Nakupuji, nakupuješ, nakupujeme…

Zjistěte, jak online nakupování souvisí s udržitelností. Porovnejte vlastní zkušenosti s daty z průzkumů, prozkoumejte různé zdroje a články a společně navrhněte, jak nakupovat co nejudržitelněji.

Zdroj: Freepik.com

Vzdělávací cíle:

  • Žák uvede výhody a nevýhody nakupování na e-shopech.
  • Žák vyjmenuje některé možnosti, jak učinit nakupování na e-shopech udržitelnější.
  • Žák aktivně porovnává své zkušenosti s nakupováním s reálnými daty, spolupracuje při tvorbě výstupů a sdílí je s ostatními.

Pomůcky:

  • počítač, dataprojektor, mobilní telefony/tablety s přístupem na internet, psací potřeby
  • pracovní list pro každého žáka (příloha 1),
  • úvodní anketa (příloha 2) k promítnutí či přichystaná v online aplikaci,
  • zadání úkolů A–D do skupin (příloha 3),

Postup:

Kde nakupuji? (15 min)

Rozdejte žákům pracovní listy (příloha 1) a lekci zahajte úvodní anketou „Kde nakupuji…“ (příloha 2). Otázky s možnostmi promítněte a nechte žáky vyplnit odpovědi do pracovního listu – úkol č. 1.

Vyhodnoťte výsledky za celou třídu a porovnejte je s výsledky průzkumu Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR) z roku 2023, str. 5. Dostupné zde: https://www.spolecenskaodpovednost.cz/wp-content/uploads/2023/06/Ipsos-pro-A-CSR_E-commerce-a-udrzitelnost_Report_19052023-2.pdf

Diskutujte tyto otázky:

  • Co vás překvapilo?
  • V čem jsou výsledky třídy stejné/jiné než výsledky průzkumu?
  • Jaké mohou být důvody stejných/odlišných výsledků obou průzkumů?

Následně nechte žáky vyplnit úkol č. 2 v pracovním listu (příloha 1), ve kterém porovnají své osobní výsledky s průzkumem A-CSR.

Pozn.: Výsledky žáků mohou být zkreslené, protože řada e-shopů má ve smluvních podmínkách, že nakupovat tímto způsobem je možné až od 18 let, otázkou ale je, jak je to v praxi dodržováno.

Světlé a stinné stránky online nakupování (60 min)

Rozdělte třídu do skupin po čtyřech a každé skupině rozdejte jeden ze čtyř úkolů (A–D), viz příloha 3. V běžně velké třídě budou vždy dvě skupiny pracovat se stejným zadáním, pokud máte menší třídu, můžete vytvořit skupiny po třech.

Varianty úkolů a témat:

  1. výhody a nevýhody nakupování na e-shopech
  2. průzkum e-shopů, na kterých nakupujeme
  3. práce s článkem o ultrarychlé módě
  4. práce s výsledky průzkumu Asociace společenské odpovědnosti

Dejte skupinám 20 min na vypracování úkolů, průběžně je obcházejte a buďte jim k dispozici, kdyby potřebovali poradit.

Následně nechte skupiny se stejným zadáním, aby se spojily, stručně si posdílely výsledky dosavadní práce a vytvořily shrnutí, které představí ostatním skupinám. Na tuto část jim dejte cca 10–15 min.

Druhou půl hodinu věnujte prezentacím skupin (cca 5 min na jedno téma) a následným diskuzím.

Po odprezentování každého úkolu si žáci zapíšou poznatky do svých pracovních listů.

Rozšiřující informace k tématu naleznete v Infoboxu níže.

Reflexe (15 min)

Reflexi proveďte nejprve individuálně vyplněním dvou závěrečných otázek v pracovním listu. Následně můžete žáky nechat sdílet své odpovědi ve dvojicích. Na závěr udělejte kruh a nechte každého říct, co se v této lekci dozvěděl nového.

Metodický komentář:

V diskuzích po prezentaci jednotlivých úkolů se snažte dostat k tématu udržitelnosti a vztahu nakupování a ochrany klimatu. Zaměřujte se spíše na řešení a příklady, jak můžeme nakupovat udržitelněji, nedémonizujte nakupování a osobní spotřebu jako takovou ani se nesnažte tvrdit, že nakupováním na udržitelných e-shopech (či dokonce nenakupováním) zastavíme změnu klimatu. Pro to je potřeba velkých systémových změn na úrovni vlád, nadnárodních korporací a celé lidské společnosti. Zároveň ale i naše osobní rozhodnutí a činy mají smysl a každá akce k ochraně klimatu a udržitelnosti se počítá.

kamenné prodejny

e-shop

cena

může být vyšší (vyšší náklady na provoz), menší možnost výběru z hlediska ceny

může být nižší (nižší náklady na provoz), větší možnost výběru z hlediska ceny

dostupnost zboží

omezený výběr na skladě (v druzích, velikostech, kvalitě apod.)

pestrý a velký výběr zboží (možnost vybírat produkty i ze zahraničí)

časová náročnost

vyžaduje cestu do obchodu (hodně záleží na lokalitě, kde bydlíme)

můžeme vybírat z pohodlí domova

otevírací doba

omezená

neomezená

reklamace a vratky

osobní, jednodušší

komplikovanější na vyřízení

rychlost získání produktu

okamžitě (v situaci, kdy je na skladě – viz dostupnost)

musíme počkat

možnost vyzkoušení

přímo v obchodě

není

ekologické dopady (využitelné i při prezentaci skupiny B–D)

nižší potřeba obalů, možnost místního prodeje a výroby, méně vráceného zboží, energetická náročnost provozu, emise z dopravy zákazníků, neefektivní skladování, odpad z neprodaného zboží

efektivnější distribuce, možnost udržitelného výběru (větší pestrost nabídky), digitální marketing místo tištěného, nižší provozní náklady (ale záleží na logistice), dopravní emise, velké množství obalů, vysoká „vratkovost“ zboží, spotřeba energie datových center, náklady na dopravu – pokud objednáváme zboží ze zahraničních obchodů, mohou být docela velké

Přílohy:

Lekce_Nakupujeme.pdf
Nakupujeme_Priloha1.pdf
Nakupujeme_Priloha2.pdf
Nakupujeme_Priloha3.pdf

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Na oblečení záleží

Platí, že jsme to, co nosíme? Anebo spíše platí to, že tím, co nosíme, můžeme vyjádřit, čím jsme? Slyšeli jste […]

Více informací

Zdroj: Pixabay

Nazeleno aneb kdo nás tahá za nos?

Odolejte greenwashingu! V této lekci prozkoumáme, jestli se firmy chovají k životnímu prostředí tak ohleduplně, jak tvrdí. Nekalé praktiky si ukážeme na […]

Více informací

Autor: Martin Jestřábek

I drobnost se počítá

Každý z nás ovlivňuje klima, a proto ho i každý z nás může pomoci chránit. Která opatření se dělají snadno? A jak jsou vlastně efektivní? […]

Více informací

Zdroj: Adobe Stock
Náš facebook Naše skupina schedule-calendarKalendář akcí
Web tvoří: