Vzdělávací cíle:
- Žák vyjmenuje základní skleníkové plyny a jejich zdroje, ze kterých pochází.
- Žák pojmenuje dopady změny klimatu ve světě i v České republice.
Pomůcky:
- vytištěné plakáty klimatické stezky (Příloha 1) na papírech A3
- do skupiny: vytištěný pracovní list (Příloha 2), tužka, podložka
- pro lektory: odpovědi k pracovnímu listu (Příloha 3), dataprojektor, počítač
Postup:
1. Příprava před začátkem
Vytvořte v blízkém okolí (v budově školy, školní zahradě apod.) sedm zastavení klimatické stezky. Na každém místě vyvěste sadu dvou plakátů z Přílohy 1 tak, aby byly vždy plakáty A a B se stejným číslem vedle sebe.
2. Klimatická stezka (20 min)
Úvod a zadání (5 min) + plnění klimatické stezky (15 min)
Představte žákům a žačkám cíl dnešní lekce.
- Zaměříme se na klimatickou změnu a na to, co o ní víme. Budeme pátrat, jaké jsou příčiny klimatické změny, jaké jsou její dopady ve světě a v České republice a co s tím můžeme dělat my. Na tyto i další otázky budeme hledat odpovědi v klimatické stezce.
Vysvětlete jim postup samostatné práce na klimatické stezce.
- Úkolem je vydat se na klimatickou stezku a najít odpovědi na vybrané otázky z pracovního listu.
- V blízkém okolí najdete 7 zastavení klimatické stezky. Na každém zastavení jsou 2 očíslované plakáty (např. plakát 1A a 1B).
- Na plakátech vás budou provázet průvodci klimatickou stezkou racek a králík, kteří na každém zastavení odhalují některé otázky a odpovědi související s klimatickou změnou. Z plakátů zjistíte potřebné informace k vyplnění pracovního listu.
- Budete potřebovat pracovní list (Příloha 2), tužku a podložku.
- Na plnění máte 15 minut.
TIP: Doporučujeme rozdělit žáky a žačky do 7 týmů, ve kterých budou společně klimatickou stezku procházet. Každému týmu určete jiné pořadí, v jakém mají zastavení procházet, aby se u jednotlivých zastavení týmy příliš neshlukovaly.
3. Vyhodnocení klimatické stezky (20 min)
Po uplynutí času na plnění klimatické stezky svolejte všechny týmy ke společnému vyhodnocení. Klimatickou stezku vyhodnocujte postupně od úkolu z prvního zastavení po sedmé. Doporučujeme vždy ukázat daný plakát (v místnosti lze promítnout Přílohu 1 přes dataprojektor) a vyzvat skupinu, která u tohoto stanoviště začínala, aby představila svou odpověď z pracovního listu. Správné odpovědi jsou pro učitele a učitelky k dispozici v Příloze 3.
TIP: Plakáty poskytují více informací, než na které se ptá pracovní list. Je zde proto volitelně i prostor si s žáky a žačkami vysvětlit některé základní pojmy a data, která s klimatickou změnou souvisí (viz tipy pro další práci).
4. Co si odnáším? (5 min)
Reflexe formou otevřených otázek, lze ji provést písemně i ústně. Využijte např. tyto otázky:
- Co mě na dnešní hodině nejvíce zaujalo a proč?
- Co nového jsem se o klimatické změně dozvěděl/a?
- Co ještě o klimatické změně nevíme?
Autoři lekce: Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání,
pro potřeby webu upravila Tereza Křivánková.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Vlhké město: návrhy adaptačních opatření
Prozkoumejte své nejbližší okolí a zkuste zjistit, kterým místům by prospělo zadržování vody nebo změna způsobu hospodaření s vodou. Navrhněte konkrétní opatření, […]
Modelujeme krajinu lesa
Co se stane s lesy, když se změní klima? Společně vytvoříme model, jak vypadají dnes. Navštívíme hory i nížiny a povíme si, jak […]
Proměny české krajiny
Letecké snímky prozradí, jak moc se liší zemědělská krajina u nás a v sousedních zemích. Jde nějak kompenzovat následky kolektivizace a extenzivního hospodaření? Odpověď […]