Vzdělávací cíle:
- Žák vyvodí příčiny a důsledky tání permafrostu na základě zjištěných informací v textu.
- Žák vysvětlí cyklus zpětné vazby tání permafrostu.
- Žák zhodnotí dopady tání permafrostu na život organismů včetně lidí na planetě.
Pomůcky:
- dataprojektor, počítač
- prezentace (příloha 1)
- vytištěné články do skupin (příloha 2)
- sešity či papíry
- zvýrazňovače, fixy či pastelky, lepidla
- nastříhané kartičky (příloha 3) do skupin
- vytištěné schéma (příloha 4) do skupin
- větší papír vhodný na tvorbu plakátu
Postup:
1. Batagajka (5 min)
Stručně představte žákům náplň hodiny.
Promítněte žákům snímek z prezentace (příloha 1, snímek 2) a nechte je odhadnout, jaká oblast světa může být na snímku zachycena a k jakému jevu v ní dochází.
TIP: Každý žák může napsat svou odpověď na mazací tabulku, kterou po vyzvání učitelem ukáže.
Některé domněnky žáků nechte představit a následně vysvětlete, o co na snímku jde. Můžete využít infobox nebo promítnout krátké video v angličtině (viz níže).
Infobox: Na obrázku se nachází kráter Batagajka na východní Sibiři (v republice Sacha), který vznikl v důsledku tání permafrostu. Místními bývá kráter nazýván „bránou do podsvětí”. Jedná se o největší tající propadlinu na planetě. Tento kráter se začal tvořit již v roce 1960, kdy byl vykácen v této oblasti les. Vykácením lesa došlo k vystavení permafrostu slunečnímu záření. Od té doby začala půda rozmrzat a dochází k propadům půdy. Proces urychlily povodně v roce 2008. Od té doby půda poklesne přibližně o 15 metrů každý rok.
2. Práce s článkem: Tání permafrostu (20 min)
Rozdejte žákům do trojic rozstříhané krátké články (příloha 2), kde žáci zjistí více o problematice tání permafrostu.
Podle zadání každý žák přečte jeden článek a zvýrazní si v něm důležité informace (Co? Proč? Jak? Kde? Jaké jsou dopady?).
Žáci si následně mezi sebou sdílí informace, které se dozvěděli.
TIP: Žáci mohou k získání informací také zhlédnout pořad „Tání na Sibiři: Měnící se klima” na portále ČT, dostupné zde: https://edu.ceskatelevize.cz/video/1872-tani-na-sibiri-menici-se-klima. Video zastavte v čase 2:22.
3. Příčiny a důsledky (20 min)
Následně na základě informací, které žáci zjistili v článku (či ve videu), vyvodí žáci s vaší pomocí příčiny a důsledky tání permafrostu.
Napište na jednu část tabule příčiny, na druhou důsledky. Žáci chodí k tabuli a připisují informace, které se dozvěděli z článku či z videa.
Následně lze porovnat žáky vyvozené příčiny a důsledky s informacemi v prezentaci (snímek 4).
4. Zpětná vazba tání permafrostu (20 min)
Rozdejte žákům do skupin nastříhané kartičky týkající se jevů spojených s táním permafrostu a jejich popisem (příloha 3). Úkolem žáků je nejprve přiřadit k pojmům jejich popisky.
Následně jim rozdejte nevyplněné schéma zpětné vazby tání permafrostu a s tím souvisejících důsledků (příloha 4). Úkolem žáků je umístit do políček vhodné kartičky, vytvořit cyklus zpětné vazby a uvést důsledky tání permafrostu do souvislostí. Správné řešení ukazují snímky 5 a 6 v prezentaci.
TIP: V této části lekce můžete přímo využít interaktivní schéma z online kurzu Klimatická změna. Tato interaktivita je shodná s přílohami 3 a 4 a ukazuje zpětnou vazbu tání permafrostu a její důsledky.
Jak najít interaktivitu v online kurzu: K interaktivnímu schématu „Tání permafrostu” můžete postupně dojít v rámci 3. kapitoly kurzu Klimatická změna (dostupný zdarma zde: https://kurz-klimazmena.clovekvtisni.cz, je třeba se nejprve registrovat). Kapitola nese název „Proč je změna klimatu tak složitá?“. Druhou možností je si jej otevřít v Bonusové kapitole, která se vám zpřístupní po vystudování celého kurzu a ve které se k interaktivitě dostanete snáz.
5. Vytvoření plakátu (15 min)
Žáci z informací a materiálů, které získali v hodině, vytvoří plakát, který bude srozumitelně vysvětlovat problematiku tání permafrostu. Plakát slouží k reflexi toho, co se o tání permafrostu v hodině naučili.
6. Závěrečná reflexe (10 min)
Vyzvěte žáky, aby představili své plakáty a pojmenovali, co pro ně bylo v hodině překvapivé či nové.
Závěrem každý žák reflektuje hodinu pomocí jednoho slova, které ho jako první napadne a které vyjadřuje jeho pocity či pro něj nejdůležitější myšlenku z hodiny. Tímto způsobem získá učitel zpětnou vazbu od žáků a zároveň žáci dostanou prostor se k hodině vyjádřit.
Seznam zdrojů naleznete v lekci ke stažení níže.
Autorka: Tereza Cibulková, ZŠ Světice, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Jak klimatická změna ovlivňuje oceány?
Co všechno se děje s oceány kvůli vypouštění CO2 do atmosféry a následnému růstu teploty vzduchu? Zjistíte to pomocí pokusů zaměřených na […]
Jordánsko a voda nad zlato
Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem mladé Američanky, která představuje, jak klimatická změna, nestabilní politická situace nebo zanedbaná infrastruktura […]
Strom příčin a důsledků
Některé signály klimatické změny vidíme okolo sebe, o jiných slyšíme stále častěji z médií. V této lekci poskládáme jednotlivé střípky dohromady a ukážeme si, […]