Vzdělávací cíle:
- Žák se seznámí s pojmy korelace a kauzalita a uvědomí si nutnost jejich rozlišování.
- Žák vytvoří jednoduchý korelační graf a rozhodne, které grafy představují korelaci a ve kterých na sobě jevy nezávisí.
- Žák z konkrétního grafu korelace vyčte a interpretuje zajímavé údaje týkající se klimatické změny.
- Žák formuluje nápady, jak prokázat nejen korelaci, ale i kauzalitu.
Pomůcky:
- tabule
- vytištěné grafy z přílohy 1 do dvojic
- dataprojektor, počítač s programem Excel či Google tabulkami
- k promítnutí přílohu 2 (prezentace) a přílohu 3 (grafy v excelu)
- vytištěný pracovní list z přílohy 4 pro každého žáka
- vytištěné listy z přílohy 5 (1x pro celou třídu)
- psací potřeby
Přehled aktivit v lekci:
1. Evokace (10 min) – Žákům je představen pojem korelace, sami přichází s nápady korelací z vlastní zkušenosti.
2. Korelace „od oka” (10 min) – Žáci k sobě přiřazují dvojice grafů tak, aby spolu byly veličiny, které korelují. Jejich nápady a postup jsou využity k objasnění toho, jak je možné korelaci v datech poznat.
3. Vytváříme grafy (25 min) – Žáci vytvoří ze zadaných dat korelační graf a u několika grafů rozhodnou, zda představují korelaci.
4. Korelace oteplení a koncentrace CO2 (20 min) – Žáci z korelačního grafu vyčtou několik užitečných informací.
5. Korelace není kauzalita (15 min) – Žáci proberou příklady náhodných korelací. Dozví se příklady, kdy tendence lidí vidět všude příčinnou souvislost způsobila komplikace. A zformulují, co může pomoci potvrdit kauzalitu.
6. Kauzalita oteplení a CO2 (5 min) – Žáci se seznámí s argumenty, které ukazují, že oteplování je opravdu způsobeno emisemi CO2.
7. Reflexe (5 min)
Podrobný popis lekce včetně poznámek k průvodní prezentaci a zdroje naleznete v lekci v přílohách níže.
Autorka: Karolína Lišková, Divadlo fyziky ÚDiF, vytvořeno pro Člověk v tísni, o. p. s.
Přílohy:
Soubory z lekce ke stažení
Vyzkoušejte také
Může za klimatickou změnu lidská činnost?
Jaký je vliv lidské činnosti na klimatickou změnu? A co stojí za globálním oteplováním? Najděte odpovědi ve videu s Alexandrem Ačem, vědcem […]
Fakta a mýty o změně klimatu
Jak odlišit fakta od mýtů? Poradí nám vědecká data a grafiky. Žáci se společně ponoří do nejrůznějších údajů o klimatické změně, aby […]
Dlouhodobé trendy v klimatu
Klimatická data získaná měřením hydrometeorologických stanic ukazují, že podnebí u nás se mění. Lekce ukazuje proměny konkrétních klimatických parametrů na příkladu […]