Ledovec

Jak vnímají pevninské ledovce v pověstech tak rozdílné kraje jako je Indie a Island? Zamysleme se pomocí příběhu nad tím, co pro život na planetě tyto hory ledu znamenají. Jak ovlivňují současný život a co se stane s planetou a lidmi když ledovce zmizí? Jsme poslední generací, která má možnost ledovce obdivovat a zkoumat, či je zachráníme i pro naše vnoučata?

Zdroj: Freepik.com

Vzdělávací cíle: 

Žák:

  • vyjádří vlastními slovy, co se v příběhu odehrálo.
  • pojmenuje, jak lidská činnost ovlivňuje mizení ledovců.
  • dá do souvislostí dopady mizení ledovců na svůj život a život na planetě.

Pomůcky: 

  • pro každého: šátek pro zavázání očí, nízký podsedák, sklenička s vodou, kostka ledu, ozvučná dřívka (klacíky);
  • pro lektory: rychlovarné konvice pro vytvoření páry 2x, namražené lahve s ledem (cca 5+), rozprašovač 2x, více měkkých míčků, teplomet/fén/ohřívač vzduchu, počítač nebo mobil s hudbou, reproduktory, playlist hudby (Příloha 1), text a instrukce k příběhu (Příloha 2);
  • na kreslení: pastely různých barev, tvrdší papíry.

Postup:

1. Prožitkový poslech příběhu (60 min)

Účastníkům zavažte oči a po jednom či po menších skupinkách je doveďte do místnosti a usaďte tak, aby jim bylo příjemně (nejlépe na menší podsedáky na zem). V místnosti může hrát tiše zvuk ledu a ledovce, který bude hrát po celou dobu aktivity. Když jsou účastníci usazeni a zklidněni, cítí se na svém místě bezpečně a příjemně, pusťte hudbu k prvnímu textu (Příloha 1). Nechte účastníky zaposlouchat do hudby a začněte číst text příběhu (Příloha 2).

Příběh čtěte pomalu a srozumitelně, tak aby mu účastníci rozuměli, měli z něj divadelní zážitek a měli dostatek času ho vstřebat. Během čtení příběhu následujte instrukce uvedené v Příloze 2.

Po dočtení celého příběhu, nechte doznít hudbu a poděkujte účastníkům za klid a vnímání. Řekněte jim, aby si pomalu sundali šátek z očí a byli potichu. Vyzvěte je, aby věci nahromaděné okolo nich pomohli odsunout do stran místnosti a usedli k papíru s pastely.

2. Kreslení a reflexe (30 min)

Pro doznění naladění na příběh dejte účastníkům možnost vykreslit se z nahromaděných emocí z příběhu pastely na papír, a to bez mluvení za zvuku hudby, která hrála v průběhu čtení.

Po dokreslení si s účastníky sedněte do kruhu. Dejte každému možnost vyjádřit se k prožitému příběhu, případně představit nakreslený obraz.

Účastník by měl být po skončení celého programu schopen (a pokud možno i ochoten) povědět, co se v příběhu dělo, co si z programu odnáší, která místa, resp. promluvy na něj zapůsobily nejvíce a proč.

Ptejte se:

  • S jakou myšlenkou z tohoto programu odcházíte?
  • Co se v příběhu odehrálo?
  • Které pasáže příběhu vás nejvíce oslovily?
  • Jak lidská činnost ovlivňuje mizení ledovců?
  • Jaké důsledky může mít mizení ledovců pro lidi a přírodu?

Autor lekce: Jaroslav Slepička; pro potřeby webu upravila Tereza Křivánková
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání

Přílohy:

pdf
Lekce_Ledovec.pdf
pdf
Priloha_1_Playlist_hudby.pdf
pdf
Priloha_2_Text_a_instrukce_k_pribehu.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Jak hospodaříme s vodou

Osvojme si šetrné hospodaření s vodou! Především o zdrojích sladké vody platí, že jsou stále ohroženější v důsledku nárůstu počtu lidí na planetě, […]

Více informací

Jak klimatická změna ovlivňuje oceány?

Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na […]

Více informací

Porozumění scénářům vývoje klimatu

Klimatické scénáře předpovídají, o kolik stupňů by se svět mohl vlivem skleníkových plynů oteplit v porovnání s předindustriální dobou a jaké by to mohlo […]

Více informací

Web tvoří: