Jak učit o klimatu
Klimatické vzdělávání znamená mnohem víc než naučit děti pár faktů. Umožňuje zjistit, proč má cenu nebýt lhostejný a do ochrany klimatu se třeba malými krůčky zapojit. Poradíme vám, jaké principy v klimatickém vzdělávání využívat, kde hledat ověřené informace, a dáme tipy na užitečné zdroje i ucelené metodiky.
Metodické minimum
Série článků vás provede metodikou klimatického vzdělávání. Ukáže, jak toto téma zapojit do nejrůznějších předmětů, aby bylo sdělné a pro žáky zajímavé.
Co je klimatické vzdělávání?
Jak rozumět roli učitele v oblasti klimatického vzdělávání, jaké cíle si při provázení žáků klást a jakou výzvu přináší pro tradičně oddělenou […]
Co si pohlídat, když začínám s klimatickým vzděláváním?
Jaké vzdělávání o změně klimatu skutečně funguje? Na základě shrnutí rozsáhlého pedagogického a psychologického výzkumu v mnoha zemích pojmenovali odborníci čtyři základní principy […]
Jak zařadit klimatické vzdělávání do školních předmětů?
Nabízíme vám řadu tipů pro učení o změně klimatu v předmětech na základní a střední škole. Najdete zde vybraná témata snadno uchopitelná v předmětech […]
K jakým cílům učení směřovat s různě starými žáky?
Pokud si kladete otázku, co všechno by měli umět žáci v určitém věku, aby změně klimatu porozuměli na základní úrovni a zároveň […]
Na co všechno se zaměřit v klimatickém vzdělávání?
Zkuste si představit vzdělávání jako jízdní kolo. Co všechno mohou symbolizovat jednotlivé části a jak je využít jako pomůcku pro ucelenou […]
Jak může klimatické vzdělávání podpořit celá škola?
Nechte se inspirovat tipy na to, jak téma klimatické odpovědnosti prolnout do různých úrovní života školy tak, aby se stalo […]
Čtyři principy „dobrého“ klimatického vzdělávání
Změnu klimatu neprezentujme dětem jako vzdálený problém, který přijde v daleké budoucnosti, nebo postihuje jen druhý konec planety. Bohužel, klimatická změna je tady a teď – i v Česku. Klimatické vzdělávání proto stavíme na aktivních metodách učení, které žákům a studentům pomáhají překonat environmentální úzkost a pocítit, že na jejich krocích záleží. Snažme se jimi řídit:
1.
Buďme přesní a kritičtí
Pracujme s aktuálními a ověřenými informacemi. Rozvíjejme kritické myšlení a mediální gramotnost.
2.
Buďme blízcí a hmatatelní
Ukazujme, jak klimatická témata souvisí s naším okolím a životem. Zaměřme se na to, co mohou změnit jednotlivci a jakou roli hraje společné úsilí.
3.
Zahrnujme sociální a emoční složku
Zohledněme společenský a emoční rozměr, abychom překonali pocity ekologické úzkosti a podpořili činy.
4.
Podporujme aktivní zapojení
Používejme metody, které jsou badatelské, zkušenostní, kritické a participativní.
Proč má smysl učit o změně klimatu?
…Protože vzdělávání může změnit myšlení, může změnit svět.
— Audrey Azoulay, generální ředitelka UNESCO
Připravme děti na život ve světě, jehož součástí je a bude klimatická změna. Společně jim můžeme pomoci situaci nejen řešit, ale také dát naději a potřebnou psychickou odolnost. Pokud s klimatickým vzděláváním právě začínáte, oporou vám bude náš online kurz a osvědčená publikace Klima se mění. Pustit se do nich můžete klidně hned.
Získejte více jistoty v tématu díky online kurzu Klimatická změna
Přihlaste se do online kurzu pro pedagožky a pedagogy, kteří chtějí učit o změně klimatu a hledají informační i metodickou podporu. Je to zdarma […]
Publikace Klima se mění – a co my? radí, jak učit
První česká publikace shrnuje doporučení, jak vzdělávat o změně klimatu. Poradí, co funguje, vybaví vás potřebnými informacemi a pomůže se sestavením hodin. […]
Zdroje a fakta o změně klimatu
Spolehlivých informací není nikdy dost. Představujeme proto platformy, weby a pořady, kde najdete kvalitní a ověřené zdroje o klimatické změně.
Příběhy sucha
Je sucho víc než jen prostý nedostatek vody? Poznejte složitý proces, který se odehrává v každodenních příbězích lidí, živočichů, rostlin, krajiny. […]
Člověk a měnící se planeta
Prozkoumejte komplexní a zároveň přehledný web o klimatické změně, který popularizační formou přibližuje příčiny, projevy i možná řešení změny klimatu ve světě i v Česku. […]
Podcast 2050
Fandíte podcastům? Pak byste si určitě měli poslechnout, co musíme jako společnost udělat pro to, aby se nám v roce 2050 […]
Tipy do výuky
Připravili jsme pro vás články na konkrétní témata, osvědčené tipy na knihy a filmy k využití při práci ve výuce o klimatu.
Biolearn jako inspirace
Seznamte se s inovativním přístupem ke vzdělávání, který využívá propojení přírodovědy, environmentální výchovy a dalších přírodních vědních disciplín k lepšímu poznání světa.
Pozorujeme počasí
Jak a proč měřit počasí? Co nám řekne počasí a jeho proměny o změně klimatu? Přinášíme vám tipy, jak počasí správně měřit, kde […]
Projektový týden na gymnáziu
Jak učit o klimatu na střední škole? Podívejte se na video z projektového týdne zaměřeného na klimatickou změnu na Biskupském gymnáziu v Brně.
Vyznáte se v klimatu?
Hledáte knížku pro děti mladšího školního věku, která popisuje všechno důležité kolem klimatu? Zkuste se s Alešem Máchalem společně podívat na […]
Učitelé učitelům: Jiří Karen
Podívejte se na video, které pro vás nahrál pan učitel Jiří Karen o svých zkušenostech s klimatickým vzděláváním v dějepise.
Učitelé učitelům: Petra Šimonová
Podívejte se na video, které pro vás nahrála Petra Šimonová o svých zkušenostech s klimatickým vzděláváním na základní škole.
Metodické publikace
Stáhněte si zdarma ucelené tematické nebo metodické průvodce na cestě klimatickým učením. Připravily je pro vás naše partnerské organizace, aby vám pomohly například s projektovou výukou, kritickým zkoumáním faktů, nebo prací s emocemi.
Společně pro klima
Pro všechny, kteří učí nebo chtějí učit o klimatu, je tu nová metodická příručka. Naleznete v ní osvědčené metody, které jsou zpracované […]
Klimatická dobrodružství
Vyzkoušejte si badatelskou výuku v praxi. Zamýšlejte se nad projevy klimatické změny ve svém okolí i problémy, které způsobuje na druhém konci […]
Klimatická krize – existuje spravedlnost?
Jaké nerovnosti vznikají ve světě jako důsledek klimatické změny? Na koho tato krize nejvíce dopadá? A co ještě prohlubuje nerovné rozložení […]