Vzdělávací cíle:
- Žák vysvětlí základní pojmy jako klima, skleníkový efekt.
- Žák popíše, jak dochází ke klimatickým změnám, co je způsobuje a jaký je jejich celkový dopad.
- Žák navrhne 3 způsoby, jak on sám může aktivně přispět ke zmírňování klimatických změn.
Pomůcky:
- pravidla hry Týmově riskuj! (příloha 1)
- powerpointová prezentace s otázkami (příloha 2)
- promítací zařízení ve třídě, tabule / velký papír na zapisování bodů
Postup:
Hra kopíruje známou hru Riskuj!, pouze mezi sebou soutěží týmy, nikoliv hráči. Předmětem hry jsou klimatické změny, jejich dopad na přírodu a také možná řešení vedoucí k udržitelnému životu. Hra má 3 zábavné varianty.
1. Vysvětlení pravidel hry (5 min)
Hru můžete hrát buď v týmech (maximálně 5 hráčů v týmu), nebo i jen jednotlivci proti sobě. V naší verzi jde o variantu týmovou, která je podrobně vysvětlena v příloze 1. Celková délka hry je cca 20–30 min, obsahuje celkem 25 otázek a lze ji hrát ve 3 různých variantách: Znalost je výhoda, Střídačka a Masakr.
V rámci otázek se s žáky budete věnovat následujícím tématům: Změny klimatu, Klima a člověk, Dopad, Co mohu udělat 1 a Co mohu udělat 2. Správná odpověď je vždy doplněna o krátké zdůvodnění.
2. Průběh hry (30 min)
Nechte žáky rozdělit se do týmů, zahajte hru a jednotlivé body za správné odpovědi zapisujte týmům na tabuli. Otázky jsou zpracovány v powerpointové prezentaci (příloha 1). Při hře prezentaci spusťte v prezentačním módu, kdy je na každém snímku vidět jen otázka a 3 možnosti odpovědi. Pro výběr otázky jděte na snímek 2, kde si žáci v tabulce vyberou otázku dle tématu a obtížnosti. Výběrem políčka (např. Dopad za 2000) se dostanete rovnou na snímek s příslušnou otázkou. Na snímek 2 se z každé otázky dostanete, když kliknete na „Zpět na výběr“.
Pokud při hře zrušíte prezentační mód, uvidíte na každém snímku i správnou odpověď (zelený smajlík) a zdůvodnění v dolní části snímku. Po každé odpovědi tak můžete žákům ukázat správné řešení i proč tomu tak je. Pak znovu přepnete do prezentačního módu a vrátíte se na výběr další otázky.
3. Vyhodnocení hry (10 min)
Po zodpovězení všech otázek spočítejte body jednotlivým týmům a oceňte je za jejich výkon během hry. Poté se krátce vraťte k otázkám, které ve hře zazněly, a případně k nim můžete s žáky rozvinout krátkou diskusi. Na konci aktivity každý žák navrhne tři věci, které by on sám mohl udělat pro to, aby se dopad klimatických změn zmírnil.
Zdroje:
Web Fakta o klimatu, zvláště informace a data zveřejněná v těchto sekcích:
Autoři lekce: Vzdělávací centrum TEREZA, v rámci programu Ekoškola
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Skleníkový efekt snadno a rychle
Co vaši žáci vědí o skleníkovém efektu? V této lekci pomocí pokusu testují, jak vzniká. Měří teplotu vzduchu a ověřují, jak se naměřené […]
Domluva s úřady
Víte, jak funguje katastr nemovitostí a co je potřeba napsat do žádosti na místní úřad? To všechno si vyzkoušíte na příkladu […]
Média o klimatu: hrozba nebo příležitost?
Novináři často rozhodují o tom, co si lidé o klimatické změně myslí. Ovlivňují naše emoce i zájem. To všechno se pak promítá do […]