí nahlas a otázku č. 7 necháme pro individuální práci ve zbytku hodiny nebo zařadíme jako opakování/připomenutí v hodině následující.

Rozšiřující informace:

Přílohy:

pdf
Na-Antarktide-tajou-ledy_popis_lekce.pdf
pdf
Priloha_c_1_pracovni_list-1.pdf
pdf
Priloha_c_2_pracovni_list_reseni-1.pdf
pdf
Priloha_c_3_QR_kody.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Fakta a mýty o změně klimatu

Jak odlišit fakta od mýtů? Poradí nám vědecká data a grafiky. Žáci se společně ponoří do nejrůznějších údajů o klimatické změně, aby […]

Více informací

Zdroj: European Parliament

Klimaskeptické argumentační fauly

Jaké argumentační postupy používají klimaskeptici? V této lekci se zaměříme na spor, jestli za klimatickou změnu mohou lidé. Žáci se naučí […]

Více informací

Foto: Spencer Thomas

Média o klimatu: hrozba nebo příležitost?

Novináři často rozhodují o tom, co si lidé o klimatické změně myslí. Ovlivňují naše emoce i zájem. To všechno se pak promítá do […]

Více informací

Foto: DFID na Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0 DEED)
Web tvoří: