Týmově riskuj!

Pojďte si zahrát známou hru Riskuj! V naší variantě mezi sebou soutěží týmy a předmětem hry jsou klimatické změny, jejich dopad na přírodu a řešení vedoucí k udržitelnému životu.

Vzdělávací cíle:

  • Žák vysvětlí základní pojmy jako klima, skleníkový efekt.
  • Žák popíše, jak dochází ke klimatickým změnám, co je způsobuje a jaký je jejich celkový dopad.
  • Žák navrhne 3 způsoby, jak on sám může aktivně přispět ke zmírňování klimatických změn.

Pomůcky:

  • pravidla hry Týmově riskuj! (příloha 1)
  • powerpointová prezentace s otázkami (příloha 2)
  • promítací zařízení ve třídě, tabule / velký papír na zapisování bodů

Postup:

Hra kopíruje známou hru Riskuj!, pouze mezi sebou soutěží týmy, nikoliv hráči. Předmětem hry jsou klimatické změny, jejich dopad na přírodu a také možná řešení vedoucí k udržitelnému životu. Hra má 3 zábavné varianty.

1. Vysvětlení pravidel hry (5 min)

Hru můžete hrát buď v týmech (maximálně 5 hráčů v týmu), nebo i jen jednotlivci proti sobě. V naší verzi jde o variantu týmovou, která je podrobně vysvětlena v příloze 1. Celková délka hry je cca 20–30 min, obsahuje celkem 25 otázek a lze ji hrát ve 3 různých variantách: Znalost je výhoda, Střídačka a Masakr.

V rámci otázek se s žáky budete věnovat následujícím tématům: Změny klimatu, Klima a člověk, Dopad, Co mohu udělat 1 a Co mohu udělat 2. Správná odpověď je vždy doplněna o krátké zdůvodnění.

2. Průběh hry (30 min)

Nechte žáky rozdělit se do týmů, zahajte hru a jednotlivé body za správné odpovědi zapisujte týmům na tabuli. Otázky jsou zpracovány v powerpointové prezentaci (příloha 1). Při hře prezentaci spusťte v prezentačním módu, kdy je na každém snímku vidět jen otázka a 3 možnosti odpovědi. Pro výběr otázky jděte na snímek 2, kde si žáci v tabulce vyberou otázku dle tématu a obtížnosti. Výběrem políčka (např. Dopad za 2000) se dostanete rovnou na snímek s příslušnou otázkou. Na snímek 2 se z každé otázky dostanete, když kliknete na „Zpět na výběr“.

Pokud při hře zrušíte prezentační mód, uvidíte na každém snímku i správnou odpověď (zelený smajlík) a zdůvodnění v dolní části snímku. Po každé odpovědi tak můžete žákům ukázat správné řešení i proč tomu tak je. Pak znovu přepnete do prezentačního módu a vrátíte se na výběr další otázky.

3. Vyhodnocení hry (10 min)

Po zodpovězení všech otázek spočítejte body jednotlivým týmům a oceňte je za jejich výkon během hry. Poté se krátce vraťte k otázkám, které ve hře zazněly, a případně k nim můžete s žáky rozvinout krátkou diskusi. Na konci aktivity každý žák navrhne tři věci, které by on sám mohl udělat pro to, aby se dopad klimatických změn zmírnil.

Zdroje:

Web Fakta o klimatu, zvláště informace a data zveřejněná v těchto sekcích:

Autoři lekce: Vzdělávací centrum TEREZA, v rámci programu Ekoškola

Přílohy:

pdf
Lekce_Tymove_riskuj.pdf
pdf
Priloha_1_Pravidla_hry.pdf
pptx
Priloha_2_Prezentace_pro_hru.pptx

Soubory z lekce ke stažení

Vyzkoušejte také

Skleníkový efekt snadno a rychle

Co vaši žáci vědí o skleníkovém efektu? V této lekci pomocí pokusu testují, jak vzniká. Měří teplotu vzduchu a ověřují, jak se naměřené […]

Více informací

Zdroj: Vzdělávací centrum TEREZA

Domluva s úřady

Víte, jak funguje katastr nemovitostí a co je potřeba napsat do žádosti na místní úřad? To všechno si vyzkoušíte na příkladu […]

Více informací

Média o klimatu: hrozba nebo příležitost?

Novináři často rozhodují o tom, co si lidé o klimatické změně myslí. Ovlivňují naše emoce i zájem. To všechno se pak promítá do […]

Více informací

Foto: DFID na Flickr.com (CC BY-NC-ND 2.0 DEED)
Web tvoří: