Evropa a klimatická neutralita

Kompletní přechod na obnovitelnou energetiku a bezuhlíkové hospodářství do roku 2050 je pro Evropskou unii podle jejích představitelů podobná výzva, jako byla před půl stoletím pro USA snaha dostat člověka na Měsíc. Pusťtě si film a ukažte si, jaký by byl život v Evropě bez závislosti na uhlí a zemním plynu. Lekce k filmu „Obnovitelná Evropa“ z programu Jeden svět na školách.

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Vzdělávací cíle:

  • žáci dokážou ve skupině zanalyzovat zhlédnutý film a shrnout zásadní informace k tématu
  • žáci znají příklady obnovitelných zdrojů elektrické energie, umí popsat základy jejich fungování a uvědomují si jejich důležitost pro snahu Evropy být klimaticky neutrální
  • žáci si uvědomují současné omezené možnosti přenosu a uchování elektrické energie a nutnost investic do přenosové soustavy

Pomůcky:

  • dataprojektor, počítač, reproduktory
  • papír, psací potřeby
  • tabule/flipchart/Jamboard

Synopse filmu:

V důsledku varování klimatických vědců před nedozírnými následky změny klimatu se Unie rozhodla pro největší transformaci hospodářství v moderních dějinách. Reportéři Voxpotu se vydali na cestu napříč celou Evropou i jejím okolím, aby zjistili, zda je tento cíl vůbec proveditelný, v jaké fázi jeho plnění jsme a co nás to bude stát. Viděli gigantické větrné farmy na moři u břehů Británie, nejvyšší solární věž na světě v Marockém Warzazátu, setkali se s německými inženýry i českými oceláři. A nevynechali ani Brusel, kde celá strategie vzniká.

Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz.

Postup:

1. Evokace (5 min)

Postupně říkáme následující pojmy spojené s klimatickou změnou a vyzveme žáky, aby nám řekli první věc, která je k těmto pojmům napadá: energetika, klimatická změna, obnovitelný zdroj, uhlíková neutralita; nápady žáků můžeme zapisovat na nějaké viditelné místo.

Sdělíme žákům, že za okamžik uvidí film o snaze Evropy stát se klimaticky neutrálním kontinentem. Žáky rozdělíme do šesti skupin: dvě skupiny jsou experty na větrnou energii, dvě na sluneční energii a dvě na rozvodnou síť energie. Každá skupina má za úkol během následující projekce filmu posbírat veškeré informace ke svému konkrétnímu zdroji energie/energetické soustavě. Své odpovědi si zaznamenají na papír.

2. Projekce a diskuse (35 min)

Následuje projekce filmu (26 min, česky)

Po projekci provedeme reflexi pocitů žáků pomocí metody jednoho slova, přičemž žáci pojmenují své pocity jedním slovem. Slova zapisujeme na tabuli, mohou se opakovat.

Nyní vyzveme žáky, aby si ve skupinách, které mají stejné zadání, sesedli dohromady. Společně připraví krátký výstup k danému zdroji, který následně odprezentují ostatním. Alternativou je využití ICT – učitel promítá výslednou společnou práci obou expertních skupin k jednomu tématu a jejich mluvčí ji prezentují ostatním.

3. Reflexe (5 min)

Po projekci a aktivitě pokračujeme s žáky v diskusi a sdílení. Klademe otázky:

Co si z ukázky filmu a expertních skupin odnášíte?
Co vás nejvíc překvapilo? O čem byste se chtěli dozvědět více?

Jakou roli hrají obnovitelné zdroje energie ve snaze Evropy být uhlíkově neutrální?
Jak to souvisí s přenosovou soustavou/rozvodnou sítí a její současnou úrovní? Jak vnímáte Green Deal EU – snahu unie států co nejdříve docílit uhlíkové neutrality Evropy?

Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele. 

Přílohy:

pdf
Lekce_obnovitelna_evropa_Evropa_a_klimaticka_neutralita.pdf

Vyzkoušejte také

Jak snížit české emise?

Mají vaši žáci základní povědomí o klimatické změně, jejích příčinách a dopadech? Výborně! Pak mohou společně prozkoumat infografiky s doprovodnými texty a navrhnout, jak […]

Více informací

Foto: Jiří Vambera

Energetika v ČR dnes a zítra

Jak vypadá energetika České republiky z pohledu produkce oxidu uhličitého? Jak jsme na tom ve srovnání s jinými evropskými státy? A jaké máme […]

Více informací

Beecarbonize – máš na to zachránit planetu?

Zahrajte si strategickou karetní počítačovou hru, která žákům zprostředkovává téma klimatické změny.Hráči se v ní seznamují s jednotlivými odvětvími průmyslu, s vynálezy, zákony […]

Více informací

Zdroj: Charles games
Web tvoří: