Klimavýzva pro zdravotníky

Vžijte se do role zdravotnických záchranářů a preventistů a zjistěte, jaké dopady má změna klimatu na zdraví lidí. Pomocí hraní rolí (roleplay) a práce s texty identifikujte zranitelné skupiny obyvatelstva a navrhněte, co mohou zdravotníci a zdravotnice v kritických případech dělat. Lekce je určena pro studenty a studentky zdravotnických škol.

Zdroj: Freepik.com

Vzdělávací cíle:

  • Žák popíše dopady klimatické změny na zdraví lidí.
  • Žák identifikuje nejzranitelnější skupiny obyvatel,
    které jsou změnou klimatu nejvíce postiženy.
  • Žák navrhne, co může zdravotnický personál či zdravotnická zařízení
    v kritických případech dělat a jak takovým kritickým momentům předcházet.

Pomůcky:

  • vytištěné texty do dvojic (příloha 1), vytištěné postavy do skupiny (příloha 2),
  • 5x desky ve stylu zdravotnických karet, papírová lepenka, fixy na flipchart, flipchart papíry, A4 čisté papíry, tužky

Postup:

I. ČÁST: Klimatická změna a zdraví (45 minut)

Práce ve dvojicích (10 minut)

Představíme žákům téma mitigačních vs. adaptačních opatření a vysvětlíme pojem modrozelená infrastruktura. K vysvětlení použijeme např. texty z Infoboxu, můžeme je také doplnit videoukázkami, jak vypadají taková opatření v realitě (viz odkaz v Infoboxu). Je dobré, aby tento projekt/lekce následovala až poté, co mají žáci základní znalosti o klimatické změně.

Texty se týkají následujících témat:

A. Znečištění ovzduší
B. Vlny veder
C. Vektorové nemoci
D. Výživa a bezpečnost vody
E. Extrémní počasí a přírodní katastrofy

Zadejte dvojicím, aby si text během 10 minut přečetly metodou INSERT, kdy k odstavcům či tvrzením přidávají níže uvedené značky:

✓ Rozumím tomu, věděl/a jsem to
? Nerozumím, potřebuji si to vyhledat, ujasnit
! Chci zdůraznit, překvapilo mě to
+ Souhlasím

Tvorba pojmových map (20 minut)

Následně spojte dvojice se stejným zadáním do větších skupin a nechte je prodiskutovat sdílený text. Jsou-li nějaké části, které je zaujaly a chtějí se dozvědět víc, nebo jim v textu naopak chybí, mohou je za použití učebnic, výukových materiálů nebo vyhledávání na internetu doplnit a rozvést. Hlavním cílem skupiny je ale vytvořit pojmovou mapu problematiky, na kterou se čtením textu a diskuzí stali „experty“. Dejte skupinám k dispozici velké papíry a fixy. Zdůrazněte, že je důležité do mapy popsat také vazby a souvislosti mezi pojmy. O pojmových mapách více např. zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/Pojmov%C3%A1_mapa

Prezentace skupin (15 minut)

Každá skupina ve stručnosti představí základní poznatky z textů pomocí pojmové mapy, kterou vypracovala. Mapy pak můžete vyvěsit ve třídě či ve škole.

2. ČÁST: Zranitelné skupiny a změna klimatu (45 minut)

Roleplay (20 minut)

Rozdělte studentstvo do 5 týmů a každému týmu dejte jednu modelovou postavu, která reprezentuje zranitelnou skupinu obyvatelstva (příloha 2). Úkolem týmů je zjistit, jak konkrétní postava prožívá různé projevy klimatické změny (např. vlny veder, znečištění ovzduší, povodně, přírodní katastrofy), jaké důsledky to má pro její zdraví a život a jak by se zdravotnický personál a zdravotnická zařízení mohla k těmto výzvám postavit.

Jedna osoba v týmu hraje pacienta a ostatní jsou záchranáři a preventisté (např. pokud je v týmu 5 lidí, 1 osoba je pacient, 2 jsou záchranáři a 2 preventisté). Každý člověk ve skupině dostane popis své role (pacient, záchranář nebo preventista). Pacient dále dostane rozstříhané kartičky se základní charakteristikou, které rozmístí kolem sebe – kartičky slouží jako popis prostředí, ve kterém se daná osoba vyskytuje, a napomáhají preventistům lépe určit opatření do budoucna. Preventisté a záchranáři obdrží zdravotnickou kartu, která obsahuje jméno daného pacienta, základní anamnézu, popis situace a otázky, na které společně hledají odpovědi. Zdravotnickou kartu můžete dát do desek pro větší autenticitu.

V průběhu aktivity skupiny obcházejte a ověřujte, že je všem jasné zadání. Zejména v případě preventistů je informujte, že mohou najít více indicií na kartičkách v okolí pacienta.

Prezentace skupin (15 minut)

Jednotlivé týmy představí na své modelové postavě, co zjistily, a jaké problémy trápí zranitelné skupiny. Můžete týmy podpořit v tom, aby postavy představily formou rolí: „Já jsem Lukáš, je mi 10 let…“, a následně pojmenovaly možná řešení pro každou postavu.

Osa dopadu klimatické změny (5 minut)

Na zemi vytvořte pomocí papírové pásky škálu, která bude znázorňovat míru dopadu klimatické změny na zdraví různých skupin obyvatelstva – od nejnižšího dopadu po nejvyšší.

Požádejte studující, aby se vžili do role postavy, se kterou pracovali, a postavili se na škálu podle svého úsudku. Nevadí, že někteří studující mají stejné postavy, rozdílné umístění na škále můžete využít k otevření diskuze, proč si stoupli právě tam. Další možností je nechat promluvit nejprve ty, kteří stojí na koncích škály (extrémy) a poté se zeptat lidí uprostřed.

Reflexe (5 minut)

Pokud vám zbývá čas, udělejte závěrečné kolečko, v rámci kterého může každý sdílet svoje myšlenky a dojmy z proběhlé lekce.

Autorka: Karolína Faltusová, NESEHNUTÍ

Přílohy:

KLIMAVYZVA_ZDRAVOTNICI_Lekce.pdf
KLIMAVYZVA_ZDRAVOTNICI_Priloha1.pdf
KLIMAVYZVA_ZDRAVOTNICI_Priloha2.pdf
KLIMAVYZVA_ZDRAVOTNICI_Priloha3.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Psychickou odolností k ochraně klimatu

Všechna rozporuplná témata přinášejí emoce. Pokud s nimi neumíme pracovat a zvládat je v náročných situacích, jako jsou třeba diskuze o klimatické změně a jejích […]

Více informací

Zdroj: Pixlr.com

Změna klimatu a emoce v nás

Poznejte pomocí edukativního videa, co je environmentální žal a jak s ním lze pracovat, a prozkoumejte vlastní strategie, které vám mohou pomoci zpracovávat […]

Více informací

Klima v naší obci: Učíme se jednat

Školní projekt, který je zaměřen na klimatická opatření v obcích. Žáci postupně analyzují situaci ve své obci a následně navrhují a na fiktivním […]

Více informací

Zdroj: Člověk v tísni
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: