Vzdělávací cíle:
- Žák si osvojí základní pojmy související s klimatickou změnou.
- Žák pojmenuje příčiny a dopady klimatické změny.
- Žák navrhuje konkrétní kroky k řešení klimatické změny.
Pomůcky:
- počítač s dataprojektorem, připojení k internetu
- mobilní telefony/tablety (ideálně každý žák)
- vytištěné pracovní listy (příloha 1)
- psací potřeby
- hra Beecarbonize zdarma dostupná zde: https://charlesgames.net/beecarbonize-cz/
Postup:
1. Evokace (10 min)
Hodinu začněte tím, že žákům rozdáte do dvojic pracovní list (příloha 1). Na vyplnění tabulky jim dejte cca 5-7 minut, informace si mohou vyhledat i přes mobil/tablet na internetu. Tabulku pak společně vyhodnoťte (lze ústně i písemně – např. přes PC a projektor/tabuli/flipchart).
2. Příprava a hraní hry (25 min)
V další části se žáků zeptejte, jestli hrají počítačové hry, jaké hry je baví nejvíc a jestli si myslí, že počítačové hry mohou také vzdělávat. Pokud by se v odpovědích žáků neobjevovaly i strategické hry, je dobré se zeptat ještě na tento typ her. Následně krátce pohovořte o hře Beecarbonize (lze využít např. anotace z této lekce nebo úvodní trailer, zajímavé shrnutí informací najdete také v článku na iRozhlas.cz).
Pak již nechte žáky, aby si zahráli hru. Pokud hru nikdy předtím nehráli, krátce je s ní seznamte (např. přes připravenou hru na PC s dataprojektorem) a vysvětlete některé základní informace (hrací plocha – průmysl, ekosystémy, lidé a věda, emise a krizové události atd.). Zejména na začátku je důležité, aby učitel žáky postupně obešel a ujistil se, že hra šla spustit a funguje bez nějakých komplikací.
Hru je možné do telefonů, tabletů i počítačů stáhnout zde v české verzi a zde v anglické verzi.
3. Reflexe (10 min)
Poslední částí je reflexe po hře: žáci do poslední volné kolonky v pracovních listech, napíší tři slova, kterými by vystihli hru Beecarbonize. Až to budou mít, mohou do předchozích kolonek doplnit informace, které se nově dozvěděli díky hře.
Následuje společná diskuze mezi žáky a učitelem, můžete se ptát na tyto otázky:
- Jaká slova jste si napsali?
- Doplnili jste si něco i do dalších kolonek?
- Jakou strategii hry jste zvolili? Byla podle vás tato strategie úspěšná?
- Jakou strategii byste chtěli zvolit příště?
TIP: Tato lekce vytvořena pro jednu vyučovací hodinu, ale bylo by nejlepší využít 2 x 45 minut s tím, že postup lekce by se neměnil, ale žáci by získali mnohem více času na samotné hraní hry, což by se mělo promítnout i do závěrečné reflexe.
Autor lekce: Lukáš Jiříček, autoři hry: Charles Games, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Energetika v ČR dnes a zítra
Jak vypadá energetika České republiky z pohledu produkce oxidu uhličitého? Jak jsme na tom ve srovnání s jinými evropskými státy? A jaké máme […]
Strom příčin a důsledků
Některé signály klimatické změny vidíme okolo sebe, o jiných slyšíme stále častěji z médií. V této lekci poskládáme jednotlivé střípky dohromady a ukážeme si, […]
Nejen klimatické souvislosti v grafech
Jak poznat, zda spolu různé jevy souvisí? Prozkoumejte to na konkrétních datech týkajících se (nejen) koncentrace CO₂ a oteplování planety. Získejte […]