Děkujeme za déšť

V této lekci se spolu se svými žáky podíváte do Keni, kde žije a hospodaří na své farmě Kisilu. Pochopíte důležitost srážek a porozumíte problémům sucha a přívalových dešťů. Emotivní dokumentární film vypráví silný příběh z míst, kde globální změny klimatu dávno nejsou pouhým bodem na programu světových summitů. Lekce k filmu „Děkujeme za déšť“ z programu Jeden svět na školách.

Pro sledování YouTube videí je třeba povolit marketingové cookies

Vzdělávací cíle:

  • žáci pochopí důležitost deště a jeho potřebnost pro zemědělství a obyvatele závislé na stálém klimatickém systému
  • žáci nahlédnou na mezinárodní dění v problematice změny klimatu
  • žáci si uvědomí, že změnu mohou přinést i malé občansky angažované akce ve vlastním okolí

Pomůcky:

  • dataprojektor, počítač, reproduktory
  • papír, psací potřeby
  • tabule/flipchart
  • pracovní list

Synopse filmu:

„Kdybych byl pánem světa a měl moc, vybral bych pár lídrů a nechal je u nás hladovět,“ říká pohnutě keňský farmář Kisilu. Neskrývá zklamání z atmosféry pařížské Klimatické konference, kde se snažil mezinárodním účastníkům vysvětlit, jak ničivě dopadají změny životního prostředí na jeho komunitu. Svůj zápal a energii se tak vrací šířit do své rodné vesnice v Keni, kde s místními pracují na konkrétních opatřeních proti nevyzpytatelným obdobím sucha a záplav. Emotivní dokumentární film vypráví silný příběh z míst, kde globální změny klimatu dávno nejsou pouhým bodem na programu škrobených summitů.

Film je dostupný pouze po předchozí bezplatné registraci na portálu JSNS.cz.

Postup:

1. Evokace (10 min)

Na úvod hodiny se žáků ptáme: Co si vybavíte, když se řekne slovo déšť? Všechny návrhy zapisujeme na tabuli.

2. Projekce a diskuse (60 min)

Následuje projekce filmu (42 min, anglicky s titulky)

Po filmu provedeme reflexi metodou„jednoho slova“. Vyzveme žáky, aby postupně uváděli jedno slovo, které nejlépe ilustruje jejich pocit, dojem nebo náladu z filmu. Jednotlivá slova zapisujeme na tabuli, nekomentujeme je.

Vrátíme se k úvodnímu brainstormingu na téma deště. Vyzveme žáky, zda by nyní po zhlédnutí filmu něco doplnili. Nové postřehy píšeme na tabuli jinou barvou. Následně rozdáme Pracovní list vždy dvojici žáků a vyzveme je, ať vyplní jednotlivé body: 5. zlomové momenty ve filmu, momenty, které je nejvíce překvapily, otázky, které je k filmu napadají.

Pracovní list mohou vyplnit i v online formě.

3. Reflexe (20 min)

Reflexe probíhá ve sdílení jednotlivých odpovědí. Pokud žáci v odpovědích přímo sami nezmíní, navedeme je a ptáme se: Proč je pro Kisilua déšť tak důležitý? Jaké ohrožení zároveň představuje? Proč má Kisilu obavy o klima nejen v Keni? Proč odjíždí z Paříže zklamaný? Jakým způsobem Kisilu ovlivňuje své okolí?

Přejdeme postupně do českého prostředí. Ptáme se: Jsou patrné podobné změny také v České republice? Znáte podobně inspirující osobnost jako Kisilu u nás/v Evropě? Jaké znáte dopady změn klimatu v České republice?

Kompletní lekce s filmem a dalšími metodickými a informačními materiály je dostupná na vzdělávacím portálu JSNS.CZ. Tato i další lekce jsou zde zdarma pro registrované učitele. 

Přílohy:

pdf
Lekce_Dekujeme_za_dest.pdf
pdf
Pracovni_list_Dekujeme_za_dest.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Stromy – pomocníci planety

V této lekci se spolu se svými žáky podíváte do Keni. Žáci si uvědomí konkrétní dopady změny klimatu, pochopí důležitost […]

Více informací

Zdroj: JSNŠ

Jordánsko a voda nad zlato

Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem mladé Američanky, která představuje, jak klimatická změna, nestabilní politická situace nebo zanedbaná infrastruktura […]

Více informací

Foto: Reuters/Muhammad Hamed

Změna klimatu pohledem z Pacifiku

Lekce ze Summitu Světových škol pracuje s videem zakladatelky projektu Palau Ocean Collective, Boly Majekobaje, která představuje, jak velké a naléhavé je […]

Více informací

Foto: Veronika Ambrozy
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: