Týmově riskuj!

Pojďte si zahrát známou hru Riskuj! V naší variantě mezi sebou soutěží týmy a předmětem hry jsou klimatické změny, jejich dopad na přírodu a řešení vedoucí k udržitelnému životu.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí základní pojmy jako klima, skleníkový efekt.
  • Žák popíše, jak dochází ke klimatickým změnám, co je způsobuje a jaký je jejich celkový dopad.
  • Žák navrhne 3 způsoby, jak on sám může aktivně přispět ke zmírňování klimatických změn.

Pomůcky:

  • Příloha 1 – Pravidla hry Týmově riskuj!, Příloha 2 – Týmově riskuj! Změny klimatu a udržitelný život (prezentace s otázkami), promítací zařízení ve třídě, tabule/velký papír na zapisování bodů.

Postup:

Hra kopíruje známou hru Riskuj!, pouze mezi sebou soutěží týmy, nikoliv hráči. Předmětem hry jsou klimatické změny, jejich dopad na přírodu a také možná řešení vedoucí k udržitelnému životu. Hra má 3 zábavné varianty.

1. Vysvětlení pravidel hry (5 min)

Hra je založena na stejném principu jako známá hra Riskuj! Můžete ji hrát buď v týmech (maximálně 5 hráčů v týmu) nebo i jen jednotlivci proti sobě. V naší verzi jde o variantu týmovou, která je podrobně vysvětlena v Příloze 1. Celková délka hry je cca 20 – 30 min, obsahuje celkem 25 otázek a lze ji hrát ve 3 různých variantách: Znalost je výhoda, Střídačka a Masakr.

V rámci otázek se s žáky budete věnovat následujícím tématům: Změny klimatu, Klima a člověk, Dopad, Co mohu udělat 1 a Co mohu udělat 2. Správná odpověď je vždy doplněna o krátké informace.

2. Průběh hry (30 min)

Nechte žáky rozdělit se do týmů, zahajte hru a jednotlivé body za správné odpovědi zapisujte týmům na tabuli. Otázky jsou zpracovány v Příloze 1 (powerpointové prezentaci). Při hře prezentaci spusťte v prezentačním módu, kdy je na každém snímku vidět jen otázka a 3 možnosti odpovědi. Pro výběr otázky jděte na snímek 2, kde si žáci v tabulce vyberou otázku dle tématu a obtížnosti. Výběrem políčka (např. Dopad za 2000) se dostanete rovnou na snímek s příslušnou otázkou. Na snímek 2 se z každé otázky dostanete, když kliknete na „zpět na výběr“.

Pokud při hře zrušíte prezentační mód, uvidíte na každém snímku i správnou odpověď (zelený smajlík) a zdůvodnění v dolní části snímku. Po každé odpovědi tak můžete žákům ukázat správnou odpověď i proč tomu tak je. Pak znovu přepnete do prezentačního módu a vrátíte se na výběr další otázky.

3. Vyhodnocení hry (10 min)

Po zodpovězení všech otázek spočítejte body jednotlivým týmům a oceňte je za jejich výkon během hry. Poté se krátce vraťte k otázkám, které ve hře zazněly a případně k nim můžete s žáky rozvinou krátkou diskusi. Na konci aktivity každý žák navrhne tři věci, které by on sám mohl udělat pro to, aby se dopad klimatických změn zmírnil.

Zdroje:

Web Fakta o klimatu, zvláště informace a data zveřejněná v těchto sekcích:

https://faktaoklimatu.cz/temata/klimaticka-zmena

https://faktaoklimatu.cz/temata/emise#cesko

https://faktaoklimatu.cz/temata/emise#uvod

Jídlem za lepší klima – plakát (infografika) pro školy. TEREZA vzdělávací centrum, 2022

Metodika a pracovní listy programu Ekoškola (Vzdělávací centrum TEREZA)

Autoři lekce: TEREZA, vzdělávací centrum

Materiál vznikl v rámci programu Ekoškola.

Přílohy:

pdf
Metodika_Tymove-Riskuj.pdf
pdf
Priloha-1-Pravidla-hry-Tymove-riskuj.pdf
pptx
Priloha-2-Tymove-riskuj-Zmeny-klimatu-a-udrzitelny-zivot.pptx

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Skleníkový efekt snadno a rychle

Co vaši žáci vědí o skleníkovém efektu? V této lekci pomocí pokusu testují, jak vzniká. Měří teplotu vzduchu a ověřují, jak se naměřené […]

Více informací

Domluva s úřady

Víte, jak funguje katastr nemovitostí a co je potřeba napsat do žádosti na místní úřad? To všechno si vyzkoušíte na příkladu […]

Více informací

Média o klimatu: hrozba nebo příležitost?

Novináři často rozhodují o tom, co si lidé o klimatické změně myslí. Ovlivňují naše emoce i zájem. To všechno se pak promítá do […]

Více informací

Napište nám zpětnou vazbu a přispějte ke zlepšení našich výukových materiálů

Dejte nám vědět, jak se vám podle našich podkladů učilo a jak na téma žáci reagovali. Stejně tak se rádi dozvíme, pokud jste odhalili nějakou nesrovnalost, chybu nebo máte nápad, jak lekci obměnit. Pomůžete nám materiály nejen zlepšovat, ale také zpracovávat nové. Děkujeme!

Děkujeme za spolupráci