Vzdělávací cíle:
Žák:
- vyjádří vlastními slovy, co se v příběhu odehrálo.
- pojmenuje, jak lidská činnost ovlivňuje mizení ledovců.
- dá do souvislostí dopady mizení ledovců na svůj život a život na planetě.
Pomůcky:
- pro každého: šátek pro zavázání očí, nízký podsedák, sklenička s vodou, kostka ledu, ozvučná dřívka (klacíky);
- pro lektory: rychlovarné konvice pro vytvoření páry 2x, namražené lahve s ledem (cca 5+), rozprašovač 2x, více měkkých míčků, teplomet/fén/ohřívač vzduchu, počítač nebo mobil s hudbou, reproduktory, playlist hudby (Příloha 1), text a instrukce k příběhu (Příloha 2);
- na kreslení: pastely různých barev, tvrdší papíry.
Postup:
1. Prožitkový poslech příběhu (60 min)
Účastníkům zavažte oči a po jednom či po menších skupinkách je doveďte do místnosti a usaďte tak, aby jim bylo příjemně (nejlépe na menší podsedáky na zem). V místnosti může hrát tiše zvuk ledu a ledovce, který bude hrát po celou dobu aktivity. Když jsou účastníci usazeni a zklidněni, cítí se na svém místě bezpečně a příjemně, pusťte hudbu k prvnímu textu (Příloha 1). Nechte účastníky zaposlouchat do hudby a začněte číst text příběhu (Příloha 2).
Příběh čtěte pomalu a srozumitelně, tak aby mu účastníci rozuměli, měli z něj divadelní zážitek a měli dostatek času ho vstřebat. Během čtení příběhu následujte instrukce uvedené v Příloze 2.
TIP: Vždy, když začíná hrát nová podkresová hudba, nechte ji vždy pár sekund znít hlasitěji, aby se na ni účastníci naladili, následně ji ztište a až pak pokračujte v čtení příběhu. Stejně tak to platí i po dočtení odstavce, kdy necháte účastníkům chvíli čas na doznění textu.
Po dočtení celého příběhu, nechte doznít hudbu a poděkujte účastníkům za klid a vnímání. Řekněte jim, aby si pomalu sundali šátek z očí a byli potichu. Vyzvěte je, aby věci nahromaděné okolo nich pomohli odsunout do stran místnosti a usedli k papíru s pastely.
2. Kreslení a reflexe (30 min)
Pro doznění naladění na příběh dejte účastníkům možnost vykreslit se z nahromaděných emocí z příběhu pastely na papír, a to bez mluvení za zvuku hudby, která hrála v průběhu čtení.
Po dokreslení si s účastníky sedněte do kruhu. Dejte každému možnost vyjádřit se k prožitému příběhu, případně představit nakreslený obraz.
TIP: Jako mluvící předmět v kruhu můžete použít menší namraženou lahev s ledem, použitou v průběhu aktivity.
Účastník by měl být po skončení celého programu schopen (a pokud možno i ochoten) povědět, co se v příběhu dělo, co si z programu odnáší, která místa, resp. promluvy na něj zapůsobily nejvíce a proč.
Ptejte se:
- S jakou myšlenkou z tohoto programu odcházíte?
- Co se v příběhu odehrálo?
- Které pasáže příběhu vás nejvíce oslovily?
- Jak lidská činnost ovlivňuje mizení ledovců?
- Jaké důsledky může mít mizení ledovců pro lidi a přírodu?
Autor lekce: Jaroslav Slepička; pro potřeby webu upravila Tereza Křivánková
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Jak hospodaříme s vodou
Osvojme si šetrné hospodaření s vodou! Především o zdrojích sladké vody platí, že jsou stále ohroženější v důsledku nárůstu počtu lidí na planetě, […]
Jak klimatická změna ovlivňuje oceány?
Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na […]
Porozumění scénářům vývoje klimatu
Klimatické scénáře předpovídají, o kolik stupňů by se svět mohl vlivem skleníkových plynů oteplit v porovnání s předindustriální dobou a jaké by to mohlo […]